عوارض ال کارنیتین چیست و چه کسانی نباید ال کارنیتین مصرف کنند؟

عوارض ال کارنیتین چیست؟
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

ال کارنیتین اسید آمینه‌ای است که توسط بدن تولید می‌شود و در برخی غذاها نیز یافت می‌شود. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که ال کارنیتین می‌تواند باعث برخی مزایای سلامتی از جمله کاهش وزن بیشتر، بهبود عملکرد مغز و موارد دیگر شود. از همین رو مکمل‌های ال کارنیتین در قالب قرص، کپسول، پودر و یا ویال خوراکی و تزریقی در بازار وجود دارد که به تامین این اسید آمینه کمک می‌کنند. البته می‌دانید که ادعاهای رایج در مورد مکمل‌ها همیشه با علم مطابقت ندارد. از همین رو در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب بررسی خواهیم کرد که عوارض ال کارنیتین چیست و مصرف مکمل‌های آن برای چه کسانی منع شده است.

ال کارنیتین چیست؟

ال کارنیتین یک اسید آمینه است که با انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری سلول‌های شما، نقش مهمی در تولید انرژی ایفا می‌کند. میتوکندری‌ها به عنوان موتور در سلول‌های شما عمل می‌کنند و این چربی‌ها را می‌سوزانند تا انرژی قابل استفاده ایجاد کنند. بدن شما می‌تواند ال کارنیتین را از اسیدهای آمینه لیزین و متیونین تولید کند. ال کارنیتین برای عملکرد قلب و مغز، حرکت عضلات و بسیاری از فرآیندهای دیگر بدن مهم است.

علاوه بر ال کارنیتین تولید شده توسط خود بدن، می‌توانید با خوردن محصولات حیوانی مانند گوشت یا لبنیات نیز مقادیر کمی از این ماده را بدست آورید. افرادی که به هر دلیلی سطح طبیعی ال کارنیتین آن‌ها پایین است و همینطور گیاه‌خواران، ممکن است نتوانند ال کارنیتین را به اندازه کافی دریافت کنند، لذا مصرف مکمل‌ها به آن‌ها توصیه می‌شود.

ال-کارنیتین شکل فعال بیولوژیکی استاندارد کارنیتین است که در بدن، غذاها و بیشتر مکمل‌ها یافت می‌شود.

چه کسانی باید ال کارنیتین مصرف کنند؟

خب تا اینجا تا حدی با مفهوم ال کارنیتین آشنا شدیم. اما قبل از اینکه به مبحث عوارض ال کارنیتین برسیم، می‌خواهیم بررسی کنیم که پزشکان ال کارنیتین را در چه موارد تجویز می‌کنند:

  • کمبود ال کارنیتین: مصرف ال-کارنیتین برای درمان کمبود ال-کارنیتین ناشی از بیماری‌های ژنتیکی خاص یا سایر اختلالات موثر است. این مسئله توسط FDA تایید شده است.

علاوه بر این مورد، ال کارنیتین احتمالا برای موارد زیر نیز می‌تواند مفید واقع شود:

  • درد قفسه سینه (آنژین): به نظر می‌رسد مصرف ال-کارنیتین باعث بهبود تحمل تمرینات ورزشی در افراد مبتلا به درد قفسه سینه می‌شود. مصرف ال-کارنیتین همراه با درمان استاندارد نیز درد قفسه سینه را کاهش می‌دهد و توانایی ورزش را در افراد مبتلا به سندرم X قلبی بهبود می‌بخشد. افراد مبتلا به این بیماری درد قفسه سینه دارند، اما شریان‌های مسدود شده ندارند.
  • نارسایی قلبی و تجمع مایعات در بدن: به نظر می‌رسد مصرف ال-کارنیتین باعث بهبود علائم و افزایش توانایی ورزش در افراد مبتلا به نارسایی قلبی می‌شود.
  • سطوح بالای کلسترول یا چربی در خون: مصرف ال-کارنیتین می‌تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید را به مقدار کمی بهبود بخشد.
  • نارسایی کلیه: FDA تجویز L-کارنیتین به صورت IV، اما نه از راه خوراکی، برای نارسایی کلیه را تایید کرده است.
  • ناباروری مردان: مصرف خوراکی ال کارنیتین، به تنهایی یا همراه با استیل ال کارنیتین، باعث افزایش تعداد اسپرم و حرکت اسپرم در مردان مبتلا به مشکلات باروری می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این امر شانس بارداری را افزایش می‌دهد.
  • تورم (التهاب) قلب: برخی از کودکانی که دیفتری داشته‌اند ممکن است به میوکاردیت (تورم قلب) مبتلا شوند. به نظر می‌رسد مصرف خوراکی DL-carnitine خطر ابتلا به میوکاردیت و مرگ را در این کودکان کاهش می‌دهد.

فواید مکمل‌های ال کارنیتین

همانطور که گفتیم انواع مکمل‌های ال کارنیتین توسط برندهای مختلف در بازار وجود دارد که به فرم‌های قرص، کپسول، پودر، ویال خوراکی و تزریقی ارائه می‌شوند. این مکمل‌ها در موارد زیر ادعای تاثیرگذاری دارند:

  • تسریع کاهش وزن و کمک به درمان چاقی
  • کمک به کاهش BMI (شاخص توده چربی)
  • افزایش عملکرد ورزشی و بهبود قدرت بدن
  • کاهش خستگی ذهن و تقویت حافظه
  • بهبود خلق و خو و کاهش استرس
  • کمک به سلامت قلب و عروق
  • کاهش دردهای عضلانی و جلوگیری از آسیب مفاصل (خصوصا در هنگام ورزش)
  • کاهش فشار خون و قند خون
  • تقویت اسپرم و بهبود حرکت اسپرم‌ها
  • کمک به درمان افسردگی

شما می‌توانید جهت خرید سایر مکمل‌های ال کارنیتین شامل انواع کپسول، پودر، ویال و قرص ال کارنیتین به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه کنید:

خرید قرص ال کارنیتین

قرص ال کارنیتین دانا

عوارض ال کارنیتین چیست؟

تحقیقات نشان داده در صورت مصرف خوراکی تا ۱۲ ماه عوارض ال کارنیتین ناچیز بوده و احتمالاً بی خطر است. البته مکمل‌های ال کارنیتین در برخی موارد می‌تواند عوارض جانبی مانند ناراحتی معده، سوزش سر دل، اسهال و تشنج ایجاد کند. همچنین می‌تواند باعث شود ادرار، نفس و عرق شما بوی «ماهی» پیدا کند. از مصرف دی کارنیتین و دی ال کارنیتین خودداری کنید. این اشکال کارنیتین ممکن است اثرات ال کارنیتین را مسدود کرده و علائمی شبیه کمبود ال کارنیتین ایجاد کنند.

برای اکثر افراد، مصرف ۲ گرم یا کمتر ال کارنیتین در روز نسبتاً ایمن و عاری از هرگونه عوارض جانبی جدی است. در یک بررسی از ایمنی ال-کارنیتین، دوزهای تقریباً ۲ گرم در روز برای استفاده طولانی مدت بی خطر به نظر می‌رسد. با این حال، عوارض جانبی خفیفی از جمله سوزش سر دل و سوء هاضمه وجود داشته است.

توجه داشته باشید که مکمل‌های ال-کارنیتین ممکن است سطح تری متیل آمین-N-اکسید (TMAO) خون شما را در طول زمان افزایش دهند. سطوح بالای TMAO با افزایش خطر آترواسکلروز – بیماری که شریان‌های شما را مسدود می‌کند – مرتبط است. در آخر باید بر این موضوع تاکید کنیم که در مورد عوارض ال کارنیتین و ایمنی مصرف مکمل‌های آن مطالعات بیشتری مورد نیاز است.

عوارض ال کارنیتین برای زنان

ال کارنیتین علاوه بر فواید مشترکی که برای خانم‌ها و آقایان دارد، می‌تواند مزایای زیادی به ویژه برای زنان داشته باشد. از مکمل‌های ال کارنیتین می‌توان برای بهبود کیفیت تخمک، تنظیم هورمو‌ن‌ها، کاهش استرس اکسیداتیو و کاهش وزن استفاده کرد. در صورت رعایت دوز معین شده، ال کارنیتین می‌تواند ایمن باشد. با این حال از جمله عوارض ال کارنیتین برای زنان می‌توان به اختلالات گوارشی مثل ناراحتی معده، سوزش سر دل، اسهال، تشنج و بوی ماهی در دهان، ادرار یا تعریق اشاره کرد.

عوارض ال کارنیتین برای مردان

همانطور که قبلا گفتیم مصرف خوراکی ال کارنیتین، باعث افزایش تعداد اسپرم و حرکت اسپرم در مردان مبتلا به مشکلات باروری می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این امر شانس بارداری را افزایش می‌دهد. اما اگر بخواهیم در مورد مضرات آن برای آقایان صحبت کنیم باید بگوییم عوارض ال کارنیتین برای مردان و زنان تقریبا مشترک هستند. به طور کلی مصرف مکمل‌های ال کارنیتین در صورت رعایت دوز تعیین شده ایمن است. با این حال ممکن است عوارضی همچون گرفتگی معده، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، افزایش ضربان قلب، بالا رفتن فشار خون و پایین آمدن قند خون در افراد مبتلا به دیابت مشاهده شود.

عوارض ال کارنیتین برای کودکان

توصیه می‌شود بدون مجوز پزشک از مصرف مکمل‌های ال کارنیتین برای کودکان خودداری کنید. چرا که هنوز مطالعات کافی در زمینه عوارض ال کارنیتین برای کودکان در صورت مصرف طولانی‌مدت، وجود ندارد. اما ال کارنیتین در صورت استفاده مناسب از راه خوراکی و کوتاه مدت برای کودکان احتمالاً بی خطر است. تا ۶ ماه به طور ایمن می‌توانید از ال کارنیتین برای کودکان استفاده کنید.

عوارض ال کارنیتین بر کلیه

گزارش شده است که ال کارنیتین عملکرد کلیه را از طریق بهبود آسیب‌های اکسیداتیو و سیستم دفاعی آنتی اکسیدانی بهبود می‌بخشد، و همچنین پیشنهاد شده است که مکمل ال-کارنیتین یا درمان تغذیه‌ای ممکن است در بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه مزایایی داشته باشد.

اما در صورت مصرف بیش از ۳ گرم ال کارنیتین در طول روز ممکن است عارضه‌های ایجاد شود. یکی از اصلی‌ترین عوارض ال کارنیتین بر کلیه ایجاد بوی بد دهان است.

عوارض ال کارنیتین بر کبد

ال کارنیتین می تواند تجمع چربی در کبد را کاهش دهد، جریان صفرا را بهبود بخشد و بار کلستاتیک کبد را کاهش دهد. چندین مطالعه بالینی تأثیر مثبت ال-کارنیتین را بر کاهش سطوح GGT و ALP در بیماران مبتلا به کلستاز نشان داده است.

خواص ال کارنیتین

چه کسانی نباید ال کارنیتین مصرف کنند؟

بارداری: اطلاعات قابل اعتماد کافی برای دانستن اینکه آیا ال-کارنیتین برای استفاده در بارداری بی خطر است یا خیر وجود ندارد. از همین رو بهتر است از استفاده آن در دوران بارداری خودداری کنید.

شیردهی: مصرف خوراکی ال کارنیتین در دوران شیردهی در مقادیر توصیه شده تحت نظر پزشک احتمالاً بی خطر است.

کودکان: ال کارنیتین در صورت استفاده مناسب از راه خوراکی و کوتاه مدت برای کودکان احتمالاً بی خطر است. تا ۶ ماه به طور ایمن می‌توانید از ال کارنیتین برای کودکان استفاده کنید. (فقط تحت نظر پزشک)

تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید): مصرف ال کارنیتین ممکن است علائم کم کاری تیروئید را بدتر کند.

تشنج: به نظر می‌رسد ال-کارنیتین در افرادی که قبلاً تشنج داشته‌اند، تشنج را بیشتر می‌کند. اگر تشنج داشته‌اید، ال کارنیتین مصرف نکنید.

مقدار دوز مجاز مصرف ال کارنیتین

مقدار مصرف معمول در نظر گرفته شده برای بزرگسالان، ۲ گرم خوراکی در روز است. در کودکان، ال کارنیتین اغلب در دوزهای ۵۰-۱۰۰ میلی‌گرم بر کیلوگرم از طریق مصرف خوراکی روزانه، تا یک سال استفاده می‌شود. با این حال مطمئن‌ترین راه برای اطلاع از مقدار مصرف ال کارنیتین مشاوره با پزشک یا دکتر داروساز است. خصوصا اگر از داروی خاصی استفاده می‌کنید و یا به بیماری خاصی مبتلا هستید.

سخن پایانی

مطالعات نشان داده که استفاده از ال کارنیتین و مکمل‌های آن می‌تواند به کاهش وزن، چربی سوزی، بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از بیماری‌ها کمک کند. البته هنوز به تحقیقات بیشتری در این مورد نیازمند است. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب سعی کردیم شما را با عوارض ال کارنیتین از جوانب مختلف آشنا کنیم. همانطور که در طول مقاله اشاره شد، در صورت مصرف ال کارنیتین مطابق با مقادیر توصیه‌شده، این مکمل‌ها می‌توانند ایمن باشند.

منبع مقاله:


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط