نزدیکی در زمان استفاده از قرص لاکتوواژ
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

استفاده از محصولات پروبیوتیک و سین بیوتیک مانند قرص لاکتوواژ  به دلیل تأثیرات مثبت آن‌ها بر سلامت واژن، به خصوص در موارد عفونت‌های واژینال و بهبود تعادل میکروبیوم، روز به روز بیشتر مورد توجه بانوان قرار می‌گیرد. یکی از سوالات رایج در زمان مصرف این محصول، این است که آیا نزدیکی در زمان استفاده از قرص لاکتوواژ می‌تواند مشکلی ایجاد کند؟ در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب، به بررسی این سوال و نظر متخصصین در این زمینه می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

معرفی کپسول واژینال لاکتوواژ

لاکتوواژ یک فرآورده سین بیوتیک است که ترکیبی از پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک‌ها را در خود دارد. این کپسول واژینال با استفاده از سویه‌ای سودمند به نام لاکتوباسیلوس رامنوسوس (۱۰۹ CFU) به تعادل میکروبیوم واژن کمک کرده و مالتودکسترین به عنوان پری‌بیوتیک، به رشد این باکتری‌های مفید کمک می‌کند.

لاکتوواژ یک کپسول واژینال است، یعنی باید با استفاده از اپلیکاتور در واژن استعمال شود (این فراورده، خوراکی نیست). از این محصول با عنوان «قرص لاکتوواژ» نیز بسیار یاد می‌شود.

لاکتوواژ به عنوان درمان مکمل برای عفونت‌های واژن، خشکی واژن و حتی عفونت‌های ادراری توسط پزشکان توصیه می‌شود. هدف اصلی این محصول، ایجاد یک محیط سالم و متعادل در واژن است که از عفونت‌ها و ناراحتی‌های مربوطه جلوگیری کند.

مصرف مکمل پروبیوتیک لاکتوواژ در بسیاری از موارد مفید است، اما اثرات این محصول در شرایط زیر مشهود است:

  • در پایان دوره درمان عفونت دستگاه ادراری تناسلی جهت برقراری تعادل فلور طبیعی واژن
  • جهت پیشگیری از عود مجدد عفونت های ادراری تناسلی در بانوان
  • کمک به پیشگیری و درمان عفونت های دستگاه ادراری (UTI) بانوان
  • کاهش علائم یائسگی مانند خشکی واژن
  • کمک به افزایش ترشحات واژن

مشاهده و خرید قرص لاکتوواژ

کپسول واژینال لاکتوواژ زیست تخمیر
کپسول واژینال لاکتوواژ زیست تخمیر

آیا نزدیکی در زمان استفاده از قرص لاکتوواژ مشکلی ندارد؟

در زمان استفاده از قرص لاکتوواژ، نزدیکی بسته به دلیل مصرف دارو و وضعیت سلامت فرد می‌تواند متفاوت باشد. اگر لاکتوواژ برای حفظ تعادل میکروبیوم یا افزایش ترشحات واژن استفاده می‌شود، با رعایت فاصله زمانی ۷ تا ۸ ساعت بین مصرف دارو و نزدیکی و یا ابتدا نزدیکی و سپس استفاده از لاکتوواژ، معمولاً مشکلی وجود ندارد. اما در صورت استفاده برای درمان عفونت‌های واژینال یا ادراری، بهتر است تا تکمیل دوره درمان و رفع کامل عفونت از نزدیکی خودداری شود. در هر صورت، برای اطمینان بیشتر مشورت با پزشک توصیه می‌شود.

در ادامه، بر اساس دلیل اصلی مصرف لاکتوواژ، توصیه‌های مربوط به نزدیکی در زمان استفاده از قرص لاکتوواژ را توضیح می‌دهیم.

مصرف لاکتوواژ در عفونت واژینال و عفونت دستگاه ادراری

در پایان دورۀ درمان عفونت‌های ادراری و تناسلی، لاکتوواژ به بازسازی تعادل میکروبیوم واژن کمک می‌کند. در این مرحله، معمولاً عفونت کنترل شده است و لاکتوواژ به عنوان یک مکمل بهبوددهنده استفاده می‌شود.

برای افرادی که از لاکتوواژ در این مرحله استفاده می‌کنند، خوب است رابطه و نزدیکی با فاصله زمانی مناسب بعد از مصرف کپسول واژینال (مثلاً ۷ تا ۸ ساعت) انجام شود. این فاصله زمانی به دارو اجازه می‌دهد که به طور کامل در ناحیه واژن اثر کند و تعادل فلور برقرار شود. همچنین می‌توان قرص لاکتوواژ را به عنوان آخرین کار قبل از خواب استفاده کرد. به این ترتیب، نزدیکی مشکلی ایجاد نمی‌کند. تنها توجه کنید که از استفاده صحیح و منظم لاکتوواژ اطمینان حاصل نمایید.

اما در هنگام ابتلا به عفونت، مسئله متفاوت است. جدای از موضوعِ استفاده از لاکتوواژ، در صورت ابتلا به عفونت ادراری (UTI)، پزشکان معمولاً توصیه می‌کنند تا زمانی که عفونت ادراری به طور کامل برطرف نشده است، از رابطه جنسی خودداری کنید. زیرا برقراری رابطه جنسی ممکن است مجرای ادرار را تحریک کرده و باعث ورود باکتری‌ها به مجرا شده و عفونت را تشدید کند. عفونت مجاری ادراری ممکن است آنقدر دردناک باشد که منجر به کاهش موقت تمایل به رابطه جنسی شود.

بنابراین درباره نزدیکی در زمان استفاده از قرص لاکتوواژ که برای عفونت ادراری مصرف می‌شود، نیز بسیاری از متخصصین توصیه می‌کنند که تا زمان تکمیل دوره درمان و رفع کامل عفونت، از نزدیکی خودداری شود. این اقدام به جلوگیری از انتشار عفونت، التهاب و اختلال در روند بهبودی کمک می‌کند. بعد از اتمام درمان، با بررسی شرایط توسط پزشک، رابطه جنسی می‌تواند از سر گرفته شود.

همچنین در صورت وجود عفونت واژینال نیز بهتر است دوره مصرف قرص لاکتوواژ و سایر داروهای ضد عفونت واژن را تمام کنید و تا آن زمان از نزدیکی خودداری نمایید. بعد از اتمام دوره و درمان عفونت اولیه می‌توانید رابطه را شروع کنید.

نزدیکی در زمان استفاده از لاکتوواژ برای عفونت ادراری تناسلی
در زمان عفونت ادراری یا واژینال، بهتر است نزدیکی نداشته باشید تا دوره درمان تکمیل شود.

قرص لاکتوواژ جهت پیشگیری از عود مجدد عفونت‌های ادراری تناسلی

استفاده منظم از لاکتوواژ به پیشگیری از عفونت‌های مکرر کمک می‌کند و باعث کاهش علائم می‌شود. برای بانوانی که مستعد عفونت‌های مکرر ادراری و تناسلی هستند و از لاکتوواژ به عنوان پیشگیری استفاده می‌کنند، نزدیکی به طور کلی مشکلی ندارد. تنها برای کاهش ریسک عفونت مجدد، برخی از متخصصان توصیه می‌کنند که نزدیکی قبل از استفاده از لاکتوواژ انجام شود و یا فاصله بین مصرف دارو و رابطه را رعایت نمایید. این روش به لاکتوواژ فرصت می‌دهد که به طور کامل در محیط واژن عمل کند و از تداخل با رابطه جنسی جلوگیری کند.

لاکتوواژ برای کاهش علائم یائسگی مانند خشکی واژن

خشکی واژن یکی از علائم شایع یائسگی است که می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی در حین رابطه جنسی شود. در چنین شرایطی کمک گرفتن از لوبریکانت‌‌ها می‌تواند رابطه جنسی را بهبود دهد. از طرفی، مصرف لاکتوواژ به مرور زمان باعث بهبود وضعیت واژن و افزایش رطوبت آن می‌شود. محیط واژن به زمان نیاز دارد تا بهبود یابد و تعادل میکروبیوم به حالت طبیعی برگردد.

حال آیا نزدیکی در زمان استفاده از قرص لاکتوواژ در این مورد مصرف، مشکلی ندارد؟ معمولاً متخصصین توصیه می‌کنند که منعی برای رابطه جنسی وجود ندارد، اما توصیه می‌شود نزدیکی قبل از مصرف دارو انجام شود و دارو به عنوان آخرین کار شبانه قبل از خواب مصرف گردد.

مصرف لاکتوواژ برای حفظ سلامت و تعادل میکروبیوم واژن

در مواردی که فرد از لاکتوواژ برای حفظ تعادل میکروبیوم و پیشگیری از عفونت‌ها استفاده می‌کند و عفونت فعال ندارد، با رعایت فاصله زمانی مناسب (معمولاً ۷ تا ۸ ساعت بین مصرف دارو و نزدیکی) مشکلی در برقراری رابطه جنسی وجود ندارد. این فاصله زمانی به دارو اجازه می‌دهد که در ناحیه واژن به خوبی اثر کند. رعایت ترتیب رابطه جنسی و سپس استفاده از لاکتوواژ هم انتخاب مناسب دیگر است.

نزدیکی در هنگام استفاده از لاکتوواژ برای سلامت واژن
خانمهایی که از لاکتوواژ برای سلامت واژن استفاده می‌کنند، با مصرف در زمان مناسب، در نزدیکی مشکلی نخواهند داشت.

جمع بندی

در این مقاله به این سوال پاسخ دادیم که آیا نزدیکی در زمان استفاده از قرص لاکتوواژ مشکل ساز است یا خیر. در مجموع، پاسخ به سوال نزدیکی در زمان استفاده از لاکتوواژ به وضعیت فرد و دلیل مصرف بستگی دارد. برای اطمینان بیشتر، همیشه بهتر است با پزشک مشورت شود.

برای مشاهده و تهیه انواع قرص پروبیوتیک مثل لاکتوواژ و مکمل‌های دیگر، می‌توانید به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه نمایید.

مشاهده و خرید انواع مکمل های پروبیوتیک

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط