بهترین پماد ضد گزش حشرات برای کودکان؛ پیشگیری و درمان نیش حشرات

پماد ضد گزش حشرات برای کودکان
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

گزش حشرات برای کودکان می‌تواند آزاردهنده و گاهی خطرناک باشد. استفاده از پمادهای ضد گزش حشرات می‌تواند به‌عنوان یک راهکار مؤثر برای پیشگیری و کاهش عوارض گزش عمل کند. در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب، ترکیبات اصلی که در انواع پماد ضد گزش حشرات برای کودکان استفاده می‌شوند را معرفی می‌کنیم و در ضمن آن بهترین محصولات از جمله پمادهای موجود در این زمینه را خواهید شناخت. بر اساس این که گزش در چه مرحله‌ای قرار دارد (پیشگیری یا درمان) ترکیباتی را که برای گزش حشرات مفید هستند به دو دسته اصلی تقسیم کرده‌ایم: ترکیبات دافع حشرات و ترکیبات کاهش‌دهنده التهاب بعد از گزش. با ما همراه باشید.

هشدار!

گزش برخی حشرات از جمله رتیل، عقرب و هزارپا می‌تواند خطر جدی برای انسان به همراه داشته باشد و به همین دلیل احتیاج به مراجعه به مراکز درمانی دارد. گزیدگی با این حشرات موضوع بحث این مقاله نیست. در واقع در این مقاله ما به معرفی ترکیبات و پمادهای ضد گزش حشراتی مانند پشه، مورچه، ساس و مگس می‌پردازیم.

همچنین نیش برخی حشرات مخصوصا زنبور می‌تواند سبب بروز شوک آنافیلاکسی شود و در افراد مستعد آنافیلاکسی احتیاج به اقدام اورژانس دارد. در افرادی که سابقه شوک آنافیلاکسی ندارند، محصولات معرفی‌شده در این مقاله برای تسکین زنبور گزیدگی کافیست.

بطور کلی هر زمان پس از گزش حشره علائم تنگی نفس، تورم صورت یا دهان یا گلو، تپش قلب، سرگیجه، غش، اختلال بلع یا کاهش هوشیاری ایجاد شد، فورا به مرکز درمانی مراجعه کنید.

ترکیبات دافع حشرات برای جلوگیری از گزش آن‌ها

برای جلوگیری از گزش حشرات، پمادهای ضد گزش شامل ترکیباتی هستند که به‌عنوان دافع حشرات عمل می‌کنند. برخی از این ترکیبات عبارتند از:

ترکیبات گیاهی مانند روغن اوکالیپتوس و نعناع

روغن گیاهی اوکالیپتوس (Eucalyptus Oil) به دلیل بوی خاص خود، حشرات را دفع می‌کند و یکی از رایج‌ترین ترکیبات در محصولات دافع حشرات از جمله انواع پماد ضد گزش حشرات برای کودکان است.

توجه داشته باشید که محصولات حاوی روغن اکالیپتوس را نباید برای کودکان زیر ۲ سال خود استفاده کنید.

اسانس گیاهی اکالیپتوس، دافع حشرات
روغن های گیاهی مانند اکالیپتوس و نعنا میتوانند به دفع حشرات و جلوگیری از گزش حشرات در کودکان کمک کنند.

اسانس سیترو‌نلا

سیترو‌نلا (Citronella) یک روغن گیاهی دیگر است و به داشتن بوی تند شهرت دارد. این روغن حشرات را از بدن دور می‌کند.

این روغن معمولاً در انواع اسپری و پماد ضد گزش حشرات برای کودکان و بزرگسالان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یکی از بهترین محصولات ضد گزش برای کودکان، کرم ریپل گل گل دارو، حاوی اسانس های سیترونلا، نعناع، علف معطر، ارز، شمعدانی معطر به همراه روغن سویا است و در دفع انواع حشرات از جمله پشه، مورچه، ساس و کک اثرات مثبتی به همراه دارد.

کرم ریپل گل گل دارو کرم ضد گزش حشرات برای کودکان
کرم ریپل گل یکی از محصولات موثر در دفع حشرات و جلوگیری از گزش حشرات برای کودکان (و بزرگسالان) است.

برای معرفی نمونه‌ای از اسپری دافع حشرات، می‌توان اسپری دافع حشرات (فلای آف) گیاه اسانس را نام برد که حاوی سیترونلول است. شرکت گیاه اسانس اسانس ژرانیوم (شمعدانی عطری) را در این محصول گنجانده که نهایتا بوی مطبوعی ایجاد کند و برای مصرف کننده اذیت کننده نباشد.

دیت (DEET)

ترکیب دیت DEET (N,N-Diethyl-meta-toluamide) ترکیبی شیمیایی است که یکی از مؤثرترین دافع‌های حشرات محسوب می‌شود. دیت برای مدت طولانی از بدن در برابر گزش محافظت می‌کند.

اگرچه استفاده از پماد ضد گزش حشرات حاوی دیت برای کودکان باید با احتیاط صورت گیرد، اما در دوزهای پایین و فرمولاسیون‌های مناسب و استفاده صحیح، می‌تواند ایمنی و اثر بخشی بالایی داشته باشد. متخصصین و سازمان های مختلف نظرات متفاوتی درباره سن و نحوه استفاده از دیت برای کودکان بیان کرده‌اند. موردی که باید به یاد داشت این است که این ماده برای کودکان ۲ سال به بالا استفاده شود. پس از بازگشت به مکان بدون حشره، پوست با آب و صابون شسته شود.

یک اسپری حاوی دیت اسپری دافع حشرات دیت ریحان است که دفع کننده حشراتی مانند خرمگس، ساس، کک، مالاریا، پشه خاکی و مگس‌های جنگلی می‌باشد. در صورتی که می‌خواهید به صورت کودک خود از اسپری های حاوی دیت بزنید، آن را به دست خود اسپری کرده و سپس به صورت کودک بمالید تا از تنفس بخار اسپری توسط او جلوگیری نمایید.

پیکاریدین

پیکاریدین (Picaridin) یا ایکاریدین یک ماده شیمیایی با بویی کمتر نسبت به DEET، دافع مؤثر حشرات مختلفی مانند پشه، مگس، کک و کنه است. این ماده که تقریبا بی بو و بی رنگ است، به‌خصوص در جلوگیری از گزش پشه‌ها مؤثر است.

پیکاریدین معمولاً در پمادهای ضد گزش برای کودکان به کار می‌رود زیرا تحریک‌پذیری پوست را کاهش می‌دهد.

ترکیبات کاهش‌دهنده التهاب بعد از گزش حشرات

در صورتی که کودک دچار گزش حشره شد، برخی ترکیبات موجود در انواع پماد ضد گزش حشرات برای کودکان می‌توانند به کاهش التهاب و تسکین خارش کمک کنند. این ترکیبات شامل موارد زیر هستند:

هیدروکورتیزون

هیدروکورتیزون (Hydrocortisone) نوعی کورتیکواستروئید و یک استروئید ضعیف است که به‌طور موضعی استفاده می‌شود و به کاهش التهاب، تورم و خارش کمک می‌کند.

این ترکیب به‌طور گسترده‌ای در پمادهای ضد التهاب بعد از گزش مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشتر این پمادها و کرم‌ها حاوی ۰.۵٪ یا ۱٪ هیدروکورتیزون هستند.

کرم‌های هیدروکورتیزون برای کودکان زیر ۲ سال توصیه نمی‌شود.

توجه: اگر فکر می‌کنید کودکتان دچار عفونتی است که باعث خارش شده، از استروئیدها استفاده نکنید. مالیدن کرم استروئیدی بر روی پوست عفونی می‌تواند باعث تشدید راش شده و توانایی بدن در مبارزه با باکتری‌ها را کاهش دهد.

درمان‌های ضد خارش غیر استروئیدی

شما می‌توانید از یک محصول یا پماد ضد خارش غیر استروئیدی به همراه یک کورتیکواستروئید موضعی بر روی پوست کودکتان استفاده کنید.

برخی از این کرم‌ها یا ژل‌ها حاوی آنتی‌هیستامینی مانند دیفن‌هیدرامین هستند. این محصولات یک ماده شیمیایی به نام هیستامین را که در واکنش‌های آلرژیک و خارش نقش دارد، مسدود می‌کنند.

توجه: اگر از کرم بی‌حس‌کننده پوست (بی‌حس‌کننده موضعی) استفاده می‌کنید، مراقب کودکتان باشید تا مطمئن شوید واکنش آلرژیک ندارد. آلرژی به این محصولات نسبتاً رایج است.

کالامین

کالامین (Calamine) یک ترکیب معدنی است که به تسکین پوست کمک می‌کند و خارش ناشی از گزش حشرات در کودکان را کاهش می‌دهد.

این ماده باعث ایجاد یک لایه محافظ بر روی پوست شده و به تسکین فوری خارش کمک می‌کند.

آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا به دلیل خواص ضد التهابی و تسکین‌دهنده‌ای که دارد، یکی از بهترین گزینه‌ها برای تسکین گزش حشرات است. به همین دلیل از آن در بهترین محصولات و پمادهای ضد گزش حشرات برای کودکان استفاده می‌شود.

این گیاه همچنین پوست را مرطوب نگه می‌دارد و از خشک شدن و ترک خوردن آن جلوگیری می‌کند.

مثلا لوسیون پس از گزش حشرات سی گل حاوی عصاره آلوئه ورا به همراه بیزابولول، روغن اکالیپتوس و روغن درخت چای است که در التیام فوری و کاهش خارش و درد نیش پشه، مگس، مورچه، زنبور، کنه، کک و ساس موثر است. همچنین این محصول برای جلوگیری از عفونت ناشی از گزش حشرات کاربرد دارد. این لوسیون ضد گزش حشرات برای کودکان (بالای دو سال) مناسب است.

لوسیون پس از گزش حشرات
لوسیون پس از گزش حشرات سی گل برای کودکان بالای ۲ سال کاربرد دارد و با بهره از آلوئه ورا به کاهش التهاب کمک می‌کند.

عصاره بابونه

بابونه به دلیل خواص ضد التهابی و آرام‌بخش خود شناخته شده است و می‌تواند به کاهش قرمزی و تورم پوست بعد از گزش کمک کند.

استفاده از پمادهای حاوی عصاره بابونه می‌تواند باعث تسکین فوری و آرامش پوست شود.

عصاره بابونه موجود در پماد ضد گزش حشرات برای کودکان
استفاده از پماد ضد گزش حشرات برای کودکان که حاوی عصاره بابونه است، می‌تواند التهاب را فورا تسکین دهد.

آنچه باید درباره محصولات دافع حشرات و ضد گزش برای کودکان بدانید

خوب است در رابطه با محصولات ضد گزش و دافع حشرات برای کودکان نکات دیگری را نیز ذکر کنیم:

  • دافع‌های حشرات را زیر لباس، روی دست‌های کودک خردسال، نزدیک دهان یا چشم‌ها، یا روی پوست بریدگی‌ها و تحریک شده اعمال نکنید.
  • به‌طور کلی، محصولات دافع پشه همان دافع‌های حشرات معمول هستند. اگر قصد دارید از کنه‌ها جلوگیری کنید، معمولاً به دافع حشرات با غلظت بالاتر، اغلب با غلظت ۲۰% یا بیشتر دیت (DEET)، نیاز دارید.
  • پس از ورود کودکان به داخل خانه، اسپری یا پماد دافع حشرات و ضد گزش را با صابون و آب بشویید.
  • محصولات حاوی دیت را بیش از یک‌بار در روز به کودکان خود نزنید.
  • از استفاده همزمان از کرم ضد آفتاب و اسپری یا پماد دافع حشرات برای کودکان خودداری کنید، مگر اینکه کودک شما فقط برای چند ساعت بیرون باشد و نیازی به تجدید آن نداشته باشید. زیرا دستورالعمل‌های تجدید ضد آفتاب (هر چند ساعت) و دافع حشرات ممکن است متفاوت باشد. این امر به‌ویژه در مورد محصولات حاوی دیت مهم است، زیرا این محصولات باید فقط یک‌بار در روز در کودکان مصرف شوند.
  • سایر اقداماتی را که می‌توانید برای کاهش احتمال گزش حشرات در کودکتان انجام دهید، فراموش نکنید. علاوه بر استفاده از اسپری و پماد ضد گزش و دافع حشرات، سعی کنید کودکان خود را با لباس‌های نازک، گشاد، رنگ روشن و آستین‌بلند بپوشانید، آن‌ها را تشویق کنید که به جای صندل، جوراب و کفش بپوشند، از صابون‌های معطر و سایر چیزهایی که ممکن است پشه‌ها و حشرات دیگر را جذب کنند، خودداری کنید و حشرات را در جایی که کودکان شما بازی می‌کنند، کنترل کنید.

در نهایت، اگر کودک شما پس از گزش پشه، کنه یا هر نوع حشره دیگری بیمار شد، حتماً با پزشک کودکتان مشورت کنید.

جمع بندی

استفاده از انواع پماد ضد گزش حشرات برای کودکان که شامل ترکیبات دافع حشرات و کاهش‌دهنده التهاب هستند، می‌تواند به‌طور مؤثری از گزش حشرات جلوگیری کند و در صورت وقوع، علائم آزاردهنده را کاهش دهد. انتخاب پمادهایی با ترکیبات ایمن و طبیعی برای کودکان توصیه می‌شود تا علاوه بر محافظت از پوست، کمترین تحریک را برای پوست ایجاد نمایند.

***

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط