قرص کافئین برای مطالعه و افزایش تمرکز چقدر اثر دارد؟

قرص کافئین برای مطالعه
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

قرص‌های کافئین یک روش محبوب برای افزایش انرژی کوتاه مدت و تمرکز هستند که در اغلب موارد در حین کار و یا مطالعه مورد استفاده قرار می‌گیرند. مصرف این قرص‌ها در دوزهای متوسط، می‌تواند مفید و بی خطر باشد. همانند نوشیدن یک فنجان قهوه، مصرف قرص کافئین نیز می‌تواند انرژی، حافظه و تمرکز را به طور موقت افزایش دهد. البته باید توجه داشته باشید که درست است قرص‌های کافئین می‌توانند در بیداری و افزایش تمرکز جهت مطالعه موثر باشند، اما دوزهای بالای کافئین می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند و ممکن است برای همه بی خطر نباشد. در این مقاله به فواید و خطرات احتمالی قرص کافئین برای مطالعه می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که آیا می‌توان از قرص‌های کافئین جهت افزایش هوشیاری استفاده کرد. تا پایان این مقاله از مجله سلامت مفیدطب همراه باشید تا با چند نمونه از بهترین قرص‌های کافئین موجود در داروخانه‌ها آشنا شوید.

فواید قرص‌های کافئین برای افزایش تمرکز و حافظه

میزان کافئین موجود در قرص‌های کافئین بسته به برند تولیدکننده آن متفاوت است. در بسیاری از موارد، این قرص‌ها حاوی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در هر قرص هستند. این مقدار از یک فنجان قهوه بیشتر بوده اما از برخی نوشیدنی‌های انرژی‌زای حاوی کافئین، کمتر است. طبق گفته FDA، اکثر افراد می‌توانند ۴۰۰ میلی‌گرم در روز کافئین را بدون عوارض جانبی منفی مصرف کنند.

کافئین یک راه محبوب برای بهبود هوشیاری و تمرکز هنگام مطالعه یا کار است. تحقیقات انجام‌گرفته نیز از این اثر کافئین حمایت می‌کنند. به طور مثال مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ اثرات قرص‌های کافئین بر حافظه را در ۱۶۰ بزرگسال بررسی کرد. قرص‌های استفاده شده در این مطالعه حاوی ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین بودند. محققان دریافتند کسانی که در طول یادگیری یک درس یا یک کار، قرص‌های کافئین مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که دارونما مصرف کرده بودند، در تست‌های حافظه بهتر عمل کردند. این تست حافظه ۲۴ ساعت بعد از مصرف قرص کافئین انجام گرفته بود.

مصرف کافئین برای درس خواندن نوجوانان

در این مقاله به بررسی فواید و مزایای مصرف قرص کافئین برای مطالعه و افزایش تمرکز پرداخته‌ایم. از آنجا که بیشتر کسانی که به دنبال مصرف این قرص‌ها جهت افزایش هوشیاری در هنگام درس خواندن هستند، در سنین نوجوانی قرار دارند، در این بخش این موضوع را ارزیابی خواهیم کرد. توجه داشته باشید که کافئین ممکن است برای همه مناسب نباشد. آکادمی اطفال آمریکا توصیه می‌کند که کودکان و نوجوانان از کافئین و سایر محرک‌ها باید اجتناب کنند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۶، مصرف زیاد کافئین در دوران نوجوانی می‌تواند باعث تغییرات دائمی در مغز شود که ممکن است باعث افزایش اضطراب در بزرگسالی شود.

کافئین می‌تواند اثرات نامطلوبی ایجاد کند، به خصوص اگر افراد آن را به مقدار زیاد مصرف کنند یا اگر به کافئین حساسیت داشته باشند. این اثرات عبارتند از:

  • اضطراب و عصبی بودن، اسهال، سرگیجه، دیسفوریا، احساس ناراحتی، ضربان قلب سریع، سردرد، سوزش سردل، فشار خون بالا، حالت تهوع، مشکلات خواب و تشنگی

علاوه بر این در صورت مصرف منظم کافئین، ممکن است افراد وابستگی به کافئین را تجربه کنند. لذا باید به مصرف قرص کافئین برای درس خواندن و مطالعه در نوجوانان و کودکان دقت زیادی داشته باشید و بدون مجوز پزشک از این فرآورده‌ها استفاده نکنید. اما دانشجویان و دیگر افراد بزرگسال می‌توانند از قرص کافئین برای بیداری و بهبود راندمان مطالعه خود استفاده کنند.

قرص کافئین برای درس خواندن
قرص کافئین برای درس خواندن نوجوانان پیشنهاد نمی‌شود، مگر اینکه پزشک مجوز مصرف داده باشد.

برای افزایش تمرکز، قهوه بخوریم یا قرص کافئین؟

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که برای هوشیاری بهتر و افزایش تمرکز در هنگام مطالعه، بهتر است از خود قهوه به صورت مایع استفاده کنیم یا مصرف قرص کافئین می‌تواند مزایای بیشتری داشته باشد. در این بخش قرص کافئین و قهوه را از جوانب مختلف با یکدیگر مقایسه کرده‌ایم:

  • طعم: برای کسانی که از طعم قهوه لذت نمی‌برند، قرص‌های کافئین بدون داشتن این طعم، می‌توانند مزایای مشابهی داشته باشند.
  • راحتی در استفاده: حتما می‌دانید که کافئین به هر شکلی ادرارآور است، اما قهوه به دلیل مایع بودن، ممکن است باعث اثر ادرارآوری کافئین بشود. در حالی که قرص‌های کافئین اثر کمتری در این زمینه دارند. این موضوع جهت مصرف قرص کافئین برای مطالعه نیز یک مزیت محسوب می‌شود.
  • تاثیر سریع‌تر: قرص‌های کافئین دریافت سریع‌تر کافئین را آسان‌تر می‌کنند. اگرچه این ممکن است برای برخی افراد مفید باشد، اما خطر مصرف بیش از حد کافئین را نیز افزایش می‌دهد که باعث اضطراب، ضربان قلب سریع و سایر علائم می‌شود.
  • اسیدیته: قهوه اسیدی است و می‌تواند باعث سوزش سر دل و تشدید علائم GERD شود. اما قرص‌های کافئین ممکن است برای کسانی که مستعد رفلاکس هستند گزینه بهتری باشند.
  • سایر اجزای مفید: جدا از کافئین، قهوه حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان است که ممکن است برخی از فواید سلامتی را به همراه داشته باشد. افرادی که به جای نوشیدن قهوه از قرص‌های کافئین استفاده می‌کنند، این تقویت‌کننده آنتی اکسیدانی را از دست خواهند داد. از طرف دیگر، قهوه حاوی روغن‌های قهوه مانند کافستول و کاهوول است. این روغن‌ها ممکن است سطح کلسترول را در افرادی که زیاد قهوه می‌نوشند افزایش دهند که قرص‌های کافئین فاقد روغن قهوه هستند و ممکن است این اثرات را نداشته باشند.

مقدار مصرف قرص کافئین برای مطالعه و بیداری

همانطور که گفتیم به طور کلی، قرص‌های کافئین حاوی ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در هر وعده هستند. (بسته به نوع برند ممکن است میزان کافئین در هر قرص متفاوت باشد).

افراد معمولا می‌توانند تا ۴۰۰ میلی‌گرم در روز، کافئین را بدون عوارض جانبی مصرف کنند. با این حال، همانطور که در طول متن گفته شد، برخی افراد نسبت به کافئین بسیار حساس‌تر هستند. مقدار مصرف قرص‌های کافئین بسته به مارک قرصی که استفاده می‌کنید متفاوت است. در نتیجه همیشه باید دستورالعمل‌های روی بسته‌بندی را دنبال کنید و هرگز از دوز توصیه شده تجاوز نکنید.

علاوه بر این باید زمان مصرف قرص‌های کافئین را نیز در نظر بگیرید. مصرف این قرص‌ها در اواخر بعد از ظهر یا عصر بر خواب شما تأثیر می‌گذارد. ممکن است ۴ تا ۶ ساعت طول بکشد تا بدن نیمی از کافئینی را که دریافت می‌کند متابولیزه کند. لذا در صورتی که می‌خواهید شب خواب خوبی داشته باشید و از قرص کافئین برای مطالعه و افزایش تمرکز استفاده می‌کنید، مصرف آن را به صبح یا اوایل بعد از ظهر موکول کنید. اما اگر تمایل دارید که از قرص کافئین برای بیداری و افزایش هوشیاری در هنگام مطالعه شبانه استفاده کنید، می‌توانید این قرص‌ها را شب نیز مصرف کنید.

چه کسانی نباید از قرص کافئین استفاده کنند؟

مصرف قرص‌های کافئین برای اکثر افراد در حد اعتدال بی خطر است. البته به این شرط که استفاده از منابع اضافی کافئین را محدود کنند. (مانند نوشیدن قهوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و یا دیگر خوراکی‌های حاوی کافئین) با این حال، برخی از افراد نسبت به سایرین به اثرات کافئین حساس‌تر هستند و ممکن است واکنش‌های نامطلوبی به مکمل‎ها و قرص‌های حاوی کافئین داشته باشند.

پزشکان مصرف قرص کافئین را به گروه‌های زیر توصیه نمی‌کنند:

  • کسانی که به کافئین حساسیت دارند.
  • خانم‌های باردار و شیرده و همچنین خانم‌هایی که در تلاش برای باردار شدن هستند.
  • افراد مبتلا به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، یا بیماری رفلاکس معده به مری (GERD)
  • کودکان و نوجوانان
  • افرادی که به طور منظم سردردهای میگرنی را تجربه می‌کنند.

البته توجه داشته باشید که معمولا با نظارتی که روی تولید قرص‌های کافئین انجام می‌گیرد، این مکمل‌ها حاوی سطوح بالایی از کافئین خالص یا غلیظ نیستند. در نتیجه در صورتی که این دارو مطابق با مقادیر توصیه‌شده مصرف شود، برای اکثر افراد بی‌خطر خواهد بود. در بخش بعد با چند نمونه از بهترین قرص‌های کافئین موجود در داروخانه‌ها آشنا می‌شویم.

بهترین قرص کافئین برای مطالعه

در این بخش با چند نمونه از محصولات حاوی کافئین موجود در داروخانه‌ها آشنا می‌شویم. شما می‌توانید تمامی این فرآورده‌ها را از سایت داروخانه آنلاین مفیدطب خریداری کنید. اطلاعات مورد نیاز این قرص‌های کافئین در فروشگاه اینترنتی مفیدطب به طور کامل آورده شده که این امکان را به شما می‌دهد تا با مقایسه آن‌ها مناسب‌ترین قرص کافئین برای مطالعه خود و افزایش تمرکز و هوشیاری را انتخاب کنید.

قرص کافئین کارن

این قرص کافئین ایرانی یکی از بهترین مکمل‌های موجود در بازار است که علاوه بر کیفیت خوب، دارای قیمت مناسبی نیز می‌باشد. قرص کافئین کارن حاوی ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین می‌باشد که در افزایش هوشیاری و تاخیر خستگی کمک‌کننده است. از قرص کافئین کارن در جهت تحریک لیپولیز (چربی سوزی)، افزایش قدرت انقباضی عضلات، افزایش ظرفیت هوازی، کاهش دردهای عضلانی و کاهش خستگی نیز می‌توان استفاده کرد. شما می‌توانید از این قرص کافئین برای مطالعه و بیداری بیشتر کمک بگیرید.

قرص کافئین 200 کارن، بهترین قرص کافئین برای مطالعه

مقدار مصرف این محصول به صورت روزانه یک عدد قرص توصیه می‌شود. توجه داشته باشید که زنان باردار و شیرده بیماران مبتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی، دیابت، گلوکوما، پوکی استخوان و بیمارانی که داروی خاص مصرف می‌کنند قبل از مصرف این محصول باید با پزشک خود مشورت نمایند. همچنین مصرف طولانی مدت قرص کافئین نیز توصیه نمی‌شود.

جهت خرید قرص کافئین ۲۰۰ کارن به لینک زیر از داروخانه اینترنتی دکتر اصیلی مراجعه کنید:

خرید قرص کافئین کارن

قرص کافئین یوروویتال

این قرص محصولی از برند یوروویتال است که در ایران تحت لیسانس Euro OTC Pharma UK Ltd کشور آلمان تولید می‌شود. هر عدد قرص کافئین ۲۰۰ یوروویتال تامین کننده ۲۰۰ میلی گرم کافئین می‌باشد که این میزان معادل دو فنجان قهوه است. از مهم‌ترین موارد مصرف قرص کاقئین یوروویتال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کمک به تقویت عملکرد سیستم عصبی مرکزی و افزایش میزان هوشیاری
  • کمک به افزایش انرژی بدن
  • کمک به افزایش سوخت و ساز بدن و چربی سوزی
  • کمک به کاهش خستگی و درد عضلانی

خرید قرص کافئین 200 یوروویتال، قرص کافئین خارجی

مقدار مصرف قرص کافئین ۲۰۰ یوروویتال برای بزرگسالان، روزانه یک عدد همراه با غذا و آب کافی توصیه می‌شود. در مورد عوارض قرص کافئین یوروویتال باید گفت، در صورتی که مطابق با میزان تعیین‌شده استفاده شود، عوارضی ایجاد نخواهد کرد. اما توجه داشته باشید که مصرف این فرآورده در افراد مبتلا به فشار خون بالا و افراد مبتلا به بیماریهای قلبی توصیه نمی‌شود. از این قرص کافئین خارجی نیز می‌توانید جهت افزایش هوشیاری و مطالعه بهتر خود استفاده نمایید.

خرید قرص کافئین ۲۰۰ یوروویتال

قرص کافی نیچرز پلنتی

این قرص کافئین نیز در ایران و توسط شرکت پرارین پارس تولید می‌شود. قرص کافی نیچرز پلنتی حاوی ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین می‌باشد. از مهمترین موارد مصرف قرص کافی نیچرز پلنتی می‌توان به افزایش هوشیاری و تاخیر در خستگی اشاره کرد.

بزرگسالان می‌توانند از قرص کافی ۲۰۰ به عنوان مکمل روزانه یک عدد و یا طبق دستور پزشک استفاده کنند. اما توجه داشته باشید که مصرف این فرآورده در نوجوانان و افراد زیر ۱۸ سال باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود. همچنین در صورت مصرف همزمان با هرگونه دارو یا در صورت ابتلا به هرگونه حساسیت و بیماری خاص از جمله بیماری‌های گوارشی، فشار خون، بیماری‌های قلبی، افسردگی و … قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت شود.

خرید قرص کافی ۲۰۰ نیچرز پلنتی

خرید قرص کافی نیچرز پلنتی

سخن آخر

قرص‌های کافئین مکمل‌هایی هستند که سیستم عصبی مرکزی را تحریک می‌کنند تا به افراد کمک کنند بیدار، هوشیار و متمرکز بمانند. این قرص‌ها همچنین ممکن است عملکرد ورزشی را بهبود بخشند و میگرن و سردردهای تنشی را تسکین دهند. توجه داشته باشید که کافئین یک دارو است، بنابراین باید همیشه به دوز توصیه‌شده پایبند باشید و در صورت بروز عوارض جانبی، مصرف آن را قطع کنید. در این مقاله به طور کامل بررسی شد که یک قرص کافئین برای مطالعه و بهبود تمرکز تا چه اندازه می‌تواند تاثیرگذار باشد. همچنین در پایان مقاله چند نمونه از بهترین قرص‌‌های کافئین ایرانی و خارجی موجود در داروخانه‌ها به شما معرفی شد.

منبع مقاله: medicalnewstoday.com

در صورتی که شما هم از قرص کافئین برای بیداری و مطالعه بهتر خود استفاده کرده‌اید، تجربیات و نظرات خود را در پایین این مقاله با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید. همچنین اگر سوالی در مورد هر یک از محصولات معرفی‌شده داشتید می‌توانید از متخصصین داروساز ما بپرسید. در کوتاه‌ترین زمان به پرسش‌های شما پاسخ داده می‌شود.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط