بهترین قرص ال کارنیتین برای کاهش وزن
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

ال-کارنیتین، این اسید آمینه مهم نقشی حیاتی در بدن ایفا می‌کند که مهم‌ترین آن‌ها تبدیل چربی به انرژی است. از همین رو سال‌هاست مسئله ارتباط بین ال کارنیتین و لاغری مورد مطالعه محققان قرار گرفته است. در این راستا بسیاری از مطالعات تاثیر اسید آمینه کارنیتین را بر کاهش وزن و کاهش BMI تایید کرده‌اند. به طوری که امروزه افراد زیادی به ویژه ورزشکاران از مکمل‌های ال کارنیتین جهت چربی سوزی و کاهش وزن خود استفاده می‌کنند. البته مکمل‌های ال کارنیتین به ورزشکاران این امکان را می‌دهد که بازدهی خود را افزایش دهند و عملکرد ورزشی بهتری داشته باشند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب قصد داریم در مورد بهترین ال کارنیتین برای کاهش وزن صحبت کنیم و با مکمل‌های این آمینو اسید مهم آشنا شویم.

ال کارنیتین چیست و چه نقشی در بدن دارد؟

L-carnitine یک ماده مغذی است که در بدن با استفاده از دو آمینو اسید لیزین و متیونین ساخته می‌شود. اصلی‌ترین نقش ال-کارنیتین در بدن تولید انرژی از طریق انتقال اسیدهای چرب به درون میتوکندری سلول‌ها است. اگر بخواهیم ساده‌تر توضیح دهیم، ال-کارنیتین موجب می‌شود که چربی‌ها راحت‌تر سوزانده شده و به انرژی قابل استفاده تبدیل شوند. همین مسئله نشان‌دهنده اثرات مثبت ال کارنیتین برای کاهش وزن و لاغری می‌باشد.

اما ال کارنیتین علاوه بر تبدیل چربی به انرژی، خواص دیگری نیز برای بدن دارد. این اسید آمینه برای عملکرد قلب و مغز، حرکت عضلات و بسیاری از فرآیندهای دیگر بدن اهمیت دارد.

علاوه بر ال کارنیتین تولیدی توسط بدن، این آمینو اسید را می‌توان به مقدار کمی از منابع غذایی حیوانی از جمله گوشت و لبنیات دریافت کرد. اما افرادی که گیاه‌خوار هستند و یا به دلایلی از منابع غذایی ال کارنیتین استفاده نمی‌کنند، می‌توانند از مکمل‌های آن از جمله انواع قرص ال کارنیتین استفاده کنند. در واقع ال کارنیتین یک آمینو اسید بعضاً ضروری محسوب می‌شود و بدین معنی است که در بعضی از شرایط ضروری می‌باشد.

مکمل‌های ال کارنیتین برای چیست؟

در ادامه مبحث بهترین ال کارنیتین برای کاهش وزن می‌خواهیم با فواید و مزایای این اسید آمینه آشنا شویم. همانطور که گفتیم بدن ما به طور طبیعی ال کارنیتین را با استفاده از دو آمینو اسید لیزین و متیونین تولید می‌کند. اما در برخی افراد به صورت ژنتیکی و یا بر اثر عوامل دیگر، مقدار ال کارنیتین کمتر است. همچنین مواردی وجود دارد که به مقدار کارنیتین بیشتری نیاز داریم، به خصوص در هنگام انجام فعالیت‌های ورزشی و تمرینات سنگین.

در چنین شرایطی تامین ال کارنیتین از طریق منابع طبیعی مانند گوشت و لبنیات، باید تقویت شود. اما از آنجا که مقدار ال کارنیتین در این مواد غذایی تقریبا کم است، مصرف مکمل‌های این اسید آمینه توصیه می‌گردد.

مهم‌ترین خواصی که ال کارنیتین و مکمل‌های حاوی آن می‌تواند برای ما داشته باشد، شامل موارد زیر است:

  • تسریع کاهش وزن و کمک به درمان چاقی
  • کمک به کاهش BMI (شاخص توده چربی)
  • افزایش عملکرد ورزشی و بهبود قدرت بدن
  • کاهش خستگی ذهن و تقویت حافظه
  • بهبود خلق و خو و کاهش استرس
  • کمک به سلامت قلب و عروق
  • کاهش دردهای عضلانی و جلوگیری از آسیب مفاصل (خصوصا در هنگام ورزش)
  • کاهش فشار خون و قند خون
  • تقویت اسپرم و بهبود حرکت اسپرم‌ها
  • کمک به درمان افسردگی

شما می‌توانید جهت خرید سایر مکمل‌های ال کارنیتین شامل انواع کپسول، پودر، ویال و قرص ال کارنیتین به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه کنید:

خرید قرص ال کارنیتین

تاثیر چربی سوزی ال کارنیتین چگونه است؟

در بخش قبل با فواید کلی ال کارنیتین و مکمل‌های آن آشنا شدیم. در ادامه قبل از معرفی بهترین ال کارنیتین برای کاهش وزن، کمی در مورد نحوه تاثیر این ماده مغذی در لاغری و چربی سوزی صحبت می‌کنیم. به دلیل این که ال کارنیتین کمک می‌کند که اسیدهای چرب بیشتری به سلول‌ها منتقل شود و برای تولید انرژی سوزانده گردد، این ماده گاهی به عنوان مکملی برای چربی سوزی استفاده می‌شود.

مکانیسم اثری که برای چربی‌سوزی ال کارنیتین متصور می‌شوند، در توانایی این ماده در انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری‌ها (که در آنها اسیدهای چرب به عنوان منبع انرژی استفاده می‌شوند) نهفته است. ال کارنیتین نقش مهمی در فرایند متابولیسم چربی‌ها ایفا می‌کند و به این طریق باعث افزایش سوزاندن چربی‌ها و تولید انرژی می‌شود.

ال کارنیتین برای کاهش وزن

تاثیر ال کارنیتین برای کاهش وزن چگونه است؟

با مروری بر ۳۷ مطالعه صورت‌گرفته در این زمینه، می‌توان دریافت که مکمل‌های ال کارنیتین به طور چشمگیری در کاهش وزن بدن، کاهش شاخص توده بدن یا BMI و کم کردن توده چربی موثر عمل می‌کنند. این خبر خوبی است. در یک تحلیل دیگر از ۹ مطالعه نشان داده شد که در افرادی که دچار چاقی مفرط بوده یا مسن‌تر هستند، مصرف مکمل ال کارنیتین در کاهش وزن بیشتر کمک‌کننده می‌باشد. البته درمورد تاثیر ال کارنیتین برای لاغری و کاهش وزن در طولانی‌مدت، به تحقیقات بیشتری نیاز است.

اما نکته بسیار مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که با وجود اثبات علمی ال کارنیتین در سوزاندن چربی‌ها، مصرف مکمل‌های این ماده مغذی به تنهایی موجب لاغری شما نمی‌شود. در واقع برای اینکه بتوانید از بهترین ال کارنیتین برای کاهش وزن با حداکثر تاثیرگذاری استفاده کنید، باید علاوه بر رعایت رژیم مناسب، از یک برنامه ورزشی منظم نیز پیروی کنید. ال کارنیتین می‌تواند با تبدیل چربی به انرژی، موجب افزایش بازده ورزشی شده که از همین موضوع جهت فعالیت بیشتر در طول روند کاهش وزن خود می‌توانید استفاده کنید.

بهترین ال کارنیتین برای کاهش وزن

مکمل‌های ال کارنیتین در فرم‌های مختلفی در بازار وجود دارند، که این اشکال نیز هر کدام ممکن است در چندین دوز ارائه شود. به طور مثال قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ میلی‌گرم یا ۵۰۰ میلی‌گرم، ویال خوراکی ۱۰۰۰ یا ۲۰۰۰ میلی‌گرم، انواع کپسول، پودر ساشه‌ای، محلول خوراکی و یا حتی قرص جوشان حاوی ال کارنیتین در داروخانه‌ها وجود دارد. در بین مکمل‌های مخصوص ورزشکاران ممکن است مقادیر بالاتر ال کارنیتین نیز به صورت مایع و یا پودر به فروش برسد.

این تنوع بالای محصولات و مکمل‌های ال کارنیتین باعث شده که تصمیم‌گیری در مورد انتخاب مناسب برای برخی افراد دشوار باشد. در این بخش قصد داریم برخی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین مکمل‌های حاوی ال کارنیتین را به شما معرفی کنیم، تا از بین آن‌ها بهترین ال کارنیتین برای کاهش وزن را انتخاب کنید.

قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰

قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ میلی‌گرم از رایج‌ترین مکمل‌های این ماده مغذی است که طرفداران زیادی دارد. معمولا در این نوع قرص‌ها از ال کارنیتین تارتارات استفاده می‌شود. ورزشکاران و افراد عادی می‌توانند از قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ برای لاغری، افزایش سطح انرژی بدن، سوخت و ساز چربی‌ها و تامین سلامت قلب و عروق بهره ببرند. به عنوان نمونه قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ کارن یک مکمل ایرانی است که می‌توانید آن را در گروه بهترین ال کارنیتین برای کاهش وزن قرار داد.

قرص ال کارنیتین ۵۰۰

قرص‌های حاوی ال کارنیتین با دوز ۵۰۰ میلی‌گرم نیز ارائه می‌شوند. این مکمل جهت افزایش انرژی بدن، کمک به چربی سوزی، جلوگیری از خستگی و کوفتگی عضلات پس از تمرین‌های ورزشی و بهبود عملکرد ورزشکاران به کار گرفته می‌شود. قرص ال کارنیتین گلد ۵۰۰ محصولی از شرکت مولتی نرمال سوئیس یکی از انواع مکمل‌های خارجی ال کارنیتین است. این قرص حاوی ۵۰۰ میلی‌گرم ال کارنیتین ال تارترات می‌باشد.

کپسول ال کارنیتین ۵۰۰

کپسول‌های ال کارنیتین نیز همانند قرص‌های آن جهت بهبود عملکرد ورزشکاران و کاهش وزن مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این می‌توانید از اثر چربی سوزی، اثرات آنتی اکسیدانی، بهبود بیماری‌های قلبی، بهبود آلزایمر، افزایش قدرت اسپرم و کاهش استرس اکسیداتیو آن‌ها نیز بهره ببرید.

ویال ال کارنیتین ۱۰۰۰

یکی از انواع مکمل‌های ال کارنیتین، ویال‌های خوراکی آن است که به دلیل مصرف راحت مورد استقبال برخی از افراد قرار گرفته است. ویال به ظروف شیشه‌ای کوچکی که برای نگهداری دارو به صورت مایع یا پودر استفاده می‌شود، گفته می‌شود. ویال‌های ال کارنیتین معمولا به صورت مایع و خوراکی هستند، اما نوع تزریقی آن نیز وجود دارد. این محصولات در دوزهای ۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ در بازار ارائه می‌شوند.

به عنوان نمونه ویال ال کارنیتین ۱۰۰۰ از برند بی اس کی (بنیان سلامت کسری) یک مکمل تغذیه‌ای است که حاوی ۱۰۰۰ میلی‌گرم لووکارنیتین می‌باشد و به متابولیسم چربی‌ها کمک می‌کند.

نحوه مصرف مکمل‌های ال کارنیتین

همانطور که گفته شد و در بخش قبل نیز مشاهده کردید، تنوع مکمل‌های ال کارنیتین زیاد است. از همین رو جهت اطلاع از نحوه استفاده و بهترین زمان مصرف ال کارنیتین برای کاهش وزن بهتر است مطابق با دستور پزشک عمل کرده و یا از دستورالعمل پیشنهادی بروشور محصول پیروی کنید. به طور معمول دوز مصرفی ال کارنیتین بین ۲ تا ۴ نوبت در روز تجویز می‌شود.

مقدار دوز مصرفی ال کارنیتین بسته به هدف و نیاز فرد می‌تواند متفاوت باشد. برای اهداف چربی سوزی، معمولاً مصرف ال کارنیتین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز توصیه می‌شود.

بهترین زمان مصرف ال کارنیتین برای کاهش وزن

بهترین زمان مصرف ال کارنیتین برای کاهش وزن

در مورد زمان مصرف ال کارنیتین نیز بهتر است با پزشک و یا یک متخصص تغذیه صحبت کنید. چرا که زمان مصرف ال کارنیتین می‌تواند تأثیر زیادی بر کارایی آن داشته باشد. بهترین زمان‌های مصرف عبارتند از:

  • قبل از تمرین: اگر ال کارنیتین را حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از تمرین مصرف کنید، این موضوع می‌تواند به افزایش اکسیداسیون چربی‌ها در طول فعالیت بدنی کمک کند و در نتیجه عملکرد ورزشی را بهبود بخشد. مصرف قبل از تمرین باعث می‌شود که بدن بتواند از چربی‌ها به عنوان منبع انرژی بهره‌مند شود و به کاهش ذخایر چربی کمک کند.
  • صبح‌ها با معده خالی: مصرف ال کارنیتین در صبح با معده خالی می‌تواند به افزایش سطح انرژی و اکسیداسیون چربی‌ها در طول روز کمک کند. این روش به ویژه برای افرادی که تمرینات صبحگاهی انجام می‌دهند، مفید است.

جمع بندی

این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به معرفی بهترین ال کارنیتین برای کاهش وزن اختصاص یافت. همانطور که در طول مقاله نیز اشاره شد، مطالعات زیادی نشان داده‌اند که آمینو اسید ال کارنیتین می‌تواند در چربی سوزی، کاهش وزن و لاغری تاثیرگذار باشد. با این حال هنوز هم تحقیقات در این زمینه ادامه داشته و به منابع بیشتری نیاز است.

شما می‌توانید جهت خرید هر یک از مکمل‌های ال کارنیتین معرفی‌شده در بالا و مشاهده لیست کاملی از انواع قرص لاغری و قرص کاهش اشتها به لینک زیر از داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید. این فروشگاه اینترنتی امکان خرید اقساطی مکمل‌ها را نیز برای شما فراهم آورده است. ضمن اینکه می‌توانید از تخفیفات ویژه داروخانه نیز بهره‌مند شوید.

خرید انواع قرص لاغری

سوالات متداول

با ال کارنیتین چقدر وزن کم میکنم؟

در پاسخ این سوال باید بگوییم که مقدار کاهش وزن شما بر اثر مصرف ال کارنیتین و هر مکمل دیگری به فعالیت بدنی و رژیم غذایی شما بستگی دارد. اما نتایج حاصل از یک مطالعه مروری نشان می‌دهد، افراد چاقی که از مکمل ال کارنیتین استفاده می‌کنند به نسبت سایر افراد، تقریبا یک کیلوگرم بیشتر وزن کم می‌کنند.

قرص ال کارنیتین ۱۰۰۰ برای لاغری موثر است؟

پبله در اکثر موارد برای افراد که می‌خواهند از مکمل‌های ال کارنیتین برای کاهش وزن و لاغری استفاده کنند، دوزهای ال کارنیتین ۵۰۰ و ۱۰۰۰ توصیه می‌شود. ورزشکاران حرفه‌ای‌تر از دوزهای ۲۰۰۰ میلی‌گرم و بالاتر ال کارنیتین نیز ممکن است استفاده کنند.

قیمت بهترین ال کارنیتین برای کاهش وزن چقدر است؟

بانواع مختلفی از مکمل‌های ال کارنیتین در بازار وجود دارد. شما می‌توانید برای مشاهده قیمت بهترین مکمل‌های ال کارنیتین برای کاهش وزن به فروشگاه اینترنتی داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کنید. در این داروخانه لیست کاملی از انواع قرص، کپسول، ویال و پودر ال کارنیتین از بهترین برندها و در دوزهای مختلف وجود دارد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط