ارتباط کلاژن و چاقی؛ آیا قرص کلاژن چاق کننده است؟

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

کلاژن یکی از پروتئین‌های ساختاری (پروتئین‌های فیبری) اصلی در بدن انسان است که نقش حیاتی در حفظ سلامت پوست، مو، ناخن‌ها و مفاصل ایفا می‌کند. در حالی که بسیاری از افراد کلاژن را با خواص ضد پیری و بهبود سلامت پوست می‌شناسند، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا کلاژن می‌تواند تاثیری بر چاقی یا افزایش وزن داشته باشد؟ تاثیر این پروتئین بر کاهش وزن چطور است؟ در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب، به بررسی ارتباط میان کلاژن و چاقی می‌پردازیم و به این سوال پاسخ می‌دهیم که ایا کپسول کلاژن چاق کننده است یا خیر. با توجه به اهمیت حفظ وزن سالم و ترکیب بدنی متعادل، شناخت دقیق‌تر نقش کلاژن در فرآیندهای مربوط به وزن می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. پس با ما همراه باشید.

کلاژن چیست؟

قبل از پرداختن به موضوع کلاژن و چاقی، خوب است کمی با جنبه‌های مختلف این ماده و چگونگی تشکیل آن در بدن آشنا شوید. کلاژن یک پروتئین ساختاری اصلی است که ۲۵ تا ۳۰ درصد از پروتئین‌های بدن ما را تشکیل می‌دهد. این پروتئین به بافت همبند مانند بخش های زیر ساختار می‌دهد:

  • پوست
  • غضروف
  • تاندون‌ها
  • رباط‌ها
  • عضلات
  • استخوان
  • عروق خونی

کلاژن طبیعی

کلاژن از اسیدهای آمینه ساخته شده است که به عنوان اجزای سازنده پروتئین محسوب می‌شوند. اسیدهای آمینه گلیسین، پرولین و هیدروکسی پرولین ۵۷ درصد از کل اسیدهای آمینه در کلاژن را تشکیل می‌دهند.

اسیدهای آمینه مانند زنجیره‌ها شکل می‌گیرند. در کلاژن، اسیدهای آمینه به طور محکم به هم پیچیده شده و این پروتئین را بسیار قوی و پایدار می‌کنند.

در بدن، کلاژن به طور طبیعی توسط سلول‌هایی به نام فیبروبلاست‌ها تولید می‌شود. کلاژن سازی در بدن نیاز به دریافت پروتئین با کیفیت بالا و ویتامین C در رژیم غذایی دارد. همچنین می‌توان با خوردن برخی غذاها و مصرف انواع مکمل کلاژن، به طور مستقیم کلاژن دریافت کنید.

مکمل‌های کلاژن

مکمل‌های کلاژن از جمله انواع پودر و قرص کلاژن از استخوان‌ها و بافت‌های حیوانات مانند گاو یا ماهی ساخته می‌شوند. هدف این مکمل‌ها کمک به بازسازی کلاژن در بدن است. انواع مکمل کلاژن شامل:

  • ژلاتین: ژلاتین، یا کلاژن پخته‌شده، با گرم کردن طولانی مدت کلاژن ساخته می‌شود. این حرارت کلاژن را تجزیه کرده و پروتئین‌های کوچکتری تشکیل می‌دهد.
  • کلاژن هیدرولیز شده: اگر پروتئین‌ها به اسیدهای آمینه بیشتری تجزیه شوند، به عنوان کلاژن هیدرولیزشده شناخته می‌شود. این شکل همچنین به نام ژلاتین هیدرولیزشده، پپتیدهای کلاژن یا کلاژن هیدرولیزه شناخته می‌شود.
  • کلاژن غیر تخریب‌شده: کلاژن غیر تخریب‌شده دست نخورده و تجزیه نشده است.

مکمل‌های کلاژن در فرم های دارویی مختلفی موجود هستند از جمله قرص، پودر، مایع و…

مشاهده و خرید انواع مکمل کلاژن

حال که کمی با کلاژن و ویژگی های آن آشنا شدید، در بهش بعدی به ارتباط بین کلاژن و چاقی و اثر مصرف کلاژن در چاقی و لاغری بدن می‌پردازیم.

ارتباط بین کلاژن و چاقی چیست؟

اگر بخواهیم توضیح خلاصه‌ای در رابطه با اثر کلاژن بر چاقی یا لاغری بدهیم، باید بگوییم که کلاژن به خودیِ خود و به طور مستقیم برای چاقی یا لاغری موثر نیست. اما دقیقا رابطه کلاژن و چاقی چیست؟

کلاژن ممکن است بتواند در افزایش حس سیری، تنظیم متابولیسم بدن شما، کاهش درد مفاصل (برای افزایش تحرک) و کمک به عضله سازی در جهت کاهش یا کنترل وزن کمک کند. بر همین اساس، اگر در حال تلاش برای کاهش وزن هستید، ممکن است کلاژن به این هدف شما کمک کند.

در نظر داشته باشید که اگر هدف شما کاهش وزن نباشد، یعنی اقدامات دیگر برای لاغری و کاهش وزن (کاهش دریافت کالری، تحرک و عضله سازی، خواب کافی و…) را انجام نمی‌دهید، احتمالا قرص کلاژن به تنهایی لاغری چشمگیری را نتیجه ندهد. مگر آن که با کمک گرفتن از اثر کاهش اشتهای کلاژن، بتوانید کالری دریافتی خود را کم کرده و با انجام تمرینات مناسب، عضله سازی کنید. پس اگر هدف افزایش وزن و چاقی دارید، مصرف مکمل کلاژن جای نگرانی برای شما ندارد و به تنهایی نمی‌تواند شما را از هدفتان دور کند.

در صورتی که تصور می‌کنید که استفاده از کلاژن برای چاق شدن مفید است، باید تاکید کنیم که اقدامی که نهایتا به چاقی می‌انجامد، افزایش کالری مصرفی به میزان بیش از نیاز بدنتان، می‌باشد. ممکن است فکر کنید که کلاژن دارای کالری است پس مکمل و قرص کلاژن می‌تواند به چاقی کمک کند و در همین راستا به دنبال بهترین قرص کلاژن برای چاقی باشید؛ اما این را بدانید که این ماده و قرص کلاژن کالری زیادی ندارد بنابراین به طور چشمگیری به افزایش کالری مصرفی شما کمک نمی‌کند. پس کلاژن و چاقی، اصلا ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند.

اثر کلاژن بر چاقی
با بررسی تاثیرات کلاژن بر افزایش وزن، می‌توان گفت که کلاژن و چاقی، ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند.

در صورتی که می‌خواهید از دیگر خواص کلاژن و فواید بالقوه این مکمل‌ها برای کنترل وزن بهره‌مند شوید، بخش بعدی را از دست ندهید چرا که در ادامه دو نمونه از بهترین مکمل های کلاژن را به شما معرفی می‌کنیم.

قرص کلاژن گلد آدریان

قرص کلاژن گلد محصولی ضد چروک و جوان‌کننده پوست است که محبوبیت بالایی در بین طرفداران انواع مکمل سلامت پوست دارد. ترکیبات این قرص شامل کلاژن هیدرولیزشده نوع ۱ و ۳ است. کلاژن ۸۰ درصد از ساختار پوست را تشکیل می‌دهد و استحکام و قوام آن را فراهم می‌کند و در کنار الاستین خاصیت ارتجاعی پوست را ایجاد و به پوست کمک می کند تا استحکام خود را حفظ کند.

قرص کلاژن گلد آدریان فواید زیادی برای پوست از جمله خاصیت ضد چروک، جوان‌کننده پوست و رفع تیرگی دارد.

قرص کلاژن گلد آدریان

مشاهده و خرید قرص کلاژن گلد

پودر کلاژن کلاژینو

پودر کلاژینو محصولی از برند کلاژینو در کارخانه ویشارد فرانسه است که به سبب دارا بودن پودر کلاژن خالص ماهی، علاوه بر تقویت پوست، مو و ناخن‌ها در حفظ سلامت استخوان‌ها و مفاصل و کنترل وزن نیز موثر می‌باشد.

کلاژینو قابل حل در انواع نوشیدنی با طعم طبیعی بوده و عاری از هرگونه قند، چربی و کلسترول است.

پودر کلاژن کلاژینو آبی

مشاهده و خرید پودر کلاژن

جمع بندی

در این مقاله درباره ارتباط بین کلاژن و چاقی و اثر این پروتئین و مکمل های حاوی آن از جمله قرص کلاژن بر وزن، صحبت کردیم. جهت بهره مند شدن از خواص مکمل های کلاژن، میتوانید از قرص کلاژن گلد آدریان و یا پودر کلاژن کلاژینو که پیش تر آن ها را معرفی کردیم، کمک بگیرید. اگر می‌خواهید درباره این مکمل‌ها بیشتر بدانید، می‌توانید به صفحه آن‌ها در داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کرده و اطلاعات تکمیلی را مطالعه کنید. همچنین برای تهیه این مکمل ها و دیگر محصولات حاوی کلاژن می‌توانید به دسته‌بندی محصولی مربوطه در مفیدطب مراجعه کنید.

مشاهده و خرید انواع مکمل کلاژن

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط