ال کارنیتین مایع برای لاغری، آیا واقعا تاثیر دارد؟

ال کارنیتین مایع برای لاغری
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ال کارنیتین یک اسید آمینه حیاتی برای بدن است که نقش آن تبدیل چربی به انرژی می‌باشد. بدن ما این اسید آمینه را تولید کرده و از طریق برخی مواد غذایی نیز دریافت می‌کند. با این حال مکمل‌های ال کارنیتین در فرم‌ها و دوزهای مختلف در بازار دارویی وجود دارند که به تامین بهتر این ماده مغذی کمک می‌کنند. ال کارنیتین مایع یکی از اشکال مکمل‌های آن است که به دلیل جذب فوق‌العاده سریع مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی تاثیر ال کارنیتین مایع برای لاغری می‌پردازیم.

ال کارنیتین مایع برای لاغری

همانطور که گفته شد مکمل‌های ال کارنیتین در فرم‌های مختلف کپسول، پودر، شربت، ویال و قرص ال کارنیتین در داروخانه‌ها و بازار دارویی ارائه می‌شود. ال کارنیتین مایع یکی از این اشکال است که به صورت شربت و یا ویال (بطری کوچک محتوی مایع برای یک دوز مصرفی) وجود دارد. یکی از مهم‌ترین مزایای ال کارنیتین مایع نسبت به سایر اشکال ال کارنیتین، جذب فوق‌العاده سریع آن است. از همین رو بیشتر ورزشکاران به سراغ مصرف این نوع از ال کارنیتین می‌روند.

اما اگر بخواهیم در مورد تاثیر ال کارنیتین مایع برای لاغری صحبت کنیم، باید بگوییم مصرف یک مکمل ال کارنیتین علاوه بر افزیش سوخت و ساز بدن در افزایش چربی سوزی نیز موثر است. البته درمورد تاثیر ال کارنیتین بر لاغری و کاهش وزن در طولانی‌مدت، به تحقیقات بیشتری نیاز است. با این حال با مروری بر ۳۷ مطالعه صورت‌گرفته در این زمینه، می‌توان دریافت که مکمل‌های ال کارنیتین به طور چشمگیری در کاهش وزن بدن، کاهش شاخص توده بدن یا BMI و کم کردن توده چربی موثر عمل می‌کنند.

اما نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که با وجود اثبات علمی ال کارنیتین در سوزاندن چربی‌ها، مصرف مکمل‌های این ماده مغذی به تنهایی موجب لاغری شما نمی‌شود. در واقع برای اینکه بتوانید از ال کارنیتین مایع برای لاغری با حداکثر تاثیرگذاری استفاده کنید، باید علاوه بر رعایت رژیم مناسب، از یک برنامه ورزشی منظم نیز پیروی کنید. ال کارنیتین می‌تواند با تبدیل چربی به انرژی، موجب افزایش بازده ورزشی شده که از همین موضوع جهت فعالیت بیشتر در طول روند کاهش وزن خود می‌توانید استفاده کنید.

بهترین انواع ال کارنیتین مایع برای لاغری

بهتر است ال کارنیتین مایع را به صورت سر خود و بدون نسخه پزشک مصرف نکنید. چرا که مصرف این مکمل‌ها برای افراد خاصی همچون ورزشکاران، مبتلایان به بیماری‌های قلبی-عروقی، اشخاصی که به اندازه کافی ال کارنیتین تولید نمی‌کنند و بیماران دارای نقص عملکرد کلیه‌ها تجویز می‌شود. در ادامه شما را با چند نمونه از بهترین انواع ال کارنیتین مایع آشنا می‌کنیم:

شربت ال کارنیتین پلاس لیکوئید یوروویتال

این شربت به متابولیسم چربی‌ها کمک کرده و موجب افزایش انرژی بدن می‌شود. این محصول حاوی ۱۵۰۰ میلی‌گرم ال کارنیتین بوده که ویتامین‌های گروه B نیز به ترکیبات آن اضافه شده است. شربت ال کارنیتین پلاس لیکوئید یوروویتال در ایران ایران تحت لیسانس Euro OTC Pharma UK Ltd تولید می‌گردد. بزرگسالان می‌توانند روزانه یک تا سه بار در روز، هر مرتبه ۵ میلی‌لیتر از این شربت را مصرف کنند. اما کودکان و نوجوانان باید مطابق با دستور پزشک از شربت ال کارنیتین لیکوئید یورو ویتال استفاده نمایند.

شربت ال کارنیتین پلاس لیکوئید یوروویتال

ویال ال کارنیتین بی اس کی

این ویال‌ها در دوزهای مختلف ۵۰۰، ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ وجود دارند. از ویال ال کارنیتین بی اس کی، ورزشکاران، گیاهخواران، سالخوردگان و افراد دارای نقص کلیوی و حتی نوزادان نارس و کم وزن می‌توانند استفاده کنند. هر بسته حاوی ۱۰ عدد ویال خوراکی است که توسط شرکت بنیان سلامت کسری (بی اس کی) تولید می‌گردد. بسته به دوز ویال، مقدار مصرف آن نیز متفاوت خواهد بود. به طور مثال از ویال ال کارنیتین ۱۰۰۰، می‌توانید سه عدد در روز مصرف کنید. (حداکثر مجاز ۳۰۰۰ میلی‌گرم ال کارنیتین در روز)

ویال خوراکی لووکارنیتین آلامو

برند آلامو و شرکت ستارگان نیک ایران نیز یکی دیگر از تولیدکنندگان ویال‌های خوراکی ال کارنیتین هستند. این ویال‌ها در دوزهای مختلف و با طعم‌های جذابی همچون آناناس، آلبالو و توت فرنگی تولید می‌شوند. ویال لووکارنیتین آلامو در افزایش متابولیسم چربی‌ها، بهبود ترمیم بافت عضلانی و افزایش توانایی انجام فعالیت‌های روزانه موثر شناخته شده است. ویال ال کارنیتین ۱۰۰۰ میلی‌گرم آلامو را می‌توانید به میزان ۱ تا ۳ عدد در روز و یا بر اساس دستور پزشک مصرف نمایید.

ویال ال کارنیتین ۱۰۰۰ یوروویتال

ویال‌های خوراکی ال کارنیتین یوروویتال نیز در دوزهای مختلف ۱۰۰۰، ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰ در بازار وجود دارند. همچنین این ویال‌ها با طعم پرتقال و یا به صورت ترکیب با قهوه سبز یا ال آرژنین نیز توسط این شرکت تولید می‌شوند. از این مکمل‌های ال کارنیتین مایع برای لاغری، متابولیسم چربی‌ها، افزایش انرژی بدن و رفع خستگی می‌توانید استفاده کنید. بسته به دوز ویال ال کارنیتین یوروویتال می‌توانید آن را به تنهایی و یا به صورت محلول در آب مصرف نمایید.

ویال خوراکی ال کارنیتین یوروویتال

ال کارنیتین مایع را چطور مصرف کنیم؟

جهت مصرف ال کارنیتین مایع برای لاغری لازم است به بسته بندی همان محصول و یا بروشور آن توجه کنید. همچنین یک راه مطمئن‌تر مشورت با یک پزشک و یا مربی ورزشی است. شربت یا ویال خوراکی ال کارنیتین را می‌توانید به تنهایی و یا به صورت محلول در آب، نوشیدنی یا غذای مایع استفاده کنید. حداکثر مجاز مصرف ال کارنیتین، در صورتی که پزشک مقدار دیگری تجویز نکرده باشد، ۳ گرم (۳۰۰۰ میلی‌گرم) در روز می‌باشد.

برای تقویت توانایی انجام تمرین ورزشی و بهبود عملکرد فیزیکی، توصیه می‌شود، ال کارنیتین حداکثر نیم ساعت قبل از انجام تمرینات ورزشی مصرف شود. مصرف ال کارنیتین با معده خالی نیز مشکلی ایجاد نمی‌کند.

دیگر فواید ال کارنیتین مایع

از مکمل‌های ال کارنیتین فقط برای چربی سوزی و لاغری استفاده نمی‌شود. بلکه مصرف این مکمل‌های تغذیه‌ای فواید زیادی برای بدن دارند. از مهم‌ترین فواید ال کارنیتین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تسریع کاهش وزن و کمک به درمان چاقی
  • کمک به کاهش BMI (شاخص توده چربی)
  • افزایش عملکرد ورزشی و بهبود قدرت بدن
  • کاهش خستگی ذهن و تقویت حافظه
  • بهبود خلق و خو و کاهش استرس
  • کمک به سلامت قلب و عروق
  • کاهش دردهای عضلانی و جلوگیری از آسیب مفاصل (خصوصا در هنگام ورزش)
  • کاهش فشار خون و قند خون
  • تقویت اسپرم و بهبود حرکت اسپرم‌ها
  • کمک به درمان افسردگی

جمع بندی ال کارنیتین مایع برای لاغری

این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی میزان تاثیر ال کارنیتین مایع برای لاغری و کاهش وزن اختصاص یافت. همانطور که اشاره شد، طبق مطالعات انجام شده، این اسید آمینه طبیعی می‌تواند به کم کردن توده چربی و کاهش BMI کمک کند. همچنین دارای خواص چربی‌سوزی می‌باشد. با این حال برای حصول بهترین نتیجه لازم است از مکمل‌های ال کارنیتین در کنار برنامه ورزشی منظم و رعایت رژیم غذایی سالم کمک بگیرید.

شما می‌توانید جهت خرید انواع مکمل‌های ال کارنیتین شامل انواع کپسول، پودر، ویال و قرص ال کارنیتین به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه کنید:

خرید قرص ال کارنیتین

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌های ال کارنیتین و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط