فواید گلوتامین برای بانوان؛ بررسی تاثیرات گلوتامین و دوز مصرفی

گلوتامین برای بانوان
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

گلوتامین یکی از مهم‌ترین آمینواسیدها در بدن است که نقش حیاتی در عملکردهای مختلف دارد. این آمینواسید نه تنها در رشد عضلات و بهبود ریکاوری پس از تمرینات ورزشی موثر است، بلکه در بهبود سیستم ایمنی و سلامت عمومی بدن نیز نقش دارد. به همین دلیل مکمل گلوتامین در دنیای سلامت و تناسب اندام، به‌ویژه در بین ورزشکاران مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب، به بررسی فواید گلوتامین برای بانوان می‌پردازیم و نکاتی درباره دوز مناسب و نحوه مصرف آن ارائه می‌دهیم. با ما همراه باشید.

 گلوتامین چیست؟

گلوتامین فراوان‌ترین اسید آمینه (واحد سازنده پروتئین) در خون است. این اسید آمینه منبع انرژی مهمی برای سلول‌هایی که سریع تکثیر می‌شوند مثل سلول‌های دستگاه گوارش و سیستم ایمنی، می‌باشد.

گلوتامین همچنین به عنوان منبع نیتروژن برای بسیاری از واکنش‌های بدن عمل می‌کند.

گلوتامین در غذاها یافت می‌شود و به‌عنوان یک مکمل غذایی بدون نسخه نیز به فروش می‌رسد که ممکن است با نام ال-گلوتامین نیز شناخته شود.

وجود گلوتامین در غذا

اطلاعات سریع درباره مکمل گلوتامین

  • ماده فعال: گلوتامین
  • نام‌های دیگر: ال-گلوتامین، لووگلوتامید، گلوتامیک اسید آمید
  • وضعیت قانونی: مکمل غذایی بدون نسخه (در ایالات متحده)؛ موجود به‌عنوان محصولات دارویی تأییدشده توسط FDA شامل Endari برای بیماری سلول داسی شکل و Nutrestore برای سندرم روده کوتاه
  • دوز پیشنهادی: ۲۰ تا ۳۵ گرم در روز
  • نکات ایمنی: در دوران بارداری، شیردهی یا برای کودکان سالم به دلیل نبود داده‌های ایمنی توصیه نمی‌شود؛ ممکن است با داروهای دیابت تداخل داشته باشد.

برای آن که به فواید گلوتامین برای بانوان بپردازیم، خوب است به همۀ خواص این مکمل یعنی کاربردهای عمومی آن نیز اشاره کنیم. در ادامه این موارد را توضیح می‌دهیم.

بررسی فواید گلوتامین برای بانوان

علاوه بر تحقیقات و تأیید برای بیماری کم‌خونی داسی‌شکل و سندرم روده کوتاه، گلوتامین برای چندین کاربرد دیگر نیز مورد مطالعه قرار گرفته است، از جمله عملکرد ورزشی و بهبود سوختگی‌ها.
مانند بسیاری از مکمل‌های غذایی، شواهد در این زمینه‌ها متفاوت است.

در ادامه به آخرین تحقیقات در مورد اثرات گلوتامین می‌پردازیم.

گلوتامین در عملکرد ورزش برای خانمها

همانطور که اشاره کردیم، برخی افراد گلوتامین را برای بهبود عملکرد ورزشی مصرف می‌کنند.به دلیل نقش گلوتامین به عنوان یک واحد سازنده پروتئین، برخی محققان بررسی کرده‌اند که آیا مصرف مکمل گلوتامین باعث بهبود افزایش عضله یا عملکرد ورزشی می‌شود.

باید گفت که شواهد کمی از این ادعا حمایت می‌کند.

در یک مطالعه، ۳۱ نفر در طول شش هفته تمرینات وزنه‌برداری، گلوتامین یا دارونما مصرف کردند. تا پایان مطالعه، هر دو گروه بهبود در توده عضلانی و قدرت نشان دادند. با این حال، هیچ تفاوتی بین دو گروه مشاهده نشد. مطالعات بیشتری نیز نشان داده‌اند که گلوتامین هیچ تأثیری بر توده عضلانی یا عملکرد ورزشی ندارد.

در یک مرور از ۲۵ مطالعه بالینی، گلوتامین بر عملکرد ورزشی، ترکیب بدنی یا سیستم ایمنی تأثیری نداشت. گفتنی است که بر اساس این مرور، گلوتامین ممکن است به کاهش وزن کمک کند.

بنابراین این که گلوتامین در بدنسازی و افزایش عضله یا قدرت مفید است یا خیر، نیاز به تحقیقات بیشتری دارد.

تاثیر گلوتامین بر ریکاوری بانوان ورزشکار

بر خلاف عدم مشاهده تاثیر گلوتامین بر افزایش توده عضلانی، برخی تحقیقات گزارش کرده‌اند که مکمل‌های گلوتامین ممکن است درد عضلانی را کاهش داده و بهبود ریکاوری بعد از ورزش‌های شدید را تسریع کنند.

در واقع، یک مطالعه نشان داد که گلوتامین یا «گلوتامین به همراه کربوهیدرات» می‌تواند مارکر (نشانگر) خستگی در خون را در طول دو ساعت دویدن کاهش دهد.

این ماده همچنین برای تقویت عملکرد ایمنی ورزشکاران مورد استفاده قرار گرفته است، اما نتایج متغیر بوده است.

تحقیقات دیگری نشان داده‌اند که افزودن گلوتامین به کربوهیدرات‌ها و برخی اسیدهای آمینه باعث بهبود بازیابی ذخایر گلیکوژن (کربوهیدرات‌ها) در ماهیچه نمی‌شود.

مهم است توجه داشته باشید که بسیاری از ورزشکاران مصرف پروتئین بالایی در رژیم غذایی خود دارند، به این معنی که ممکن است بدون نیاز به مکمل‌ها مقادیر زیادی گلوتامین مصرف کنند.

تاثیر گلوتامین بر ریکاوری بانوان ورزشکار

گلوتامین برای کاهش خستگی در بانوان

گلوتامین یکی از مهم‌ترین آمینواسیدها در بدن است که به تأمین انرژی و بازسازی سلول‌ها، به‌ویژه در بافت‌های عضلانی و سیستم ایمنی کمک می‌کند. خستگی، به‌خصوص پس از تمرینات شدید یا استرس‌های فیزیکی و روانی، معمولاً ناشی از تجمع آمونیاک در بدن است که می‌تواند انرژی را در بدن فرد کاهش دهد و احساس خستگی ایجاد کند. گلوتامین از طریق کاهش تولید آمونیاک در بدن، به بهبود انرژی و کاهش خستگی کمک می‌کند.

خانمها ممکن است به دلیل ویژگی‌های هورمونی، فعالیت‌های روزمره و تمرینات ورزشی، بیشتر در معرض خستگی قرار گیرند. مطالعات نشان داده‌اند که مصرف مکمل گلوتامین پس از تمرینات ورزشی می‌تواند به کاهش زمان بازسازی عضلات، جلوگیری از تجزیه عضلات و کاهش خستگی کمک کند. بر اساس همۀ این توضیحات، کاهش خستگی را می‌‌توان از فواید گلوتامین برای بانوان ذکر کرد.

تقویت سیستم ایمنی

یکی از مهم‌ترین وظایف گلوتامین نقش آن در سیستم ایمنی است.گلوتامین برای بانوان و آقایان، یک منبع سوخت حیاتی در سلول‌های ایمنی، از جمله گلبول‌های سفید خون و برخی از سلول‌های روده‌ای است. با این حال، سطح گلوتامین در خون می‌تواند به دلیل آسیب‌های جدی، سوختگی‌ها یا جراحی‌ها کاهش یابد.

اگر نیاز بدن به گلوتامین بیشتر از توانایی تولید آن باشد، بدن ممکن است از ذخایر پروتئینی مانند ماهیچه‌ها برای آزادسازی بیشتر این اسید آمینه استفاده کند. علاوه بر این، عملکرد سیستم ایمنی ممکن است در صورت کمبود گلوتامین مختل شود.

به همین دلیل، رژیم‌های غذایی پرپروتئین، رژیم‌های غذایی سرشار از گلوتامین یا مکمل‌های گلوتامین اغلب پس از آسیب‌های جدی مانند سوختگی تجویز می‌شوند.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که مکمل‌های گلوتامین ممکن است به بهبود سلامت، کاهش عفونت‌ها و کوتاه‌تر شدن مدت بستری در بیمارستان پس از جراحی کمک کنند.

علاوه بر این، نشان داده شده است که این مکمل‌ها می‌توانند بقا را بهبود بخشیده و هزینه‌های پزشکی را در بیمارانی که در وضعیت بحرانی هستند، کاهش دهند.

با این حال، شواهد قوی برای فواید آن در بزرگسالان سالم وجود ندارد و نیازهای این افراد ممکن است از طریق رژیم غذایی و تولید طبیعی بدن تامین شود.

کاربردهای دیگر گلوتامین در سلامت عمومی بانوان

در ادامه فواید دیگر گلوتامین در شرایط مختلف مربوط به سلامتی بیان می‌کنیم. در مطالعات ذکر شده، درباره گلوتامین برای بانوان و آقایان لزوماً تمایزی قائل نشده‌اند.

سلامت دستگاه گوارش

گلوتامین در دستگاه گوارش نقش‌های متعددی ایفا می‌کند. برای مثال، از سد مخاطی روده محافظت می‌کند و می‌تواند از ورود سموم به جریان خون جلوگیری کند.

تاثیر گلوتامین بر بیماری‌های مختلف گوارشی مورد بررسی قرار گرفته است. با این حال، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد این ماده مفید است.

یک استثنا ممکن است پانکراتیت حاد شدید (التهاب ناگهانی لوزالمعده) باشد. یک مرور مشخص کرد که مصرف گلوتامین به همراه تغذیه از طریق لوله تغذیه، خطرات زیر را کاهش می‌دهد:

  • سندرم اختلال عملکرد چندین ارگان (MODS)
  • طول مدت بستری در بیمارستان
  • مرگ

بر اساس یک مرور، گلوتامین فقط به میزان کمی موارد زیر را در افراد مبتلا به بیماری التهابی روده (IBD) بهبود بخشید:

  • التهاب
  • علائم روده‌ای
  • روند بیماری

این نتیجه در روش‌های مختلف مصرف گلوتامین (به صورت خوراکی، وریدی یا از طریق لوله تغذیه) برای افراد در بیمارستان و محیط‌های خارج از بیمارستان دیده شد. با این حال، محققان پیشنهاد کردند که مشخص نیست آیا این فواید تنها از گلوتامین ناشی می‌شود یا خیر.

موکوزیت دهانی

موکوزیت دهانی (التهاب و زخم‌های دهانی) یکی از عوارض شایع درمان‌های سرطان است.

افرادی که به دلیل سرطان سر و گردن تحت درمان با پرتو قرار داشتند و گلوتامین مصرف کردند، زخم‌های دهانی کمتری نسبت به کسانی که گلوتامین دریافت نکردند داشتند، اگرچه احتمال بروز موکوزیت یکسان بود. افرادی که گلوتامین مصرف کردند، همچنین نیاز کمتری به داروهای مسکن اپیوئیدی و تغذیه از طریق لوله داشتند.

نتایج مشابهی نیز در زمان بررسی مصرف گلوتامین برای افرادی که تحت درمان با شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی قرار داشتند، دیده شد. گلوتامین بروز موکوزیت دهانی را کاهش نداد، اما شدت آن را کم کرد.

با این حال، همه داده‌ها امیدوارکننده نیستند. یک مرور نتیجه‌گیری کرد که شواهد کافی برای توصیه گلوتامین برای پیشگیری یا درمان موکوزیت دهانی وجود ندارد.

بیماری‌های بحرانی

از آنجا که سطح گلوتامین ممکن است در موارد بیماری‌های شدید کاهش یابد، چندین مطالعه تأثیرات آن را بر افرادی که به خاطر شرایطی در بیمارستان بستری شده‌اند؛ بررسی کرده‌اند.

گلوتامین معمولاً به‌صورت وریدی یا از طریق لوله تغذیه در بیمارستان تجویز می‌شود.

در مطالعات در این رابطه، نتایج مختلفی دیده شده است، اما به نظر می‌رسد که به طور کلی مزایای محدودی وجود دارد. مطالعات نشان داده‌اند که تنها حدود ۱ نفر از ۳ بیماری که در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) بستری می‌شوند، سطوح پایین گلوتامین دارند.

لازم به ذکر است که مصرف مکمل گلوتامین نباید به‌صورت روتین برای بیماران بدحال آغاز شود، مگر برای کسانی که دچار سوختگی‌های شدید هستند.

راهنمای مصرف دوز مناسب برای بانوان

از آنجا که گلوتامین یک اسید آمینه است که به طور طبیعی در بدن تولید می‌شود و در بسیاری از غذاها یافت می‌شود، نگرانی در مورد مضر بودن آن در مقادیر معمول وجود ندارد.

تخمین زده شده است که یک رژیم غذایی معمولی ممکن است حاوی ۳ تا ۶ گرم گلوتامین در روز باشد، هرچند این مقدار ممکن است بر اساس نوع و مقدار غذاهای مصرف‌شده متفاوت باشد.

مطالعات در مورد مکمل‌های گلوتامین از دوزهای متنوعی استفاده کرده‌اند، از حدود ۵ گرم در روز تا دوزهای بالای حدود ۴۵ گرم در روز برای مدت شش هفته. با اینکه هیچ عارضه جانبی منفی با این دوز بالا گزارش نشده است، اما نشانگرهای ایمنی خون به‌طور خاص بررسی نشده‌اند.

مطالعات دیگر نگرانی‌های کمی در مورد ایمنی مکمل‌ گلوتامین در دوزهای کوتاه‌مدت تا ۱۴ گرم در روز گزارش کرده‌اند.

به‌طور کلی، اعتقاد بر این است که استفاده کوتاه‌مدت از این مکمل‌ها احتمالاً ایمن است. با این حال، برخی دانشمندان درباره استفاده طولانی‌مدت از این مکمل‌ها نگرانی‌هایی مطرح کرده‌اند.

افزودن گلوتامین به یک رژیم غذایی معمولی ممکن است باعث تغییرات مختلفی در نحوه جذب و پردازش اسیدهای آمینه در بدن شود. با این حال، اثرات طولانی‌مدت این تغییرات ناشناخته است.

بنابراین، اطلاعات بیشتری در مورد استفاده طولانی‌مدت از گلوتامین، به ویژه در دوزهای بالا، مورد نیاز است.

طریقه مصرف گلوتامین برای خانمها

اگر رژیم غذایی حیوانی و پروتئین بالا دارید، احتمال دارد که مکمل‌های گلوتامین تاثیرات مشابهی نداشته باشند (در مقایسه با رژیم‌های غذایی گیاهی و پروتئین پایین).

اگر از رژیم گیاهی دارای گلوتامین کمی پیروی می‌کنید، ممکن است مصرف گلوتامین به عنوان مکمل در کنار دریافت روزانه طبیعی آن، مشکلی نداشته باشد.

در صورت تمایل به مصرف مکمل گلوتامین، احتمالاً بهتر است با یک دوز محافظه‌کارانه، حدود ۵ گرم در روز، شروع کنید.

معرفی پودرهای ال گلوتامین محبوب

در آخرین بخش از این مقاله، به معرفی دو مورد از محبوبترین مکمل های ال گلوتامین که برای بانوان نیز مناسب است، می‌پردازیم.

پودر ال گلوتامین ادوای

گلوتامین ۳۰۰ گرمی با تامین اسید آمینه گلوتامین مورد نیاز ورزشکاران از تحلیل عضلات جلوگیری کرده و به ریکاوری سریع‌تر کمک می‌کند. این مکمل همچنین در تقویت سیستم ایمنی موثر بوده و باعث بهبود فرایند سنتز و تولید پروتئین می‌گردد. شما می‌توانید جهت خرید پودر گلوتامین ۳۰۰ گرمی ادوای از لینک زیر اقدام نمایید.

مشاهده و خرید ال گلوتامین ادوای

پودر ال گلوتامین ژن استار

گلوتامین ژن استار یکی دیگر از مکمل‌های محبوب ورزشکاران است که حاوی ال گلوتامین ۵ گرمی می‌باشد. از این پودر در بازیابی رشد و نگهداری از بافت عضلانی استفاده می‌شود. جهت مشاهده و خرید پودر ۳۰۰ گرمی گلوتامین ژن استار از داروخانه آنلاین مفیدطب می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید.

مشاهده و خرید ال گلوتامین ژن استار

جمع بندی

گلوتامین برای بانوان می‌تواند فواید زیادی داشته باشد؛ این ماده یک آمینواسید حیاتی است که برای بانوان در تسریع ریکاوری، کاهش خستگی و تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است. علاوه بر این، گلوتامین در بهبود سلامت عمومی، به ویژه سلامت روده نیز نقش موثری دارد. با این حال، مصرف مناسب و تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه، برای بهره‌مندی از فواید آن ضروری است. برای بانوانی که به دنبال بهبود عملکرد و سلامت کلی خود هستند، گلوتامین می‌تواند یک مکمل مفید باشد.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط