بهترین زمان مصرف قرص امگا ۳ در روز چه هنگامی است؟

بهترین زمان مصرف قرص امگا 3
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

اسیدهای چرب امگا ۳ جزو مواد مغذی ضروری برای بدن هستند و وجود آن‌ها برای سلامتی کامل هر فردی لازم است. دریافت امگا ۳ چه از طریق منابع طبیعی آن از جمله ماهی‌ها و چه از طریق مکمل‌ها توسط بسیاری از پزشکان توصیه می‌شود. از آنجا که کپسول یا قرص امگا۳ جزو آن دسته از داروهایی است که بدون نیاز به نسخه پزشک نیز قابل تهیه می‌باشد، ممکن است افراد زیادی در مورد نحوه مصرف این مکمل‌های تغذیه‌ای سوال داشته باشند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب قصد داریم به تمامی سوالات شما از جمله زمان مصرف قرص امگا ۳، مقدار مصرف این قرص در طول روز و یا به طور کلی بهترین زمان مصرف امگا ۳ پاسخ دهیم.

اسیدهای چرب امگا ۳ چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است با امگا ۳ و مکمل‌های آن بیشتر آشنا شویم. امگا ۳ در واقع شامل سه اسید چرب ضروری شامل دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)، ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA) و آلفا لینولنیک اسید (ALA) می‌باشد. از آنجا که بدن قادر به تولید امگا ۳ نمی‌باشد، به دلیل اهمیت زیادی که برای بدن دارد، باید از طریق غذا یا مکمل تامین گردد.

امگا ۳ به تسکین و بهبود بسیاری از بیماری‌ها خصوصا مشکلات قلبی کمک می‌کند. این اسیدهای چرب ضروری در موارد زیادی به کمک بدن می‌آیند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان گزینه‌های زیر را نام برد:

  • تنظیم ریتم قلب و کاهش ریسک ریتم غیرطبیعی قلب
  • کاهش احتمال حمله و سکته قلبی
  • بهبود بیماری‌های قلب و عروق
  • کاهش فشار خون و تری گلیسیرید
  • بهبود سلامت چشم
  • مقابله با افسردگی و اضطراب
  • کاهش علائم بیش فعالی یا اختلال کم توجهی
  • کمک به پیشگیری از سرطان
  • بهبود سلامت استخوان‌ها و مفاصل
  • کاهش درد قاعدگی
  • بهبود کیفیت خواب
  • کاهش آسم در کودکان
  • کمک به سلامت پوست
  • بهبود اختلالات روانی
  • مقابله با زوال ذهنی و بهبود آلزایمر
  • کاهش چربی کبد و ضد التهاب

چه کسانی باید قرص امگا ۳ بخورند؟

قبل از اینکه به سراغ مبحث زمان مصرف قرص امگا ۳ برسیم، بهتر است بررسی کنیم که اصلا چه کسانی باید قرص امگا ۳ بخورند و چه افرادی از مصرف این مکمل‌ها منع می‌شوند.

همانطور که گفتیم بدن قادر به تولید اسیدهای چرب امگا ۳ نیست، لذا به دلیل اهمیت این مواد مغذی در بدن، باید از طریق منابع طبیعی آن تامین شوند. منابع اصلی اسیدهای چرب امگا ۳ ماهی‌ها، جلبک‌ها، روغن برخی از گیاهان، فرآورده‌های حیوانی و مغزیجات هستند. پس افرادی که به هر دلیلی غذاهای دریایی به حد کافی مصرف نمی‌کنند، در اولویت مصرف مکمل‌های امگا ۳ قرار می‌گیرند. به طور کلی می‌توان گفت، اگر حداقل ۲ الی ۳ بار در هفته ماهی نمی‌خورید، به احتمال زیاد با کمبود امگا ۳ مواجه هستید و در نتیجه این کمبود را باید با قرص امگا۳ جبران کنید.

منابع طبیعی امگا 3

از علائم فقدان اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توان به مواردی همچون خشکی پوست و مو، ریزش موی شدید، احساس خستگی مفرط، افسردگی و اضطراب، اختلال در خواب، کمبود توجه و تمرکز، خشکی چشم، درد مفاصل، گرفتگی عضلات و درد قاعدگی شدید اشاره کرد. پزشکان برای افراد با علائم گفته‌شده، مصرف قرص امگا ۳ را تجویز می‌کنند.

شما می‌توانید انواع قرص امگا ۳ از بهترین برندها را از طریق صفحه دسته‌بندی مربوطه در داروخانه آنلاین مفیدطب مشاهده کرده و به صورت اینترنتی خریداری نمایید.

خرید انواع قرص امگا ۳

چه کسانی نباید قرص امگا ۳ بخورند؟

خب در ادامه مقاله بهترین زمان مصرف امگا ۳، می‌خواهیم بررسی کنیم که چه کسانی نباید قرص امگا ۳ بخورند. به طور کلی مصرف مکمل‌های omega3 برای بسیاری از گروه‌ها بی‌خطر است و تقریبا همه افراد می‌توانند از قرص امگا۳ استفاده کنند و از فواید آن بهره ببرند.

با این حال گرو‌های زیر جزو موارد منع مصرف امگا ۳ محسوب می‌شوند:

  • افرادی که ریسک حمله قلبی در آنها بالا است
  • افراد مبتلا به اختلالات خونی
  • مصرف کنندگان دارو‌های رقیق کننده خون مثل آسپرین و وارفارین
  • افراد مبتلا به بیماری دو قطبی
  • مبتلایان به فیبروز کبدی
  • بیماران دیابتی
  • افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف
  • اشخاص دارای حساسیت به ماهی یا غذاهای دریایی

بهترین زمان مصرف امگا ۳

شما می‌توانید قرص امگا ۳ را در هر زمانی از روز مصرف کنید، بسته به اینکه چه زمانی برای شما بهتر عمل می‌کند. دلیل آن این است که اکثر تحقیقات نشان می‌دهد مزایای بالقوه مکمل‌های روغن ماهی فوری نیست، بلکه به استفاده طولانی مدت مرتبط است.

برای افراد زیادی این سوال پیش می‌آید که بهترین زمان مصرف امگا ۳ از طریق منابع طبیعی آن چه زمانی است. در پاسخ باید بگوییم در گذشته اکثر مردم مکمل امگا ۳ را صبح پس از بیدار شدن از خواب استفاده می‌کردند. اما امروزه تحقیقات نشان داده است که بهترین زمان مصرف امگا ۳ همراه با وعده‌های غذایی است.

طبق مطالعات انجام شده در این زمینه بهتر است مکمل‌های امگا ۳ در کنار غذاهایی مصرف شود که حاوی چربی‌های مفید هستند زیرا در این صورت جذب بهتری در بدن خواهد داشت. چربی‌های مفید می‌توانند شامل روغن زیتون، روغن آووکادو، آجیل و ماهی‌های چرب باشند. اگر شما در صبحانه خود از غذاهای کم‌چرب استفاده می‌کنید، بنابراین بهتر است مصرف امگا ۳ را به زمان ناهار یا شام موکول کنید.

روزی چند عدد قرص امگا ۳ بخوریم؟

پاسخ به این سوال به جنسیت و سن شخص بستگی دارد و باید مطابق با دستور پزشک و جدول میزان مصرف امگا ۳ انجام بگیرد.

بر اساس منابع معتبر پزشکی دوز مصرفی روزانه آن به شرح زیر است:

  • نوزادان از ۰ تا ۱سالگی: ۰.۵ گرم
  • کودکان ۱ تا ۳ ساله: ۰.۷ گرم
  • کودکان ۴ تا ۸ ساله: ۰.۹ گرم
  • پسران ۹ تا ۱۳ ساله: ۱.۲ گرم
  • دختران ۹ تا ۱۳ ساله: ۱ گرم
  • مردان بالغ: ۱.۶ گرم
  • زنان بالغ: ۱.۱ گرم

البته زنان باردار به مقادیر بیشتری از امگا ۳ روزانه نیاز دارند و پزشکان بر این باورند که هر خانم باردار برای سلامت جنین بایستی روزانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی‌گرم بیشتر از مقدار معمول مصرف کند.

با توجه به اینکه انواع مختلفی از مکمل‌های امگا ۳ در بازار وجود دارد و هر برندی ممکن است دوز متفاوتی از هر یک از اسیدهای چرب امگا ۳ را در محصولات خود در نظر بگیرد، برای اینکه مطمئن شویم روزی چند عدد قرص امگا ۳ بخوریم، بهترین راه مشورت با پزشک است. همچنین می‌توانید از دستورالعمل بروشور محصول مورد نظر خود نیز کمک بگیرید.

فواید قرص امگا 3
کمبود امگا ۳ در بدن می‌تواند مشکلاتی برای شخص به وجود بیاورد که باید با منابع امگا ۳ یا مکمل‌های آن جبران شود.

زمان مصرف قرص امگا ۳ برای ورزشکاران

هماطور که گفتیم مصرف امگا ۳ یا روغن ماهی بیشتر به دلیل ارتقاء سلامت قلب، مغز، چشم و مفاصل پیشنهاد می‌شود. اما جالب است بدانید بدنسازان و ورزشکاران حرفه‌ای نیز می‌توانند از خواص ضد التهابی امگا ۳ بهره گرفته و عملکرد ورزشی خود را بهبود ببخشند. اما ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که بهترین زمان مصرف قرص امگا ۳ برای ورزشکاران چه هنگامی است؟

همانطور که قبلا اشاره شد، مکمل امگا ۳ را می‌توان در هر ساعتی از روز استفاده کرد. با این‌حال، برای جذب بهتر این مکمل باید آن را به‌همراه غذاهای چرب خورد. بنابراین بهترین زمان مصرف امگا در طول روز و بعد وعده ناهار است. ولی اگر فراموش کردید با ناهار بخورید، با شام نیز می‌توانید آن را مصرف کنید.

بهترین زمان مصرف قرص امگا ۳ برای لاغری

در مورد ارتباط قرص امگا ۳ و لاغری نظریات گوناگونی ارائه می‌شود. اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است به صورت مستقیم بر لاغری تاثیرگذار نباشند، اما می‌توانند به عضله سازی و افزایش حجم سلول‌های عضلانی کمک کنند. از همین رو ممکن است باعث کاهش حجم سلول‌های چربی شوند. بر اساس مطالعات مصرف روزانه ۳۰۰ تا ۳۰۰۰ میلی‌گرم امگا ۳ باعث کاهش چربی‌های نواحی مختلف بدن می‌شود.

البته منظور این نیست که به شکل خودسرانه برای مصرف این اسید چرب اقدام کنید. بهتر است ابتدا با متخصص تغذیه مشورت کرده و سپس از قرص امگا ۳ برای لاغری استفاده کنید. بهترین زمان مصرف قرص امگا ۳ برای لاغری و کاهش وزن، همانند موارد گفته شده قبلی است. یعنی توصیه می‌شود این مکمل هنگام مصرف وعده‌های غذایی میل شود.

زمان مصرف قرص امگا ۳ برای کودکان

امگا ۳ برای رشد و نمو کودکان کاملا ضروری است. به خصوص برای کودکانی که ماهی به اندازه کافی مصرف نمی‌کنند و یا تمایلی به خوردن آن ندارند، مکمل‌های امگا ۳ تجویز می‌شود. امگا ۳ می‌تواند در رشد مغز و عملکرد مغزی کودکان، بهبود کیفیت خواب، رفع افسردگی، کمک به درمان بیش فعالی، پیشگیری از بروز آلرژی، کاهش علائم بیماری‌های تنفسی و حمایت از سلامت استخوان‌های آن‌ها تاثیرگذار باشد.

مقدار مصرف امگا ۳ برای کودکان به سن و جنسیت آن‌ها بستگی دارد که در بخش‌های قبل به آن اشاره شد. اما در مورد بهترین زمان مصرف قرص امگا ۳ برای کودکان نیز توصیه می‌شود که این ماده مغذی در کنار یک وعده غذایی که حاوی غذاهای چرب اما مفید است، مصرف شود. با این حال هر زمان دیگری از روز نیز می‌توان از قرص یا شربت امگا ۳ برای کودکان استفاده نمود.

زمان مصرف قرص امگا ۳ در بارداری

اسیدهای چرب امگا۳، از دسته مواد مغذی ضروری هستند که باید در رژیم غذایی خانم‌های باردار وجود داشته باشند؛ زیرا بلوک‌های ساختمانی حیاتی مغز و شبکیه چشم جنین را می‌سازند. علاوه بر این، اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است در تعیین طول دوره بارداری و پیشگیری از افسردگی بارداری نیز نقش داشته باشند.

تحقیقات نشان داده است که مزایای بالقوه طولانی مدت مصرف امگا ۳ در دوره بارداری عبارتند از:

  • وزن سالم نوزاد هنگام تولد
  • کاهش خطر زایمان زودرس
  • کاهش خطر ابتلای نوزاد به اگزما در مراحل بعدی زندگی
  • استخوان‌های سالم‌تر و قوی‌تر

عموما به زنان باردار توصیه می‌شود مصرف مکمل امگا ۳ را از هفته ۱۲ بارداری شروع کنند. از آن‌جایی که اسیدهای چرب امگا ۳ در مسیرهای بیوشیمیایی مشابهی مانند NSAID ها عمل می‌کنند، زمان مصرف قرص امگا ۳ در بارداری به هنگام عصر می‌تواند باعث شود که صبح با راحتی بیشتری از رختخواب خارج شوند.

قرص امگا 3 برای زنان باردار

سخن پایانی

این مقاله از مجله سلامت مفیدطب را به ارائه اطلاعات کاملی از زمان مصرف قرص امگا ۳ در گروه‌های مختلف اختصاص دادیم. همانطور که در طول مقاله نیز اشاره شد، به طور کلی بهترین زمان مصرف امگا ۳ همراه با وعده‌های غذایی به ویژه ناهار و شام است. همچنین توصیه می‌شود این مکمل را همراه با غذاهای چرب مفید و سالم مصرف کنید تا جذب بهتری داشته باشد. اما اگر میزان چربی شما بالا است و یا به هر بیماری دیگری مبتلا هستید، حتما قبل از مصرف امگا ۳ با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

شما می‌توانید انواع قرص امگا ۳ از بهترین برندها را از طریق صفحه دسته‌بندی مربوطه در داروخانه آنلاین مفیدطب مشاهده کرده و به صورت اینترنتی خریداری نمایید.

خرید انواع قرص امگا ۳

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها و محصولات گیاهی ما داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.

سوالات متداول

فواید قرص امگا ۳ برای زنان چیست؟

زنان می‌توانند از فواید قرص امگا ۳ علاوه بر مزایای کلی آن، برای کاهش ریزش مو، تقویت پوست، کاهش درد مفاصل، تقویت تخمدان، کاهش دردهای قاعدگی و همچنین کمک به تکامل جنین در دوران بارداری استفاده کنند.

فواید قرص امگا ۳ برای مردان چیست؟

قرص امگا ۳ برای مردان در بهبود گردش خون، کمک به عملکرد مغز، حفظ سلامت مفاصل، تقویت قلب و کاهش فشار خون می‌تواند کمک‌کننده باشد.

قرص امگا ۳ و چاقی چه ارتباطی دارند؟

برخی از افراد فکر می‌کنند مصرف اسیدهای چرب ضروری ممکن است باعث چاقی آن‌ها شود. در صورتی که شواهد علمی مبنی بر تاثیر مصرف مکمل‌های امگا۳ بر افزایش وزن و چاقی وجود ندارد.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط