7 غذای سرشار از فیبر را بشناسید

7 غذای سرشار از فیبر را بشناسید

(برای سلامت روده ها و جلوگیری از یبوست)

فیبر برای چه مهم است؟

فیبر بخش مهمی از رژیم غذایی ماست که برای سلامت گوارش مهم است، به حفظ سلامت روده کمک کرده و خطر بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. طبق توصیه UCSF، هدف روزانه مصرف 25 تا 30 گرم فیبر خوراکی از مواد غذایی است. 7 غذایی را که فیبر زیادی دارند در ادامه می‌شناسید.

لوبیا قرمز

یک فنجان لوبیا قرمز پخته حدود 12 گرم فیبر دارد و سرشار از پروتئین و مواد مغذی ضروری است. تحقیقات منتشر شده در مجله American Journal of Clinical Nutrition نشان داده که مصرف منظم لوبیا قرمز می‌تواند سلامت روده را بهبود بخشد و خطر سرطان روده را کاهش دهد.

کلم بروکلی

یک فنجان کلم بروکلی خرد شده حدود 5 گرم فیبر دارد. بروکلی همچنین سرشار از ویتامین‌های C و K است. مطالعه‌ای در مجله Nutrition Research نشان می‌دهد که مقدار بالای فیبر در کلم بروکلی به کاهش التهاب و حمایت از سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند.

بذر کتان

یک قاشق غذاخوری بذر کتان حدود 2 گرم فیبر دارد. این دانه همچنین منبع عالی اسیدهای چرب امگا-3 و لیگنان‌هاست که خواص آنتی‌اکسیدانی دارند. بر اساس Journal of Nutrition، افزودن بذر کتان به رژیم غذایی می‌تواند سلامت گوارش را بهبود بخشد و التهاب را کاهش دهد.

سیب

یک سیب متوسط حدود 4.5 گرم فیبر دارد. سیب همچنین سرشار از آب و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. تحقیقات منتشر شده در Journal of Agricultural and Food Chemistry نشان می‌دهد که فیبر موجود در سیب می‌تواند به کاهش کلسترول و کاهش وزن کمک کند.

نخود

نخود، یکی دیگر از حبوبات غنی از فیبر است. یک فنجان نخود پخته حدود 12 گرم فیبر دارد. مطالعه‌ای در Annals of Nutrition and Metabolism نشان می‌دهد که نخود به دلیل مقدار بالای فیبر می‌تواند در مدیریت وزن و کنترل قند خون کمک کند.

جو دوسر

جو دوسر یک گزینه محبوب برای صبحانه است که حدود 5 گرم فیبر در هر فنجان پخته شده دارد. جو دوسر به‌ویژه از نوعی فیبر به نام بتا گلوکان غنی است که نشان داده شده کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد. جو دوسر می‌تواند به طور قابل توجهی سلامت قلب را بهبود بخشیده و در مدیریت وزن مؤثر باشد.

دانه چیا 

فقط دو قاشق غذاخوری دانه چیا حدود 10 گرم فیبر دارد. این دانه‌ها همچنین غنی از اسیدهای چرب امگا-3 و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. تحقیقاتی که در Journal of Food Science and Technology منتشر شده، نقش دانه‌های چیا در بهبود سلامت گوارش و جلوگیری از یبوست را برجسته می‌کند.

می‌دانستید دانه چیا با داشتن فیبر زیاد و خواص دیگر می‌تواند در مسیر لاغری و کاهش وزن کمک کننده باشد؟