عوارض قرص کلاژن | عوارض پودر کلاژن چیست؟

عوارض قرص کلاژن چیست؟
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

بسیاری از افراد به دلیل اهمیتی که به سلامت پوست، مو و مفاصل خود می‌دهند، از مکمل‌های کلاژن استفاده می‌کنند. این مکمل‌ها به فرم‌های مختلفی از جمله کپسول، قرص و یا پودر در داروخانه‌ها موجود است. با اینکه استفاده از مکمل‌های کلاژن و سایر محصولات آن در حال افزایش است، اکثر مردم نمی‌دانند کلاژن در واقع چیست یا چه فواید و عوارضی دارد. مطالعه این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به شما کمک می‌کند که همه چیز را در مورد کلاژن بدانید و با عوارض قرص کلاژن یا عوارض پودر کلاژن آشنا می‌شوید.

کلاژن چیست و چرا مهم است؟

کلاژن یکی از مهم‌ترین پروتئین‌های بدن است که در سرتاسر بدن نقشی کلیدی ایفا می‌کند. این ماده تقریبا ۳۰ درصد کل پروتئین بدن را شامل می‌شود. کلاژن جزء سازنده اصلی پوست، ماهیچه‌ها، استخوان‌ها، تاندون‌ها، رباط‌ها و بافت‌های همبند دیگر در بدن است. این پروتئین همچنین در اندام‌های داخلی بدن، رگ‌های خونی و سطوح روده‌ها یافت می‌شود.

تا به حال ۲۸ نوع از کلاژن شناخته شده‌اند که کلاژن نوع یک، ۹۰ درصد کلاژن بدن انسان را تشکیل می‌دهد. با افزایش سن افراد، کلاژن آن‌ها تکه تکه می‌شود، عملکرد فیبروبلاست مختل می‌شود و تولید کلاژن کاهش پیدا می‌کند. این تغییرات، همراه با از دست دادن پروتئین ساختاری کلیدی دیگری به نام الاستین، منجر به علائم پیری مانند افتادگی پوست و چین و چروک می‌شود. دیگر انواع کلاژن نیز هر یک در اجزای مختلفی از بدن نقشی حیاتی دارند و همین مسئله نشان‌دهنده اهمیت بالای کلاژن است. از همین رو پزشکان مصرف منابع طبیعی کلاژن و یا مکمل‌های آن را توصیه می‌کنند. در ادامه بررسی می‌کنیم که منابع کلاژن کدام است و فواید و عوارض قرص کلاژن چیست.

منابع طبیعی کلاژن

برای تامین کلاژن به دو روش می‌توان عمل کرد. یکی استفاده از منابع طبیعی این پروتئین که شامل منابع گیاهی و حیوانی است و روش دیگر استفاده از مکمل‌های کلاژن می‌باشد. منابع کلاژن گیاهی عبارتند از: مرکبات، انواع توت ها، سیر، سبزیجات برگ دار، بادام هندی و گوجه فرنگی.

علاوه بر منابع گیاهی، کلاژن در همه حیوانات نیز یافت می‌شود. به طور مثال از منابع کلاژن حیوانی می‌توان به مواردی همچون استخوان‌ها، پوست و رباط‌های حیوانات و انواع خاصی از غذاهای دریایی، مانند پوست ماهی و چتر دریایی اشاره کرد.

امروزه انواع مکمل کلاژن در فرم‌های مختلف کپسول، قرص، پودر، ژل و یا نوشیدنی در بازار دارویی وجود دارد. همچنین می‌توان از طریق تزریق نیز کلاژن را دریافت کرد. خوشبختانه مکمل‌های کلاژن به‌راحتی و بدون نسخه در دسترس هستند، اما باید با دستورالعمل‌های دوز مناسب از یک متخصص پزشکی همراه شوند تا از هرگونه عوارض پودر کلاژن یا دیگر مکمل‌ها جلوگیری شود.

فواید مصرف مکمل‌های کلاژن

مصرف کلاژن فواید زیادی برای سلامتی دارد. مکمل‌های کلاژن تاثیر مثبتی روی پوست، استخوان‌ها، ماهیچه‌ها و دندان‌های شما می‌گذارد. برخی از مزایای آن عبارتند از:

بازسازی پوست: کلاژن یک عامل ضد پیری است که خاصیت ارتجاعی پوست شما، توانایی حفظ رطوبت و توانایی التیام را افزایش می‌دهد. با این حال، طبق تحقیقات، شما به حدود دوازده هفته مصرف مداوم کلاژن نیاز دارید تا تغییرات قابل توجهی رخ دهد.
بازسازی استخوان: کلاژن با تقویت توده استخوانی، عملکرد استخوان را تقویت و بهبود می‌بخشد. همچنین درد مفاصل ناشی از از دست دادن توده استخوانی را تسکین می‌دهد.
بازسازی عضلات: کلاژن جزء مهمی از عضلات اسکلتی است. بر اساس یک مطالعه تصادفی، مردانی که مکمل‌های کلاژن مصرف کرده و ورزش می‌کردند، در مقایسه با سایر شرکت‌کنندگان، توده عضلانی بیشتری داشتند.
بهبود سلامت قلب: کلاژن باعث رشد رگ‌های خونی می‌شود. محققان همچنین کشف کرده‌اند که در پیشگیری از بیماری‌های عروق کرونر (آترواسکلروز) نقش دارد.
تقویت مو و ناخن: کلاژن رشد سریع مو و ناخن‌های سالم را افزایش می‌دهد.

فواید کلاژن چیست؟
از فواید کلاژن می‌توان به تقویت پوست، مو و ناخن، بازسازی عضلات، بازسازی استخوان و سلامت قلب اشاره کرد.

برای تهیه انواع مکمل کلاژن، شامل پودر کلاژن ساز، کپسول و قرص کلاژن می‌توانید به داروخانه‌های سطح شهر خود مراجعه کنید. اما یک راه آسان‌تر، سفارش اینترنتی این محصولات از سایت داروخانه آنلاین مفیدطب است. این فروشگاه با ارائه تخفیفات ویژه و تامین انواع مکمل‌های اصل و معتبر، سفارشات شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل می‌دهد.

خرید انواع پودر و قرص کلاژن

عوارض مصرف مکمل‌های کلاژن

مصرف کلاژن مزایای خود را دارد، اما برخی از افراد ممکن است به دلیل عوامل مختلفی دچار عوارض جانبی پس از مصرف مکمل‌های کلاژن شوند. به طور مثال عدم تحمل کلاژن و عدم مصرف صحیح مکمل‌ها از عوامل موثر در بروز عوارض جانبی هستند. توصیه می‌شود با احتیاط مراقب مصرف کلاژن خود باشید زیرا مصرف بیش از حد آن اغلب منجر به برخی واکنش‌های خفیف می‌شود.

عوارض قرص کلاژن یا عوارض پودر کلاژن و دیگر مکمل‌های آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است ولی ممکن است بر موارد زیر تأثیر بگذارد:

پوست

علائم بالینی شامل بثورات، جوش، آکنه یا التهاب عمومی پوست است. عواملی همچون حساسیت به کلاژن، افزودنی‌های شیمیایی در مکمل‌های کلاژن و منابع طبیعی کلاژن آلوده می‌توانند باعث ایجاد عوارض پوستی پس از مصرف کلاژن شوند.

کبد

فیبروز کبد ممکن است از تجمع بیش از حد کلاژن نوع I در بافت کبد ایجاد شود. مصرف بیشتر کلاژن ممکن است وضعیت کبد شما را بدتر کند، زیرا فیبروز کنترل نشده کبد، به تدریج منجر به سرطان کبد می‌شود.

کلیه‌ها

کلاژن می‌تواند منجر به ایجاد سنگ کلیه شود. هیدروکسی پرولین یک اسید آمینه کلاژن اصلی است که به طور معمول از طریق کلیه‌ها به عنوان اگزالات دفع می‌شود: محرک سنگ کلیه.

معده

از دیگر عوارض پودر کلاژن یا قرص کلاژن (در اثر عدم مصرف صحیح) می‌توان به مشکلات گوارشی اشاره کرد. برخی از علائمی که ممکن است نشان دهید شامل اسهال، یبوست و سوزش سر دل، در کنار احساس نفخ و کاهش اشتها است. افزودنی‌های شیمیایی در مکمل‌ها، تا حد زیادی به این واکنش‌ها کمک می‌کنند.

قلب

کلاژن می‌تواند باعث هیپرکلسمی شود. هیپرکلسمی تجمع بیش از حد کلسیم است. کلسیم بیش از حد از مکمل‌های کلاژن اغلب منجر به ریتم غیر طبیعی قلب می‌شود.

باز هم تاکید می‌کنیم که مکمل‌های کلاژن مشخصات ایمنی خوبی دارند و با عوارض جانبی نامطلوبی همراه نیستند. عوارض گفته شده در برخی موارد و بر اثر عدم مصرف صحیح، مصرف بیش از حد، حساسیت به کلاژن، عدم تحمل کلاژن، تداخلات دارویی و وجود افزودنی‌های شیمیایی اتفاق می‌افتند.

عوارض قرص کلاژن

بسیاری از کاربران ما در مورد عوارض قرص کلاژن سوال پرسیده بودند. در بخش قبل در مورد عوارض کلی مکمل‌های کلاژن صحبت کردیم که شامل انواع قرص، پودر و… می‌شود. اما برای اینکه بهتر متوجه شوید، شما را با قرص کلاژن گلد آشنا کرده و به طور اختصاصی فواید و عوارض آن را بیان می‌کنیم.

قرص کلاژن گلد آدریان یک مکمل تخصصی جهت کمک به سلامت پوست است که حاوی کلاژن هیدرولیز شده نوع ۱ و ۳ می‌باشد. این قرص دارای خاصیت ضد چروک، جوان‌کننده پوست و رفع تیرگی می‌باشد.

خرید-قرص-کلاژن-گلد

از مهم‌ترین فواید قرص کلاژن گلد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به درمان لک‌های پوستی ناشی از آفتاب
  • جلوگیری از ایجاد چین و چروک
  • ضد پیری و جوان‌کننده پوست
  • کمک به حفظ سلامت پوست
  • افزایش آبرسانی پوست
  • حفظ خاصیت ارتجاعی و استحکام پوست
  • رفع تیرگی‌های پوست

اما در مورد عوارض قرص کلاژن گلد باید بگوییم، در صورتی که این قرص مطابق با مقدار توصیه شده مصرف شود، ایجاد عوارض جانبی نخواهد کرد. این فرآورده در موارد نادر می‌تواند موجب واکنش حساسیتی و عوارض گوارشی مانند سنگینی و نفخ معده شود.

خرید قرص کلاژن گلد

عوارض پودر کلاژن

برخی از مصرف‌کنندگان کلاژن ترجیح می‌دهند به جای قرص از پودرهای آن استفاده کنند. به عنوان نمونه پودر کلاژن بیوتی محصولی از برند کلاژینو در کارخانه ویشارد فرانسه است که حاوی کلاژن ماهی، زینک، بیوتین و ویتامین C می‌باشد. از پودر کلاژینو صورتی برای تقویت پوست، مو و ناخن‌ها استفاده می‌شود.

خرید پودر کلاژینو بیوتی

از مهم‌ترین ویژگی‌ها و خواص پودر کلاژینو صورتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاهش چین و چروک و جلوگیری از ایجاد آن
  • کاهش افتادگی پوست و آبرسانی
  • جلوگیری از ریزش مو و افزایش ضخامت فولیکول‌های مو
  • افزایش ضخامت و استحکام ناخن‌ها
  • ترمیم زخم و آسیب‌های ناشی از اشعات مضر
  • رفع آکنه و لک‌های پوستی

پودر کلاژینو یکی از بهترین و پرفروش‌ترین مکمل‌های کلاژن است که فواید زیادی دارد. اگر بخواهیم در مورد عوارض پودر کلاژن بیوتی صحبت کنیم، باید بگوییم خوشبختانه پودر کلاژن نیز در صورت مصرف صحیح و مطابق میزان تعیین شده توسط پزشک یا بروشور، عوارضی ایجاد نخواهد کرد. این محصول یک فرآورده ایمن است و فقط در افرادی که سابقه حساسیت با منشاء ماهی دارند، احتمال ایجاد عوارض آلرژیک وجود دارد.

خرید پودر کلاژینو

نکات مهم جهت جلوگیری از عوارض کلاژن

همانطور که گفتیم مکمل‌های کلاژن در حالت کلی ایمن هستند. اما در برخی موارد می‌توانند عوارض ایجاد کنند. اغلب تولید کنندگان، کلاژن را با سایر مواد در مکمل‌ها ترکیب می‌کنند. برخی از مواد تشکیل دهنده می‌توانند خطرات سلامتی داشته باشند، مانند بعضی گیاهان و سطوح بالای ویتامین‌ها در مکمل‌های فرموله شده برای حمایت از سلامت پوست، ناخن و مو.

  • برای مثال، ترکیبات مکمل غذایی مانند عصاره‌های گیاهی ممکن است با داروهایی که معمولاً تجویز می‌شوند تداخل داشته باشند، و برخی از آن‌ها برای افرادی که باردار یا شیرده هستند ایمن نباشند.
  • علاوه بر این، برخی مکمل‌های حاوی کلاژن ممکن است حاوی مقادیر زیاد مواد مغذی مانند بیوتین باشند که می‌تواند در آزمایش‌های عملکرد قلب و تیروئید اختلال ایجاد کند. اگر این ویتامین‌ها و مواد معدنی را برای مدت طولانی در دوزهای بالا مصرف کنید، می‌توانند باعث مشکلات سلامتی شوند.
  • بنابراین، در صورتی که مکمل‌ها فقط حاوی کلاژن هستند، بعید است که عوارض جانبی ایجاد کنند. خواندن برچسب‌ها و درک خطرات بالقوه مکمل‌های حاوی کلاژن نیز مهم است و می‌تواند از عوارض قرص کلاژن مصرفی جلوگیری کند.
  • اگر داروهای دیگری مصرف می‌کنید یا باردار یا شیرده هستید، قبل از شروع مصرف مکمل‌ها حتما با یک متخصص یا پزشک صحبت کنید.

منابع مقاله:

  1. healthline.com
  2. medicinenet.com

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها و محصولات گیاهی داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

2 دیدگاه دربارهٔ «عوارض قرص کلاژن | عوارض پودر کلاژن چیست؟»

  1. سلام. آیا مصرف کلاژن بیوتی برای افراد مبتلا به کبد چرب و صفرای سنگ دار ضرر دارد؟ با تشکر از شما.

    1. دکتر مهلا دهقانپور

      باسلام، استفاده از کلاژن بیوتی منع مصرف مطلق در کبدچرب و سنگ صفرا ندارد. مگر آنکه شرایط خاصی مانند انسداد مجرای صفراوی و… داشته باشید.
      با احترام دکتر داروساز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط