عوارض قرص لاکتوگام | مصرف این قرص برای چه کسانی بی خطر است؟

عوارض قرص لاکتوگام
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در سال‌ها اخیر با مشخص شدن فواید بیشمار و متنوع پروبیوتیک‌ها برای سلامت بدن، مصرف فرآورده‌های پروبیوتیکی در میان مردم افزایش یافته است. قرص لاکتوگام زیست تخمیر یکی از این محصولات پروبیوتیکی است که در کاهش التهابات گوش، حلق و بینی بسیار موثر عمل می‌کند. از این قرص مکیدنی در جهت رفع بوی بد دهان، کاهش التهاب لثه، پیشگیری از پوسیدگی و پلاک دندان و بهبود عفونت‌های تنفسی و عفونت گوش میانی نیز استفاده می‌شود. اما سوالی که ممکن است برای مصرف‌کنندگان این محصول پیش بیاید این است که عوارض قرص لاکتوگام چیست؟ آیا مصرف این فرآورده پروبیوتیکی برای همه افراد ایمن است؟ تا چه مدت می‌توان از این قرص استفاده کرد؟ با این مقاله از مجله سلامت مفیدطب همراه باشید تا پاسخ همه این سوالات در مورد عوارض قرص لاکتوگام را دریافت کنید.

قرص لاکتوگام محصولی از شرکت زیست تخمیر ایران است که در زمینه تولید فرآورده‌های پروبیوتیکی بسیار معتبر می‌باشد. هر بسته از این محصول حاوی ۱۰ عدد قرص مکیدنی با طعم نعناع است. برای اینکه با عوارض قرص لاکتوگام آشنا شویم، لازم است ابتدا ترکیبات این دارو را بشناسیم.

ترکیبات تشکیل‌دهنده قرص لاکتوگام

یکی از عوامل موثر بر بروز التهابات و برخی بیماری‌های دهان، دندان و دستگاه گوارش، برهم خوردن تعادل باکتریایی است. از همین رو مصرف یک فرآورده پروبیوتیک می‌تواند با تامین باکتری‌های مفید، به حذف باکتری‌های مفید و برقراری تعادل کمک کند.

لاکتوگام یک قرص پروبیوتیک مکیدنی حاوی سویه‌های باکتری مفید استرپتوکوکوس سالیواریوس (Streptococcus Salivarius K12 و Streptococcus Salivarius M18) است.

استرپتوکوکوس سالیواریوس یکی از اولین باکتری‌هایی است که از بدو تولد در محوطه دهان و حلق کلونیزه می‌شوند. علاوه بر مهار رقابتی، این باکتری‌ها با تولید ترکیبات ضد باکتریایی، باکتری‌های مضر را حذف کرده و از بروز عفونت‌های دهان و حلق جلوگیری می‌کنند. همچنین این باکتری‌ها نقش موثری در کنترل پوسیدگی دندان‌ها از طریق کنترل تغییرات اسیدیته در محوطه دهان دارند.

خرید قرص لاکتوگام

در اینکه این باکتری‌ها در جهات مختلفی از جمله کاهش بروز التهابات، عفونت‌ها و بیماری‌های ویروسی تنفسی بسیار موثر عمل می‌کنند، هیچ شکی وجود ندارد. اما موضوعی که در این مقاله فصد بررسی آن را داریم، این است که آیا مصرف قرص لاکتوگام با دارا بودن این پروبیوتیک‌ها، ضرری برای ما ندارد. در ادامه به این مبحث می‌پردازیم.

عوارض پروبیوتیک‌های قرص لاکتوگام

اگر بخواهیم به طور کلی در مورد عوارض انواع پروبیوتیک‌ها صحبت کنیم، باید بگوییم این باکتری‌های مفید عموماً فرآورده‌های ایمنی محسوب می‌شوند. اما این احتمال نیز وجود دارد که برای برخی افراد عوارضی ایجاد کنند. البته بیشتر این موارد جزئی هستند و درصد کمی از مصرف‌کنندگان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. با این حال برخی از افراد مبتلا به بیماری‌های جدی یا سیستم ایمنی ضعیف ممکن است عوارض شدیدتری را تجربه کنند.

از جمله عوارض معمول فرآورده‌های پروبیوتیکی که برای بعضی افراد اتفاق می‌افتد، می‌توان به مواردی همچون مشکلات گوارشی مانند افزایش گاز، نفخ، یبوست یا تشنگی اشاره کرد. برخی اشخاص بعد از مصرف پروبیوتیک‌ها ممکن است دجار سردرد و یا افزایش هیستامین شوند. همچنین این احتمال وجود دارد که فرآورده‌های پروبیوتیک برای بعضی افراد ایجاد آلرژی کنند. کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیف، کاتترهای وریدی، جراحی اخیر، پانکراتیت حاد یا مورد بستری طولانی مدت در بیمارستان هستند باید از مصرف پروبیوتیک‌ها خودداری کنند.

عوارض قرص لاکتوگام

در بخش قبل با عوارض کلی پروبیوتیک‌ها آشنا شدیم و همانطور که گفته شد، این علائم برای همه افراد اتفاق نمی‌افتند. به طور کلی می‌توان گفت درصد کمی از اشخاص بعد از مصرف پروبیوتیک‌ها دچار مشکل می‌شوند که اکثر آن‌ها دارای بیماری‌های پیش زمینه‌ای و یا سیستم ایمنی ضعیف هستند.

اما در مورد عوارض قرص لاکتوگام که در این مقاله مورد بحث ما است، باید بگوییم این محصول نیز همانند اکثر فرآورده‌های پروبیوتیکی دیگر ایمن محسوب می‌شود. به طور کلی اغلب پروبیوتیک‌ها به عنوان عوامل Generally Recognized as Safe یا GRAS توسط سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) ثبت شده­‌اند. همچنین ایمنی آن‌ها نیز مورد تایید اروپا و ژاپن قرار گرفته است.

عوارض قرص لاکتوگام
قرص لاکتوگام محصولی از شرکت زیست تخمیر موثر در کاهش التهابات لثه، حلق، دهان و دندان

علاوه بر این پروبیوتیک‌ها از جمله لاکتوگام به خوبی تحمل می‌شوند و این مسئله یکی از مزیت‌های این محصولات می‌باشد. با این حال همانطور که در بخش قبل گفته شد، فرآورده‌های پروبیوتیکی ممکن است در برخی افراد، علائم گوارشی ملایم مانند نفخ ایجاد کنند که معمولا با ادامه مصرف بهبود می‌یابد. اما در صورتی که این عارضه طولانی و یا شدیدتر شد، باید از ادامه مصرف خودداری و به پزشک یا داروساز مراجعه کنید.

از موارد شایع عوارض قرص لاکتوگام می‌توان به مواردی همچون نفخ، گاز و اسهال اشاره کرد و از عوارض جانبی نادر برای این مکمل می‌توان واکنش‌های آلرژیک را بیان کرد.

توجه داشته باشید که در صورت مشاهده علائم عفونت مانند تب بالا، لرز، سرفه پایدار و یا واکنش‌های حساسیتی نظیر راش‌های پوستی، خارش، کهیر، تورم صورت، سرگیجه شدید، سرفه، تنگی نفس، درد قفسه سینه و مشکل تنفسی مصرف را قطع کرده و بلافاصله به پزشک یا داروساز اطلاع دهید.

نکات احتیاطی مصرف لاکتوگام

جهت جلوگیری از ایجاد عوارض قرص لاکتوگام و کسب بهترین نتیجه از مصرف این فرآورده پروبیوتیکی بسیار مفید، لازم است برخی نکات را در هنگام استفاده رعایت کنید:

  • فرآورده پروبیوتیک لاکتوگام برای افراد بالای ۴ سال، فاقد قند و گلوتن طراحی شده است.
  • می‌توانید هر بسته از قرص لاکتوگام را به مدت ۱۰ روز متوالی به صورت روزانه یک عدد قرص مصرف کنید.
  • قرص مکیدنی پروبیوتیک هرچه بیشتر و در مدت طولانی‌تری در محیط دهان بماند، شانس بیشتری برای ساخت کلونی خواهد داشت و اثرگذاری آن نیز، بیشتر می‌شود.
  • بهتر است تا دو ساعت بعد از مصرف، از خوردن و آشامیدن خودداری شود.
  • مصرف همزمان آنتی بیوتیک‌ها و دهان شویه‌های ضد باکتریایی (آنتی سپتیک) با لاکتوگام باعث کاهش اثرات این فرآورده می‌شوند. بنابراین توصیه می‌گردد حداقل با رعایت فاصله زمانی ۲ ساعت از همدیگر مصرف شوند.
  • تاکنون منع مصرف خاصی برای پروبیوتیک‌ها گزارش نشده است، با این حال در صورت وجود سابقه حساسیت به هر یک از اجزای این فرآورده، از مصرف آن خودداری کنید.
  • در صورت داشتن شرایط خاص مانند نقص سیستم ایمنی و ایدز، استفاده از داروهای سرکوب کننده ایمنی یا شیمی درمانی، استفاده از کاتتر وریدی، ابتلا به بیماری دریچه قلبی، کولیت اولسراتیو فعال، سندروم روده کوتاه، وجود علائم عفونت شدید مانند تب، استفراغ، اسهال خونی و درد شکمی شدید، پیش از مصرف با پزشک مشورت کنید.
  • استفاده از پروبیوتیک‌ها در دوران بارداری و شیردهی ایمن است، اما بهتر است جهت جلوگیری از عوارض قرص لاکتوگام، قبل از مصرف آن در این دوران، با پزشک مشورت کنید.

جمع بندی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب سعی کردیم تمام اطلاعاتی که در مورد عوارض قرص لاکتوگام، مورد نیاز شما است صحبت کنیم. همانطور که در طول متن نیز اشاره شد این قرص همانند اغلب فرآورده‌های پروبیوتیکی دیگر، یک محصول ایمن است و به ندرت باعث ایجاد عوارض جانبی می‌شود. با این حال در صورت داشتن بیماری زمینه‌ای و برخی شرایط خاص از جمله سابقه حساسیت، بهتر است قبل از مصرف این قرص با پزشک مشورت کنید.

شما می‌توانید جهت خرید قرص لاکتوگام و سایر انواع قرص پروبیوتیک به سایت داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید. این قروشگاه تحت نظارت سازمان غذا و دارو بوده و به عنوان یک مرکز معتبر جهت خرید انواع مکمل‌های غذایی و محصولات گیاهی به شمار می‌رود.

خرید قرص پروبیوتیک

اگر شما هم تجربه استفاده از هر یک از قرص لاکتوگام و یا دیگر مکمل‌های پروبیوتیک را داشته‌اید، خوشحال می‌شویم، نظرات خود را در مورد مصرف این مکمل‌ها با ما درمیان بگذارید. تا به دیگر کاربران کمک کرده باشید. همچنین هر سوالی در مورد مکمل‌ها و محصولات گیاهی داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط