معروف ترین مکمل های خارجی کمیاب و بهترین جایگزین آن‌ها

بهترین جایگزین مکمل های خارجی کمیاب
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

«بالاخره مکمل مون رو تحت لیسانس بگیریم یا ایرانی؟! کدومش بهتره؟» اگر در جستجوی مکمل‌های خارجی اصل و خاصی هستید و در بازار با کمبود یا عدم موجودی آن‌ها مواجه شده‌اید، نگران نباشید! این مقاله از مجله سلامت مفیدطب، می‌تواند راهنمای شما در یافتن جایگزینی مناسب برای مکمل های کمیاب خارجی، با همان کیفیت و فرمولاسیون اما با قیمتی مقرون‌به‌صرفه باشد. با ما همراه باشید.

تقسیم‌بندی تولیدکنندگان مکمل در ایران

با اعمال محدودیت‌های وارداتی، تولیدکنندگان مکمل در ایران به دو دسته اصلی تقسیم شدند:

  • گروه اول- تولید کننده محصولات تحت لیسانس: شرکت‌هایی که با اخذ مجوز از شرکت‌های صاحب‌نام خارجی، اقدام به تولید مکمل‌های آن‌ها در داخل کشور به صورت تحت لیسانس نمودند. این امر، انتقال دانش فنی و به‌روزرسانی تکنولوژی تولید را به ارمغان آورده و به ارتقای کیفیت محصولات ایرانی کمک شایانی کرد.
  • گروه دوم- تولید کننده محصولات داخلی: شرکت‌های خلاق ایرانی که با اتکا به توان علمی و پژوهشی خود، به تولید مکمل‌های غذایی و ورزشی پرداختند. این امر، گامی مهم در جهت خودکفایی و رهایی از وابستگی به واردات محسوب می‌شود و نویدبخش آینده‌ای روشن در این صنعت است.

داروی تحت لیسانس چیست؟

داروی تحت لیسانس، دارویی است که توسط یک شرکت دارویی (شرکت گیرندۀ لیسانس) با اجازه و امضای قرارداد با شرکت دارویی صاحب امتیاز اولیه آن (شرکت لیسانس‌دهنده) تولید می‌شود. در این فرآیند، شرکت گیرندۀ لیسانس اجازه می‌یابد تا از دانش فنی، فرمولاسیون، نام تجاری و روش‌های تولید شرکت لیسانس‌دهنده برای تولید و عرضه داروی مورد نظر در کشور یا منطقه خود استفاده کند.

نکاتی در مورد داروی تحت لیسانس:

  • مالکیت معنوی: مالکیت معنوی و ایده اولیه دارو همچنان در اختیار شرکت لیسانس‌دهنده باقی می‌ماند و شرکت گیرنده لیسانس صرفاً مجاز به تولید و عرضه آن تحت شرایط از پیش تعیین شده در قرارداد است.
  • کنترل کیفیت: نظارت بر کیفیت و استانداردهای تولید داروی تحت لیسانس، همواره توسط شرکت لیسانس‌دهنده و همچنین مراجع قانونی ذیربط در کشور مقصد انجام می‌شود تا از انطباق کامل محصول نهایی با نمونه اصلی و حفظ کیفیت آن اطمینان حاصل شود.

چه مکمل های تحت لیسانسی در ایران داریم؟

برندهایی مانند ویتابیوتیکس انگلستان، یوروویتال آلمان، هلث اید انگلستان، هلث برست آمریکا، ویواتیون سوئیس، فلکسان بلژیک، گلدن لایف استرالیا و… در ایران موجود هستند که می‌توانید در صورت نیاز به مکمل تولید شده توسط این شرکت‌ها، از محصولاتی که تحت لیسانس آن‌ها در ایران تولید می‌شوند، استفاده نمایید.

چند نمونه از مکمل هایی که به صورت تحت لیسانس در ایران تولید می‌شوند، عبارتند از:

قرص ول من اورجینال ویتابیوتیکس

ول من اورجینال ویتابیوتیکس یک مولتی ویتامین با فرمولاسیون ویژه است که حاوی ترکیبی از انواع ویتامین‌ها، اسیدهای آمینه و مواد معدنی ضروری برای سلامت عمومی آقایان می‌باشد.

این محصول در ایران تحت لیسانس شرکت ویتابیوتیکس انگلستان با پروانه ساخت متعلق به شرکت ویتا آریا تولید می‌شود.

قرص ول من

خرید قرص ول من

قرص ول وومن اورجینال ویتابیوتیکس

قرص ول وومن اورجینال ویتابیوتیکس یک مکمل مخصوص بانوان است که به سلامت عمومی و تامین مواد مغذی مورد نیاز بدن کمک می‌کند. دارنده پروانه ساخت این محصول در ایران، شرکت ویتا آریا است.

قرص ول وومن اورجینال

خرید قرص ول وومن

کپسول زینک پلاس یورو ویتال

زینک پلاس یوروویتال محصولی از یورو ویتال آلمان برای سلامت پوست، مو و ناخن است که شرکت حکیمان طب کار آن را تحت لیسانس شرکت اصلی تولید می‌کند.

کپسول زینک پلاس یوروویتال

خرید کپسول زینک پلاس یوروویتال

قرص گلوکزامین و کندرویتین مکس فیشر فلکسان

قرص گلوکزامین و کندرویتین مکس یک مکمل برای کمک به سلامت مفاصل است که در ایران تحت لیسانس شرکت Fisher کشور بلژیک، تولید می‌شود. نماینده انحصاری فیشر در ایران، شرکت سمر طب درمان است و قرص گلوکزامین فیشر فلکسان در هگمتان داروی غرب تولید می‌شود.

قرص گلوکزامین و کندرویتین مکس فیشر فلکسان

قرص دایجستیو اید گلدن لایف

قرص دایجستیو اید گلدن لایف یک محصول گیاهی برای هضم بهتر غذا و کاهش تورم و التهاب معده و ضد نفخ است. این قرص در ایران تحت لیسانس شرکت وایتکس (گلدن لایف) استرالیا توسط شرکت درمان یاب دارو تولید می‌شود.

قرص دایجستیو اید

خرید قرص دایجستیو اید

بهترین جایگزین مکمل های خارجی کدام است؟

لازم به ذکر است که مسیر تولید مکمل های داخلی در ایران شامل مراحل مختلفی از جمله موارد زیر است:

  • تحقیق و توسعه
  • فرمولاسیون
  • تولید
  • کنترل کیفیت
  • بسته‌بندی

کلیۀ این مراحل توسط متخصصان داخلی صورت می‌گیرد.

در ادامه به ارائه لیست مکمل ها و داروهای کمیاب خارجی می‌پردازیم و نمونه داخلی آن‌ها را که انتخاب‌های بسیار خوبی به عنوان جایگزین مکمل های خارجی هستند، معرفی می‌کنیم:

کلپرمین (Colpermin)

کپسول کلپرمین از داروهای مطرح و بسیار موثر برای رفع نفخ و اسپاسم های گوارشی به خصوص در افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) می‌باشد. خوشبختانه چند شرکت، جایگزین هایی برای این محصول فرموله و عرضه کرده‌‌اند. از جمله بهترین محصولات جایگزین کلپرمین عبارتند از:

  • کپسول کولمیگان گیاه اسانس از شرکت داروسازی گیاه اسانس

کلپرمین و کولمیگان

خرید کپسول کولمیگان

  • کپسول کلگارد هولیستیکا از شرکت داروسازی آرین سلامت سینا

کلپرمین و کلگارد

خرید کپسول کلگارد

این دو محصول با داشتن ترکیبات مشابه کلپرمین (عصاره گیاه نعناع فلفلی)، جایگزین های مناسب این محصول هستند.

رواتینکس (Rowatinex)

اگر برای شما پیش آمده باشد که دچار سنگ کلیه شوید، احتمالا نام داروی رواتینکس به گوشتان خورده است. مشابه و جایگزین رواتینکس در ایران، رنانکس (Renanex) می‌باشد که محصولی از کارنیک دارو است.

این فرآورده، متشکل از چندین ترکیب طبیعی ترپنی (Terpene) است که به تجزیه، حل، خرد شدن و دفع سنگ کلیه و سنگ‌های مجاری ادراری کمک می‌کند.

رواتینکس و رنانکس

جینکوبیلوبا ویتارمونیل (Ginkgo Biloba vitarmonyl)

کپسول جینکوبیلوبا ویتارمونیل محصولی ساخت کشور فرانسه است که حتی محصولات تحت لیسانس آن نیز دیگر در ایران یافت نمی‌شوند. جایگزین های بسیار مشابه و با کیفیتی برای این محصول در دسترس است، مثل قرص جینکورا اهورا دارو.

قرص جینکورا حاوی عصارۀ برگ‌های جینکوبیلوبا به منظور تقویت حافظه، بهبود عملکرد مغز، درمان سرگیجه و وزوز گوش می‌باشد.

جینکوبیلوبا و جینکورا

خرید قرص جینکورا

پریورین بایر (Priorin)

قرص پریورین بایر یک مکمل غذایی است که برای کمک به کاهش ریزش مو و تقویت رشد مو طراحی شده است. یکی از بهترین جایگزین ها برای این مکمل، قرص پریوتین نوتراکس است که به حفظ و بهبود سلامت مو، ناخن و پوست کمک می‌نماید.

فرمول هر دوی این محصولات، یعنی پریورین بایر و پریوتین نوتراکس، شامل بیوتین، ال-سیستین، Millet Extract و ویتامین B5 است.

پریورین و پریوتین

خرید قرص پریوتین

مکمل فیتو (PHYTO)

حتما تاکنون نام مکمل فیتو را شنیده‌اید. شاید برای تهیه انواع مختلف آن با قیمت بالا و گاهاً تقلبی، محتمل سختی شده باشید. باید بدانید که جایگزین های باکیفیت و مطمئنی برای این محصول در ایران وجود دارد یکی از این جایگزین ها مکمل فولیکوژن است. قرص فولیکوژن در تحریک و بهبود عملکرد فولیکول‌ها و ریشه مو به شما کمک می‌نماید.

فولیکوژن حاوی متیونین، سیستین، زینک، فولیک اسید، مس (گلوکونات)، سلنیوم، بیوتین، ویتامین D3، ویتامین B6، ویتامین B5، ویتامین E است که این ترکیبات در کنار هم به پیشگیری و درمان ریزش مو ناشی از رژیم غذایی نامناسب یا سوء تغذیه و تقویت رشد مو کمک می‌کنند.

فیتو و فولیکوژن

خرید قرص فولیکوژن

تریپل فلکس نیچرمید (Triple Flex)

چنانچه دچار دردهای مفصلی شده باشید حتما انواع مکمل های غضروف ساز را به شما معرفی کرده‌اند. یکی از معروف ترین مکمل ها در این زمینه، فرآورده تریپل فلکس نیچرمید است که در التهاب مفصل و بازسازی و ترمیم بافت غضروف موثر است و موجب بهبود حرکات مفصل می‌گردد.

یکی از بهترین جایگزین ها برای این مکمل، ایزی فلکس داروسازی کارن می‌باشد.

این مکمل حاوی گلوکزآمین سولفات، کندروایتین سولفات و متیل سولفونیل متان (MSM) است. این ترکیبات موثر، قرص ایزی فلکس را به یک محصول ویژه برای تقویت مفاصل و تسکین درد در استخوان‌ها تبدیل می‌کند.

تریپل فلکس و ایزی فلکس

خرید قرص ایزی فلکس

نوروبیون (NEUROBION)

اگر تا به حال به دنبال خرید نوروبیون خارجی بوده‌اید، به احتمال زیاد با جملۀ «نداریم، دنبالش نگرد!» روبه‌رو شده‌اید؛ که کاملا صحیح است. نوروبیون شرکت داروسازی مِرک (Merck) که در ایران با عنوان نوروبیون خارجی معروف است، سال‌هاست که دیگر به کشور وارد نمی‌شود.

یکی از بهترین جایگزین های نوروبیون مرک، نوروبیون شرکت داروسازی اکتوورکو (actoverco) است. این محصول از لحاظ بسته‌بندی نیز تا حد زیادی مشابه نوروبیون اصل است. اکتوورکو سال‌ها به عنوان تحت لیسانس شرکت مرک اقدام به تولید نوروبیون می‌نمود. اکنون این محصول، کاملا ایرانی است و با نام اکتوبیون در دسترس می‌باشد.

فرمول نوروبیون و جایگزین های آن شامل ویتامین‌های B1، B6 و B12 می‌باشد که برای سلامت و بهبود عملکرد سیستم عصبی و عضلانی و… ضروری هستند.

نوروبیون خارجی و اکتیوبیون

گفتار پایانی

درست است که برخی از مکمل‌های خارجی اصل، به صورت قاچاق در فروشگاه‌های مختلف یافت می‌شوند، اما اکیداً توصیه می‌کنیم که از خرید چنین مکمل‌هایی در خارج از فضای داروخانه‌ها جداً خودداری کنید. زیرا علاوه بر متحمل شدن هزینه‌های گزاف و غیر واقعی، ممکن است شرایط حمل و نقل و نگهداری این داروها به درستی رعایت نشده و یا محصول دچار فساد شده باشد. همچنین احتمال فروش کالای تقلبی به جای مکمل خارجی شرکت اصلی بسیار وجود دارد.

در خصوص داروهای غیر از مکمل، هرگز بدون مشورت با پزشک و یا داروساز، اقدام به تعویض و یا جایگزینی آن‌ها نکنید.

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط