قرص کلاژن را چگونه مصرف کنیم؟ راهنمای کامل مصرف قرص کلاژن

قرص کلاژن را چگونه مصرف کنیم؟
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

کلاژن، پروتئینی حیاتی است که نقش مهمی در حفظ سلامت پوست، مو، ناخن، مفاصل و استخوان‌ها ایفا می‌کند. با افزایش سن، تولید طبیعی کلاژن در بدن کاهش می‌یابد که می‌تواند منجر به بروز علائمی مانند چین و چروک، خشکی پوست، درد مفاصل و شکنندگی مو شود. به همین دلیل، بسیاری از افراد به مصرف مکمل‌های کلاژن روی می‌آورند تا این کمبود را جبران کنند. در این مقاله، قصد داریم به صورت جامع به بررسی نحوه صحیح مصرف قرص کلاژن، بهترین زمان برای مصرف، میزان تاثیرگذاری ترکیب آن با دیگر مکمل‌ها و سایر نکات مهم بپردازیم. پس بیایید با هم ببینیم قرص کلاژن را چگونه مصرف کنیم و از چه روش‌هایی کمک بگیریم تا اثرگذاری آن بیشتر شود.

چرا باید قرص کلاژن مصرف کنیم؟

پروتئین کلاژن به عنوان داربست بدن عمل می‌کند و به پوست، استخوان‌ها، مفاصل و سایر بافت‌های همبند استحکام و انعطاف‌پذیری می‌بخشد. همانطور که گفتیم زمانی که سن ما افزایش پیدا می‌کند، تولید کلاژن به صورت طبیعی کاهش می‌یابد. این مسئله باعث می‌شود که علائم پیری به مرور در پوست و بدن ما ظاهر شود. به عنوان مثال کاهش تولید کلاژن موجب ظهور چین و چروک و کم شدن خاصیت ارتجاعی در پوست می‌شود. همچنین کمبود این پروتئین در افزایش شکنندگی مو و ناخن نیز تاثیر زیادی خواهد داشت.

گذشته از این موارد، استخوان‌ها و مفاصل ما نیز بر اثر کاهش تولید کلاژن تحت تاثیر قرار گرفته و دردهای مفصلی و کم شدن انعطاف‌پذیری بافت‌های همبند آغاز می‌شود. از همین رو پزشکان به افرادی که بر اثر کمبود کلاژن با این مشکلات مواجه می‌شوند، مصرف مکمل‌های کلاژن را توصیه می‌کنند. قرص‌های کلاژن مکمل‌هایی هستند که حاوی کلاژن هیدرولیز شده می‌باشند. این نوع کلاژن به دلیل اندازه مولکولی کوچک‌تر، به راحتی توسط بدن جذب می‌شود. مصرف قرص کلاژن می‌تواند به بهبود سلامت پوست، تقویت مفاصل، کاهش درد مفاصل، افزایش تولید کلاژن طبیعی بدن، تقویت مو و ناخن و بهبود سلامت روده کمک کند.

قرص کلاژن گلد یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین قرص‌های حاوی کلاژن است که مصرف‌کنندگان از تاثیرات آن در سلامت و جوان‌سازی پوست بسیار راضی هستند. شما می‌توانید این قرص را از داروخانه آنلاین مفیدطب خریداری کنید:

خرید قرص کلاژن گلد

قرص کلاژن را چگونه مصرف کنیم
قرص کلاژن گلد حاوی ۸۳۳ میلی‌گرم کلاژن هیدرولیز شده نوع ۱و ۳ محصولی از شرکت آدریان سلامت

قرص کلاژن را چگونه مصرف کنیم؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم میزان و نحوه مصرف قرص کلاژن، همانند هر داروی دیگری به نوع محصول و شرایط شما بستگی دارد. در واقع بهترین روش برای مصرف مکمل‌های کلاژن در اولویت اول، مشورت با یک پزشک یا داروساز است. اما از آنجا که قرص‌های کلاژن بدون نسخه پزشک نیز قابل تهیه هستند، می‌توانید پس از انتخاب مکمل مناسب خود، روش مصرف آن را از روی بروشور محصول و یا بسته‌بندی مشاهده کنید. چرا که نحوه مصرف قرص کلاژن از هر برندی می‌تواند متفاوت باشد.

به طور کلی میزان مصرف ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی‌گرم کلاژن هیدرولیز شده در طول روز می‌توان مقدار مناسبی باشد. البته باید توجه داشته باشید که دوز مصرفی کلاژن به عوامل مختلفی مانند سن، وزن، جنس و هدف مصرف بستگی دارد. در نتیجه بهتر است قبل از شروع مصرف، با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

در ادامه پاسخ به این سوال که قرص کلاژن را چگونه مصرف کنیم، بهتر است در مورد طول دوره درمان که شاید برای برخی افراد مبهم باشد، نیز صحبت کنیم. مطمئنا پزشک بهتر از هر منبع دیگری می‌تواند در مورد این موضوع نظر دهد. اما به طور کلی برای مشاهده نتایج قابل توجه، باید کلاژن را به مدت حداقل چند ماه مصرف کنید.

بهترین زمان برای مصرف قرص کلاژن

بهترین زمان برای مصرف قرص کلاژن به عوامل مختلفی از جمله نوع کلاژن مصرفی، اهداف سلامتی و ترجیحات شخصی بستگی دارد. به طور کلی، توصیه می‌شود که قرص کلاژن را با معده خالی مصرف کنید تا جذب بهتری داشته باشد. صبح‌ها و شب‌ها قبل از خواب دو زمان مناسب برای مصرف کلاژن هستند.

اگر هدف شما بهبود سلامت پوست است، مصرف صبحگاهی کلاژن می‌تواند به دلیل افزایش سطح اسید آمینه در خون در صبح، به جذب بهتر کلاژن کمک کند. اما اگر کلاژن را به منظور تقویت و حفظ سلامت مفاصل استفاده می‌کنید، مصرف شبانه کلاژن می‌تواند در کاهش درد مفاصل در صبح موثر باشد.

بهترین زمان مصرف قرص کلاژن
بهترین زمان مصرف قرص کلاژن می‌تواند صبح‌ها و شب‌ها باشد.

عوامل موثر بر جذب کلاژن

عوامل متعددی بر جذب کلاژن تاثیرگذار هستند. برخی از این عوامل عبارتند از:

  • نوع کلاژن: به طور مثال کلاژن هیدرولیز شده که در اکثر مکمل‌های کلاژن به کار برده می‌شود، به دلیل اندازه مولکولی کوچک‌تر، جذب بهتری نسبت به کلاژن غیر هیدرولیز شده دارد.
  • دوز مصرفی: مصرف دوز مناسب کلاژن به افزایش جذب آن کمک می‌کند. همانطور که در بخش “قرص کلاژن را چگونه مصرف کنیم” گفته شد، با توجه به مقدار کلاژن موجود در هر مکمل، بسته به نوع برند، دوز مصرفی ممکن است متفاوت باشد. بهتر است به بروشور محصول مراجعه کنید.
  • تغذیه: مصرف یک رژیم غذایی سالم و متعادل حاوی ویتامین C، روی و سایر مواد مغذی ضروری برای تولید کلاژن، جذب آن را بهبود می‌بخشد. به عنوان مثال ویتامین C نقش اساسی در فرآیند تولید کلاژن ایفا می‌کند. به طوریکه در صورت نبود مقدار مورد نیاز این ویتامین، بدن نمی‌تواند کلاژن کافی تولید کند.
  • سلامت روده: سلامت روده نقش مهمی در جذب مواد مغذی، از جمله کلاژن، دارد.
  • سن: با افزایش سن، توانایی بدن برای تولید و جذب کلاژن کاهش می‌یابد. در نتیجه باید توجه داشته باشید که در سنین بالا جذب کلاژن از طریق مکمل‌ها هم کمی دشوار خواهد بود.

تأثیر ترکیب کلاژن با دیگر مکمل‌ها

در بخش قبل نیز گفتیم که ترکیب کلاژن با برخی ویتامین‌ها، مواد معدنی و مکمل‌های دیگر می‌تواند به افزایش اثربخشی آن کمک کند. از همین رو مکمل‌های حاوی کلاژن موجود در بازار به دو نوع تقسیم می‌شوند. برخی از آن‌ها فقط دارای کلاژن هستند و برخی دیگر، کلاژن را با مواد مغذی موثر در جذب آن ترکیب کرده‌اند.

به عنوان مثال مکمل‌های کلاژن ممکن است حاوی ویتامین C، هیالورونیک اسید، بیوتین، زینک و دیگر ویتامین‌ها مانند E و D باشند. همانطور که گفته شد ویتامین C در فرایند تولید و سنتز کلاژن نقش مهمی دارد. از همین رو ترکیب آن با کلاژن در یک مکمل می‌تواند ضروری باشد و در اکثر مکمل‌ها این مسئله در نظر گرفته شده است.

ترکیب مهم دیگری که در بیشتر مکمل‌های کلاژن وجود دارد، هیالورونیک اسید است. این ماده رطوبت را در پوست حفظ می‌کند و با کلاژن همکاری می‌کند تا پوست را جوان‌تر نشان دهد. وجود زینک یا روی نیز در تولید کلاژن نقش داشته و می‌تواند به ترمیم بافت‌ها کمک کند. همچنین بیوتین که در برخی مکمل‌های کلاژن حضور دارد، با همراهی کلاژن و ویتامین ث می‌تواند در کاهش ریزش مو، تقویت ناخن‌ها و آبرسانی و شادابی پوست تاثیرگذار باشد. علاوه بر موارد گفته شده، بعضی از مکمل‌های کلاژن حاوی ترکیبات پروبیوتیک هستند که به بهبود سلامت روده کمک می‌کنند و در نتیجه جذب کلاژن را بهبود می‌بخشند.

به عنوان مثال پودر کلاژن بیوتی حاوی کلاژن ماهی، زینک، بیوتین و ویتامین C می‌باشد. از پودر کلاژینو صورتی برای تقویت پوست، مو و ناخن‌ها استفاده می‌شود که می‌توانید از لینک زیر اطلاعات آن را مشاهده کرده و خرید کنید.

خرید کلاژینو صورتی

خرید پودر کلاژینو بیوتی

نکات لازم هنگام مصرف قرص کلاژن

در بخش‌های قبل به طور کامل توضیح دادیم که قرص کلاژن را چگونه مصرف کنیم. برای افرادی که می‌خواهند برای اولین بار از مکمل‌های کلاژن استفاده کنند، رعایت نکات زیر ضروری بوده که باید قبل از مصرف در نظر داشته باشند:

  • در صورت داشتن بیماری زمینه‌ای و یا مصرف داروهای دیگر، قبل از مصرف مکمل کلاژن با پزشک خود مشورت کنید.
  • مصرف مکمل‌های کلاژن در دوران بارداری و شیردهی و برای کودکان توصیه نمی‌شود.
  • در صورت ابتلا به نارسایی کلیوی و کبدی مصرف این فرآورده با احتیاط و مشورت پزشک باید انجام بگیرد.
  • دوز توصیه شده توسط پزشک یا تولیدکننده را رعایت کنید و از مصرف بیش از میزان تعیین شده خودداری کنید.
  • دقت کنید که قرص کلاژن و یا پودر کلاژنی که انتخاب می‌کنید، حتما از برندهای معتبر بوده و کیفیت قابل قبولی داشته باشد.
  • در صورت داشتن حساسیت به کلاژن و دیگر ترکیب‌های موجود در مکمل، از مصرف آن خودداری نمایید.
  • اگر پس از مصرف کلاژن دچار عوارض جانبی شدید، مصرف آن را قطع کرده و با پزشک خود مشورت کنید.

نکته مهم: مصرف مکمل‌های کلاژن جایگزین یک رژیم غذایی سالم و متعادل، ورزش منظم و سبک زندگی سالم نیست. برای دستیابی به بهترین نتایج، مصرف کلاژن را با یک سبک زندگی سالم ترکیب کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به طور کامل توضیح دادیم که قرص کلاژن را چگونه مصرف کنیم. همچنین در مورد بهترین زمان مصرف این قرص‌ها صحبت کرده و نکات لازم جهت تاثیرگذاری و جذب بهتر کلاژن را بیان کردیم. امیدواریم با مطالعه این مطلب، اطلاعات کاملی در مورد نحوه استفاده موثر از مکمل‌های کلاژن برای دستیابی به بهترین نتایج را کسب کنید.

مکمل‌های کلاژن در اشکال مختلف قرص، کپسول، پودر و یا مایع توسط برندهای گوناگون تولید شده و در بازار دارویی وجود دارند. انتخاب یک برند معتبر و با سابقه می‌تواند به شما اطمینان دهد که محصولی با کیفیت بالا خریداری می‌کنید. شما می‌توانید از طریق لینک زیر، لیست کاملی از انواع مکمل‌های کلاژن که فروش بالایی دارند مشاهده کنید و از قیمت قرص کلاژن ساز قوی اطلاع پیدا کنید:

خرید و قیمت قرص کلاژن ساز

اگر شما هم تجربه استفاده از مکمل‌های کلاژن را داشته‌اید، خوشحال می‌شویم، نظرات خود را در مورد مصرف این مکمل‌ها با ما درمیان بگذارید. تا به دیگر کاربران کمک کرده باشید. همچنین هر سوالی در مورد مکمل‌ها و محصولات گیاهی داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط