قرص سیستین B6 چیست؟ این مکمل محبوب ضد ریزش مو را بشناسید.

قرص سیستین B6 چیست؟
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

اگر برای تقویت پوست خود و یا پیشگیری از ریزش مو به دنبال یک مکمل باشید، حتما نام قرص سیستین B6 به گوشتان خورده است. این مکمل حاوی ال سیستین، ویتامین ب۶، زینک و ال آرژنین است و به دلیل اثرگذاری عالی طرفداران زیادی دارد. از همین رو برندهای زیادی اقدام به تولید قرص‌های سیستین B6 کرده‌اند و انواع این مکمل در داروخانه‌ها موجود است. اگر تا به حال از این قرص استفاده نکرده‌اید و یا قصد خرید آن را دارید، با مطالعه این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به طور کامل متوجه خواهید شد که قرص سیستین B6 چیست و چه فوایدی دارد. همچنین چند نمونه از بهترین قرص‌های سیستین B6 خارجی و ایرانی را به شما معرفی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

قرص سیستین B6 چیست؟

این قرص حاوی ال سیستئین است که یک اسید آمینه جهت ساخت پروتئین و سایر عملکردهای متابولیکی ضروری به شمار می‌رود. دیگر ترکیبات موجود در قرص سیستین B6، شامل ویتامین ب۶، زینک و ال آرژنین است که در بخش بعدی به طور کامل با علت وجود آن‌ها در این مکمل پوست و مو آشنا می‌شویم.

در پاسخ افرادی که می‌پرسند قرص سیستین B6 چیست، باید بگوییم این قرص یکی از بهترین مکمل‌های تقویت پوست، مو و ناخن به شمار می‌رود. قرص‌های سیستین b6 توسط کارخانجات ایرانی و همچنین برندهای خارجی تولید شده و در داروخانه‌ها یافت می‌شود.

از مهم‌ترین فواید قرص سیستین ب۶ خارجی و ایرانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  اثر عالی در جلوگیری از ریزش‌های دوره‌ای و مزمن مو
  •  موثر در افزایش تکثیر کراتین
  •  بهبود مشکل شکنندگی ناخن
  •  اثر عالی در بالا قطر موها
  •  مقابله با به وجود آمدن آنزیم ریزش مو
خواص قرص سیستین b6
قرص سیستین B6 دارای اثرات عالی بر جلوگیری از ریزش مو است.

ترکیبات قرص سیستین B6 چیست؟

با اینکه در نام این مکمل، فقط سیستین و ویتامین B6 به چشم می‌خورد، در اغلب موارد شرکت‌های تولیدکننده این قرص، زینک و ال-آرژنین را نیز به ترکیبات آن اضافه می‌کنند. فقط ممکن است مقدار هر یک از این ترکیبات، بسته به صلاح‌دید شرکت سازنده متفاوت در نظر گرفته شده باشد. در این بخش بررسی می‌کنیم که خواص ترکیبات موجود در قرص سیستین B6 چیست و چرا در این مکمل حضور دارند.

ال سیستئین

ال سیستین یک اسید آمینه حاوی سولفور است که جزو مهم‌ترین اجزای تشکیل‌دهنده پوست، مو و ناخن به شمار می‌رود. کراتین موجود در مو و ناخن حاوی ال-سیستئین است و این اسید آمینه تأثیر قابل توجهی در افزایش روند تکثیر سلول‌های سرشار از کراتین دارد. به همین دلیل می‌تواند در رشد بیشتر مو و ناخن نیز موثر باشد. محتوای بالای گوگرد در سیستئین موجب ثبات و استحکام مو و ناخن می‌شود. البته تأثیر این ماده بلافاصله بعد از مصرف مشاهده نمی‌گردد و به طور مثال برای رشد مو به ۴ تا ۶ هفته زمان نیاز دارد.

ویتامین ب۶

شاید برایتان سوال پیش آمده که چرا همیشه در کنار سیستین، نام ویتامین B6 قرار می‌گیرد. علت این است که سیستئین برای جذب بهتر به این ویتامین نیاز دارد. در واقع یکی از مهم‌ترین وظایف ویتامین ب۶ در بدن، بهبود جذب ال سیستین است که به واسطه تسریع نفوذ ال سیستین در نواحی سرشار از کراتین صورت می‌پذیرد. مصرف ویتامین B6 باعث می‌شود تا جریان خونی که به فولیکول مو و پوست سر می‌رسد، افزایش یابد و در نتیجه به تقویت رشد موها کمک می‌کند.

زینک (روی)

زینک نام عنصری است که در تمام مکمل‌های پوست، مو و ناخن به چشم می‌خورد. این ماده فواید و آثار مثبت پرشماری برای بدن دارد که یکی از آن‌ها، بهبود تولید کراتین است. زینک به مهار آنزیم ریزش مو نیز کمک می‌کند. جالب است بدانید که ویتامین ب۶ در تقویت تأثیر زینک هم اثر مثبت دارد. کمبود زینک یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین علل ریزش مو بوده و از همین رو نقشی اساسی در بسیاری از فرایندهای آنزیمی دارد. علاوه بر این زینک به عملکرد صحیح غدد چربی در اطراف فولیکول مو کمک کرده و از این طریق نیز در کاهش ریزش مو موثر است.

ال آرژنین

این اسید آمینه به مقدار فراوان در فولیکول‌های مو وجود دارد و در افزایش اثرگذاری ال سیستین، مفید است. به همین خاطر این ماده نیز در قرص سیستین B6 ایرانی یا خارجی حضور دارد. طبق مطالعات ال آرژنین روی فیزیولوژی انسان اثرات ضد پیری چشمگیری داشته و سبب استحکام موها و ناخن‌ها می‌شود. ال-آرژنین نیز همانند ویتامین B6 باعث بهبود جریان خون به فولیکول‌های مو و پوست سر می‌گردد و رشد موهای سالم و ضخیم را افزایش می‌دهد.

قرص سیستین B6 برای چیست؟

قرص سیستین B6 یک نام آشنا برای افرادی است که به دنبال یک مکمل تاثیرگذار برای تقویت ریشه مو یا رفع شکنندگی مو و ناخن‌های خود بوده‌اند. تاثیر ترکیب سیستین و ویتامین B6 به خصوص در کنار ماده معدنی زینک، در درمان انواع ریزش و شکنندگی مو ثابت شده است و مکمل‌های ایرانی و خارجی بسیاری از این ترکیب وجود دارد.

همانطور که پیش‌تر نیز ذکر شد، قرص سیستین b6 به واسطه برخورداری از فرمولاسیون عالی خود، به خوبی می‌تواند از ریزش مو و شکنندگی ناخن جلوگیری کند و تأثیر آنزیم محرک ریزش موها را کم نماید. ترکیبات قرص سیستین با تقویت کراتین مو و ناخن، از ریزش و شکنندگی آن‌ها جلوگیری می‌کنند و در رشد بیشتر مو و ناخن نیز موثر هستند. علاوه بر این سیستئین موجود در این قرص‌ها در جلوگیری از پیری پوست و تخریب بافت‌های بدن نیز می‌تواند موثر باشد، زیرا در در تولید گلوتاتیون نقش مهمی دارد.

اگر می‌خواهید بدانید که بهترین برند قرص سیستین B6 چیست، در ادامه مقاله چند نمونه از این قرص که بیشترین فروش را داشته و طرفداران زیادی دارند، به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین قرص سیستین b6 خارجی و ایرانی

  • قرص سیستین B6 زینک بایول: این قرص ساخت کشور فرانسه است. قرص سیستین b6 خارجی بایول، دارای خواص آنتی اکسیدان بوده و تکثیر سلول‌های غنی از کراتین را سرعت می‌بخشد. این مسئله به درمان ریزش مو و ترمیم ناخن‌های شکننده کمک موثری می‌کند.
  • قرص سیستین B6 و زینک بایو فرمولا: دیگر قرص سیستین b6 خارجی که شهرت زیادی دارد، از برند بایو فرمولا است که در کشور آمریکا تولید می‌شود. ترکیبات این قرص نیز همانند دیگر محصولات مشابه آن بوده و به تقویت رشد موها و ناخن‌ها کمک می‌کند.
  • قرص سیستین ب۶ زینک دانا: این محصول ساخت شرکت داروسازی دانا بوده و از ترکیب ال-سیستین، ویتامین ب۶، آرژنین و روی تشکیل شده است. این مکمل موجب رشد مو در آقایان و بانوان می‌شود. این قرص علاوه بر درمان ریزش مو برای افرادی که دارای ناخن‌های شکننده‌ای هستند بسیار مفید است.
  • قرص سیستئین b6 زینک رازک: این محصول، بهترین و معروف‌ترین قرص سیستین b6 ایرانی است که توانسته رضایت حداکثری مصرف‌کنندگان خود را کسب کند. قرص سیستین ب۶ زینک رازک یک مکمل مناسب به منظور افزایش رشد مو و ناخن و تقویت آن‌ها محسوب می‌گردد.
قرص سیستین B6
قرص سیستین B6 زینک رازک، شناخته‌شده ترین مکمل سیستین ب۶ ایرانی

نحوه مصرف قرص سیستین b6

مطمئنا جهت اطلاع از نحوه مصرف قرص سیستین B6، همانند هر داروی دیگری، بهترین منبع مشورت با پزشک یا دکتر داروساز است. البته از آنجا که قرص سیستئین ب۶ یک مکمل تغذیه‌ای است، بدون نیاز به نسخه پزشک نیز قابل تهیه می‌باشد و بسته به نوع برند آن می‌تواند روش مصرف را از روی بروشور محصول مطالعه کنید.

به طور مثال مقدار مصرف قرص سیستین b6 زینک رازک به میزان روزانه ۴ عدد قرص به مدت ۲ تا ۳ ماه و همراه با وعده‌های غذایی مناسب در نظر گرفته می‌شود. می‌توانید ۴ قرص را به صورت یک‌جا مصرف کنید اما پیشنهاد می‌شود همراه با ۲ وعده غذایی اصلی، هر بار ۲ عدد قرص مصرف نمایید.

خرید قرص سیستین b6 رازک

بهترین زمان خوردن قرص سیستین B6

بهترین زمان مصرف قرص سیستین b6 زینک، معمولاً هنگام خوردن وعده‌های غذایی اصلی یعنی صبحانه و ناهار است. این زمان به جذب بهتر مواد مغذی کمک می‌کند. همچنین مصرف مکمل‌ها با معده خالی ممکن است باعث ناراحتی‌های گوارشی مانند تهوع یا دل درد شود. از همین رو مصرف این قرص‌ها همراه با غذا می‌تواند این مشکلات را کاهش دهد.

عوارض قرص سیستین B6 چیست؟

تا این بخش از مقاله به خوبی متوجه شدیم که فواید قرص سیستین B6 چیست و نحوه مصرف آن چگونه است. اما ممکن است بپرسید آیا مصرف این قرص، عوارضی هم دارد. در پاسخ باید بگوییم خوشبختانه این محصول در اغلب موارد به خوبی توسط افراد تحمل می‌شود و در صورت مصرف مطابق با مقدار توصیه‌شده عوارض جانبی خاصی گزارش نشده است. اما در صورتی که به شکل اتفاقی بیش از میزان توصیه شده مصرف کردید، سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تداخلات دارویی احتمالی و هشدارها

این محصول تداخلات دارویی رایجی ندارد اما بهتر است با فاصله زمانی از سایر داروها مصرف گردد. همچنین:

  • اگر احتمال حساسیت به هریک از اجزاء فراورده در شما وجود دارد، از مصرف قرص سیستین ب۶ خودداری نمایید. ممکن است برخی عوارض مانند واکنش‌های شدید آلرژیک اتفاق بیفتد، که در این صورت نیاز است که سریعا به پزشک یا مراکز درمانی مراجعه کنید.
  • بیماران مبتلا به مشکلات کلیوی، قلبی-عروقی، تنفسی، نقص سیستم ایمنی و دیابت باید محصول را تحت نظر پزشک مصرف نمایند.

مصرف قرص سیستین در بارداری

در دوران بارداری و شیردهی، مصرف این محصول باید با صلاحدید پزشک صورت گیرد. بهتر است قبل از شروع مصرف، با پزشک خود مشورت کنید تا از ایمنی مصرف آن در این دوران اطمینان حاصل کنید.

سخن پایانی

در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به معرفی قرص سیستین B6 پرداختیم و توضیحات لازم در مورد نحوه مصرف این مکمل را بیان کردیم. اگر به شما هم توصیه شده که از این محصول جهت تاثیرگذاری آن بر تحریک رشد مو، جلوگیری از ریزش مو، استحکام ناخن‌ها و تقویت پوست استفاده کنید، بهتر است قبل از هر چیز آگاه شوید که قرص سیستین B6 چیست و چه مزایایی برای شما خواهد داشت.

در لیست زیر انواع قرص سیستین B6 خارجی و ایرانی به همراه انواع مکمل‌های تقویت پوست و مو لیست شده است. شما می‌توانید با مقایسه این محصولات و با مشورت متخصص‌های داروخانه مفیدطب، بهترین قرص برای رشد ناخن و مو را برای خود انتخاب کنید:

بهترین قرص برای رشد ناخن و مو

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌ها، محصولات گیاهی و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط