پروتئین وی ایزوله چیست؟ با فواید و عوارض این مکمل پرطرفدار آشنا شوید!

مقدار مصرف پروتئین وی در روز
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

پروتئین وی یکی از مکمل‌های اصلی ورزشکاران و بدنسازان است که برای عضله‌سازی کاربرد دارد. از پودر پروتئین وی معمولا در شیک‌های پروتئینی و یا جایگزین وعده‌های غذایی استفاده می‌شود. این مکمل سه نوع مختلف دارد که شامل پروتئین وی ایزوله، پروتئین وی کنسانتره و پروتئین وی هیدرولیز شده می‌باشد. ممکن است شما هم عبارت پروتئین وی ایزوله را روی برچسب محصولات پروتئین وی مشاهده کرده باشید و برایتان این سوال پیش آمده باشد که پروتئین وی ایزوله چیست و چه تفاوتی با پروتئین وی دارد. با مطالعه این مقاله از مجله سلامت مفیدطب می‌توانید پاسخ این سوال‌ها را دریافت کنید.

پروتئین وی چیست؟

پروتئین وی Whey از آب جمع شده روی ماست یا پنیر به دست می‌آید، از همین رو آن را با پودر آب پنیر یا ماءالجبن نیز می‌شناسند. این مکمل با ارزش‌ترین نوع پروتئین و یک پروتئین کامل به شمار می‌رود، چرا که حاوی گروهی از هشت پروتئین است که در شیر گاو یافت می‌شود. این پروتئین‌ها عبارتند از:

  • بتا-لاکتوگلوبولین
  • آلفا لاکتالبومین
  • گلیکوماکروپپتید
  • ایمونوگلوبولین ها
  • آلبومین سرم گاوی
  • لاکتوفرین
  • لاکتوپراکسیداز
  • لیزوزیم

فواید بسیار زیادی برای این نوع پروتئین ذکر شده است، با این حال محققان دائما در حال بررسی خواص درمانی آن هستند. کمک به کاهش وزن، ساخت عضله و تشکیل ماهیچه از مهم‌ترین فواید پروتئین وی برای بدنسازی هستند. در ادامه مقاله با انواع پروتئین وی آشنا می‌شویم تا بهتر متوجه شویم که پروتئین وی ایزوله چیست.

برای خرید پروتئین وی از معتبرترین برندها می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید. مکمل‌های پروتئین وی در این لیست جزو پرفروش‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات ورزشی هستند که می‌توانید به صورت اقساطی و با قیمت‌های مناسب به همراه تخفیفات ویژه خریداری کنید:

خرید پروتئین وی

انواع پروتئین وی

از آنجا که مکمل‌های پروتئین وی برای اهداف مختلفی تولید می‌شوند، انواع مختلفی از این پروتئین را می‌توان در بازار یافت. به طور کلی پروتئین وی به سه نوع زیر تقسیم‌بندی می‌شود که بر حسب ترکیبات و مقدار پروتئین با یکدیگر تفاوت دارند:

پروتئین وی کنسانتره (WPC)

این پودر پروتئین حاوی مقدار کمی چربی و کربوهیدرات است. درصد میزان پروتئین موجود در وی کنسانتره به میزان غلظت آن بستگی دارد. کنسانتره‌های سطح پایین دارای ۳۰ درصد پروتئین هستند و بالاترین سطح آن‌ها تا ۹۰ درصد پروتئین دارند. از بین انواع پروتئین وی دیگر، این مورد طعم و مزه بهتری دارد. از آنجا که این پروتئین با فرآیند مایکورفیلتر یا اولترافیلتراسیون تولید شده است، نسبت به انواع دیگر قیمت مناسب‌تری دارد.

پروتئین وی ایزوله (WPI)

پروتئین وی ایزوله چیست؟ این نوع پروتئین وی برای از بین بردن تمام چربی و لاکتوز پردازش می‌شود. ترکیبات پروتئین وی ایزوله معمولا حاوی حداقل ۹۰ درصد پروتئین بوده و بیشترین میزان پروتئین را دارا می‌باشند. پروتئین وی ایزوله، خالص‌ترین شکل پروتئین وی موجود است و از آنجا که مقدار لاکتوز پایینی دارد، یک منبع پروتئینی بسیار خوب برای افرادی است که مبتلا به بیماری عدم تحمل لاکتوز هستند. این نوع پروتئین وی چربی بسیار کمی نیز دارد. قیمت این وی به دلیل خلوص بالای پروتئین بیشتز از وی کنسانتره است.

مقایسه پروتئین وی ایزوله و کنسانتره
پروتئین وی ایزوله در مقایسه با پروتئین وی کنسانتره پروتئین بیشتری داشته و چربی کمتری نیز دارد.

پروتئین وی هیدرولیز شده (WPH)

نوع دیگر پروتئین وی، هیدرولیز شده است. این پروتئین تحت هیدرولیز جزئی قرار گرفته که به جذب بهتر پروتئین در بدن کمک زیادی می‌کند. بنابراین وی هیدرولیز شده نسبت به دو شکل دیگر پروتئین وی، به زمان کمتری برای هضم احتیاج دارد. برای افرادی که نمی‌توانند وی کنسانتره معمولی را تحمل کنند، شاید وی ایزوله یا هیدرولیز مناسب‌تر باشد. در پروتئین وی هیدرولیز شده آنقدر ماده پروتئینی را تجزیه و فرآوری کرده‌اند که تقریبا تبدیل به اسید آمینه شده است. این پروتئین به محض مصرف قابل جذب است و بالطبع قیمت بیشتری خواهد داشت.

پروتئین وی ایزوله چیست؟

در بخش قبل مشاهده کردید که پروتئین وی ایزوله یکی از انواع پروتئین آب پنیر (پروتئین وی) است. مقدار پروتئین موجود در پروتئین وی ایزوله بیش از ۹۰% است که در ادامه توضیح می‌دهیم این نوع پروتئین چطور ساخته می‌شود.

همانطور که می‌دانید پروتئین وی از پردازش اجزای آب پنیر به دست می‌آید. زمانی که پروتئین وی از تولید پنیر یا ماست حاصل می‌شود، برای افزایش محتوای پروتئینی طی چندین مرحله تحت پردازش قرار می‌گیرد. بعد از اینکه غلظت پروتئین به حد کافی رسید، مایع به دست آمده را خشک کرده و به صورت پودر در می‌آورند که همان پروتئین وی کنسانتره می‌باشد. حال اگر باز هم بر روی این پروتئین پردازش‌های دیگری انجام شود تا مقدار چربی و کربوهیدرات آن کاهش پیدا کند، پودر پروتئین وی ایزوله به دست می‌آید که می‌تواند حاوی بیش از ۹۰ درصد پروتئین باشد.

خب تا اینجا متوجه شدیم که پروتئین وی ایزوله چطور تولید می‌شود. حال ببینیم مزایای پروتئین وی ایزوله نسبت به سایر انواع آن چیست:

  • مزیت اصلی این پروتئین وی نسبت به سایر انواع، محتوای پروتئینی بالای آن است که قبلا به آن اشاره کردیم.
  • از سوی دیگر پروتئین وی ایزوله چربی و کربوهیدرات کمتری را شامل می‌شود. البته باید این نکته را در نظر داشته باشید که همه انواع پروتئین وی کیفیت بالایی دارند و کلیه اسیدهای آمینه ضروری برای بدن را در بر دارند. اما بیشتر ورزشکاران، مصرف پروتئین وی ایزوله را ترجیح می‌دهند، چرا که میزان چربی و کربوهیدرات آن بسیار اندک است.
  • دیگر مزیت پروتئین وی ایزوله این است که چون بیشتر فیلتر شده، بافت نرم‌تر و یکنواخت‌تری دارد. از همین رو راحت‌تر از سایر انواع با مایعاتی همچون شیر و آب ترکیب می‌شود.

فواید پروتئین وی ایزوله چیست؟

خب تا اینجا به خوبی متوجه شدیم که پروتئین وی ایزوله چیست و نسبت به سایر انواع آن چه مزایایی دارد. حال در این بخش می‌خواهیم شما را با فواید این پروتئین وی و موارد مصرف مکمل‌های آن آشنا کنیم.

از مهم‌ترین فواید پروتئین وی ایزوله و دیگر انواع پروتئین وی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تصفیه و پاکسازی خون
  • رفع یبوست و دارای خاصیت ملین
  • حفظ سلامت پوست، مو و ناخن
  • بهبود لکه‌های پوستی
  • تامین اسیدهای آمینه ضروری
  • ساخت توده‌های عضلانی از طریق ساخت پروتئین در عضله‌ها
  • افزایش متابولیسم و موثر در کاهش وزن
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • کاهش کلسترول بدن
  • دارای خواص ضد سرطانی
  • تنظیم فشار خون و موثر در سلامت قلب و عروق
  • افزایش قدرت عضلات و مناسب برای ورزشکاران و بدنسازان

بهبود عملکرد ورزشی با پروتئین وی ایزوله

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم، غلظت پروتئین در پروتئین وی ایزوله نسبت به سایر انواع بیشتر است. از همین رو این نوع پروتئین وی می‌تواند در رشد توده عضلانی، بهبود ریکاوری و جلوگیری از تحلیل عضلات تاثیر بهتری داشته باشد.

مصرف پروتئین وی ایزوله بعد از انجام ورزش‌های سنگین، می‌تواند سرعت بازسازی بافت‌های عضلانی را افزایش داده و عملکرد ورزشی را بهبود م‌دهد. پروتئین وی ایزوله حاوی مقادیر چشمگیری از اسیدهای آمینه لوسین و سیستئین است و نقش مهمی را در سنتز پروتئین‌های عضلانی ایفا می‌کند. اگر در پی حجم عضلانی هستید، پروتئین وی ایزوله یکی از بهترین گزینه‌ها می‌تواند باشد.

برای خرید انواع مکمل بدنسازی و ورزشی با قیمت‌های مناسب و تخفیفات ویژه می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید. از طریق اپلیکیشن یا سایت داروخانه آنلاین مفیدطب می‌توانید مکمل‌های بدنسازی مورد نظر خود را به صورت اقساطی نیز خریداری کنید:

خرید مکمل بدنسازی

هضم و جذب آسان با پزوتئین وی ایزوله

پروتئین وی به طور کلی هضم آسانی دارد و به سهولت جذب سلول‌های بدن می‌شود. اما در میان انواع پروتئین وی، نوع ایزوله ممکن است هضم و جذب سریع‌تری در بدن داشته باشد. همچنین از آنجا که پروتئین وی ایزوله حاوی مقدار ناچیزی از لاکتوز است، به عنوان یک مکمل ایده آل جهت عضله سازی سریع برای افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند، محسوب می‌شود.

پروتئین وی ایزوله
پروتئین وی ایزوله هضم و جذب آسان‌تری دارد که این مسئله جزو مزایای اصلی آن به شمار می‌رود.

عوارض پروتئین وی ایزوله چیست؟

در این مقاله بررسی کردیم که پروتئین وی ایزوله چیست و چه مزایایی دارد. ممکن است برایتان سوال باشد که این پروتئین در کنار فواید بیشماری که دارد، آیا عوارض جانبی خاصی هم در پی خواهد داشت. در پاسخ باید بگوییم در اغلب موارد در صورت مصرف صحیح این پروتئین عوارضی ایجاد نخواهد کرد. ضمن اینکه به دلیل پایین بودن مقدار لاکتوز، احتمال واکنش‌های آلرژیک نسبت به لاکتوز کم خواهد بود.

با این حال در صورتی که پروتئین وی ایزوله به مدت طولانی یا در دوز نامناسب مصرف شود، می‌تواند عوارضی مانند تهوع، استفراغ، درد معده، گرفتگی عضلات، سردرد، سرگیجه، نفخ و بی اشتهایی را به وجود بیاورد.

نحوه مصرف پروتئین وی ایزوله

معمولا توصیه می‌شود که ۱ پیمانه از پودر پروتئین را در آب یا نوشیدنی‌های دیگری مثل شیر حل کرده و بعد از تمرین میل کنید. اما برای اطلاعات دقیق‌تر بهتر است روی بسته‌بندی محصولی که خریداری کرده‌اید، حتما مطالعه نمایید.

بهترین زمان مصرف پروتئین وی ایزوله بعد از پایان تمرینات ورزشی است. اما صبح پس از بیدار شدن، شب قبل از خوابیدن و پیش از شروع تمرینات ورزشی نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

مقدار مصرف پروتئین وی ایزوله در هر روز بستگی به وزن و شرایط فیزیکی فرد دارد. مقدار مصرف پروتئین می‌تواند بین ۲۵ تا ۱۵۰ گرم متغیر باشد. در این زمینه باید از مربی ورزشی خود کمک بگیرید.

بهترین مارک پروتئین وی ایزوله کدام است؟

در بازار دارویی انواع مختلفی از مارک پروتئین وی ایزوله وجود دارد. از بهترین آن‌ها می‌توان به برندهای دوبیس، کارن، ژن استار، الیمپ، اچ دی، نوتریشن و… اشاره کرد. این مکمل‌ها توانسته‌اند رضایت مصرف‌کنندگان خود را تا بالاترین حد کسب کنند.

سخن پایانی

این مقاله از مجله سلامت مفیدطب را به معرفی یکی دیگر از مکمل‌های ورزشی اختصاص دادیم که طرفداران زیادی دارد. در این مطلب به طور کامل توضیح دادیم که پروتئین وی ایزوله چیست و چه مزایایی دارد. اگر شما هم اهل ورزش هستید،  عضله سازی را در برنامه خود دارید و می‌خواهید عملکرد ورزشی خود را بهبود ببخشید، می‌توانید از پودرهای پروتئین وی ایزوله استفاده کنید. این مکمل برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند نیز مناسب است، چرا که چربی و کربوهیدرات آن پایین است.

شما می‌توانید انواع پروتئین وی، کراتین بدنسازی و سایر مکمل‌های ورزشی را از طریق داروخانه آنلاین مفیدطب خریداری کنید. همچنین اگر در مورد هر یک از این محصولات و نکات مصرف آن‌ها سوالی داشتید، پایین این مقاله یا در سایت داروخانه دکتر اصیلی، پرسش‌های خود را در قسمت نظرات مطرح کنید. متخصصین داروساز ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به شما پاسخ می‌دهند.

سوالات متداول

پروتئین وی ایزوله برای لاغری موثر است؟

پروتئین وی ایزوله نوعی از پروتئین است که از آب پنیر حاصل می‌شود و می‌تواند موجب افزایش متابولیسم شود. این پروتئین با افزایش احساس سیری می‌تواند در کاهش وزن و لاغری موثر باشد.

تفاوت پروتئین وی یا کنسانتره چیست؟

در پروتئین وی کنسانتره درصد چربی و کربوهیدرات کم است، اما در پروتئین وی ایزوله این درصد تقریبا به صفر رسیده است. همچنین محتوای پروتئین موجود در وی ایزوله بیشتر از وی کنسانتره می‌باشد.

چه کسانی نباید از پروتئین وی ایزوله استفاده کنند؟

افراد مبتلا به دیابت و کسانی که دارای مشکلات کلیوی و کبدی هستند، فقط در صورت مجوز پزشک می‌توانند از مکمل‌های پروتئین وی استفاده کنند.

 


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

 

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط