بهترین زمان مصرف قرص کافئین چه موقع است؟

بهترین زمان مصرف قرص کافئین
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

مصرف قرص کافئین یک راه محبوب برای افزایش کوتاه‌مدت انرژی و تمرکز است که اغلب در زمان کار، مطالعه یا ورزش استفاده می‌شود. در دوزهای معتدل، این دسته از قرص‌ها می‌توانند مفید و نیز ایمن باشند. در واقع مصرف قرص کافئین، مانند نوشیدن یک فنجان قهوه، می‌تواند به صورت موقتی انرژی، حافظه و تمرکز را بهبود بخشد. اما قرص کافئین را بهتر است چه زمانی مصرف کنیم؟ در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب درباره بهترین زمان مصرف قرص کافئین صحبت می‌کنیم و در ادامه علاوه بر مروری خلاصه بر خواص این مکمل‌ها، یک قرص کافئین با کیفیت را معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

بهترین زمان مصرف قرص کافئین

از آنجایی که بدن برای متابولیزه کردن نیمی از کافئینی که مصرف می‌شود، به ۴ تا ۶ ساعت زمان نیاز دارد، مصرف قرص کافئین در اواخر بعدازظهر یا عصر ممکن است بر خواب تأثیر بگذارد. بنابراین، صبح یا اوایل بعدازظهر می‌تواند بهترین زمان مصرف قرص کافئین باشد. به طور کلی از مصرف قرص‌های کافئین نزدیک به زمانی که قصد خوابیدن دارید، خودداری کنید.

از طرفی برای بهره‌مندی از خواص قرص کافئین برای افزایش بازدهی ورزشی (شامل بهبود قدرت و استقامت)، معمولا توصیه می‌شود قرص کافئین یک ساعت تا نیم ساعت قبل از تمرین مصرف شود.

نهایتاً توصیه می‌کنیم قبل از مصرف قرص کافئین بروشور محصول تهیه‌شده را مطالعه کنید و به دستور مصرف آن توجه نمایید.

فواید قرص کافئین چیست؟

قرص کافئین می‌توانند فواید ویژه‌ای برای سلامتی داشته باشند. برخی از مهمترین این فواید شامل موارد زیر است:

۱. افزایش تمرکز و حافظه: مصرف قرص کافئین در حین کار یا درس خواندن ممکن است تمرکز را بهبود بخشد. به علاوه، مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین می‌تواند عملکرد حافظه را بهبود دهد.

۲. بهبود عملکرد ورزشی: کافئین می‌تواند عملکرد ورزشی را بهبود بخشد، به‌خصوص در ورزش‌های استقامتی و فعالیت‌های دارای شدت بالا.

۳. تسکین میگرن و سردرد: کافئین می‌تواند درد میگرن و سردرد را تسکین دهد، به ویژه زمانی که با داروهای مسکن ترکیب شود. گرچه مصرف آن باید به دو روز در هفته محدود شود.

۴. محافظت در برابر بیماری آلزایمر: مطالعات نشان داده‌اند که مصرف کافئین می‌تواند باعث کاهش روند زوال عقل و بیماری آلزایمر شود.

۵. محافظت قلبی-عروقی: تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف کافئین می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماری عروق کرونر و سکته را کاهش دهد.

۶. افزایش متابولیسم و چربی سوزی: کافئین می‌تواند با تحریک سیستم عصبی مرکزی، متابولیسم را تا ۱۱% و سوزاندن چربی‌ها را تا ۱۳% افزایش دهد. مصرف ۳۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز ممکن است به شما کمک کند که روزانه حدود ۷۹ کالری بیشتر بسوزانید. اگرچه این مقدار به نظر کم می‌آید، اما می‌تواند در طولانی‌مدت تاثیرگذار باشد و به کاهش وزن کمک کند.

فواید قرص کافئین
فواید قرص کافئین

معرفی قرص کافئین کارن و بهترین زمان مصرف آن

قرص کافئین ۲۰۰ کارن یکی از بهترین مکمل‌های کافئین موجود در بازار دارویی ایران است که هر قرص آن ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین دارد. این قرص کافئین برای کمک به افزایش هوشیاری کاربرد داشته و همچنین به طور خاص برای موارد زیر مفید است:

  • تحریک لیپولیز (چربی سوزی)
  • افزایش قدرت انقباضی عضله
  • افزایش VO2max (حداکثر ظرفیت هوازی فرد)
  • کاهش درد عضلانی
  • کاهش خستگی

قرص کافئین کارن فاقد گلوتن است و در بسته‌های ۶۰ عددی ارائه می‌شود.

در رابطه با بهترین زمان مصرف قرص کافئین کارن، شرکت سازنده توصیه کرده است ورزشکاران یک عدد قرص نیم ساعت قبل از تمرین مصرف کنند. در صورت تمایل به مصرف تعداد بیشتر، با رعایت فواصل زمانی مصرف شود. با توجه به میزان تحمل کافئین، روزانه ١ تا ٣ عدد قرص با فاصله زمانی ٣ تا ۴ ساعت مصرف شود.

البته درباره بهترین زمان مصرف هر گونه مکمل کافئین از جمله قرص کافئین کارن باید بگوییم که بهتر است برای جلوگیری از بروز اختلال در خواب، آن را با فاصله از زمان خواب مصرف نمایید.

مشاهده و خرید قرص کافئین کارن

قرص کافئین 200 کارن
قرص کافئین ۲۰۰ کارن

جمع بندی و توصیه‌های مهم

در این مقاله درباره بهترین زمان مصرف قرص کافئین و فواید این دسته از مکمل ها صحبت کردیم. در ادامه یکی از بهترین قرص های کافئین یعنی قرص کافئین ۲۰۰ کارن را به شما معرفی کردیم و نحوه مصرف آن را نیز توضیح دادیم.

از آنجایی که کافئین برای تمام افراد قابل تحمل نیست، لازم است برای مصرف قرص های کافئین، از مناسب بودن آن برای خود مطئن شوید و ترجیحا با پزشک خود در این رابطه مشورت نمایید. در نظر داشته باشید که عوارض جانبی احتمالی مصرف قرص کافئین عبارتتد از بی خوابی، بیقراری، تغییرات رفتاری، تحریک‌پذیری و افزایش ضربان قلب.

همچنین توصیه می‌شود مصرف کافئین خود را به حدود ۴۰۰ میلی‌گرم در روز محدود کنید. به یاد داشته باشید که غذاها یا نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه، چای، نوشابه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا و شیر شکلات نیز کافئین اضافی دارند. ممکن است بهتر باشد هنگام مصرف قرص‌های کافئین، از مصرف این مواد غذایی خودداری کنید.

اگر با مصرف قرص کافئین دچار بی خوابی می‌شوید، با رعایت زمان مناسب مصرف، می‌توان تا حد خوبی از این عارضه جلوگیری کرد.

***

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط