٧ قرص تقویت باروری زنان؛ موثرترین مکمل‌ها برای افزایش شانس بارداری

بهترین قرص تقویت باروری زنان
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه

تلاش برای باردار شدن می‌تواند با انبوهی از احساسات همراه باشد؛ گاهی هیجان‌انگیز باشد و گاهی دیگر طاقت‌فرسا. این موضوع به خصوص زمانی صادق است که بارداری به آسانی اتفاق نیفتد. مراقبت از سلامتیتان در هنگام تلاش برای باردار شدن اهمیت بالایی دارد و یکی از جنبه‌های مهم آن، اطمینان از دریافت مواد مغذی کافی برای بدن است. اگرچه باروری (توانایی باردار شدن) تحت تأثیر عوامل بسیاری قرار می‌گیرد، تغذیه مناسب می‌تواند احتمال باردار شدن را افزایش دهد. در این رابطه و برای جبران کمبودهای غذایی، بسیاری از خانم‌ها به دنبال قرص تقویت باروری زنان و بهترین مکمل ها برای باردار شدن هستند که می‌توانند به عنوان مکمل، بسیار کمک‌کننده باشند.

در این مقاله از مجله سلامت داروخانه آنلاین مفیدطب، به نقش تغذیه و مکمل‌های غذایی در باروری می‌پردازیم. همچنین چگونگی تأثیر کمبودهای غذایی بر باروری، نحوه انتخاب مکمل‌های مناسب برای باروری و زمان مشورت با پزشک متخصص درباره باروری را توضیح می‌دهیم. در ادامه ٧ مکمل و قرص تقویت باروری زنان را که محبوبیت زیادی دارند، به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

نقش تغذیه در باروری زنان و مردان

باروری یک فرایند پیچیده است. برای وقوع لقاح، تعدادی مرحله باید به درستی انجام شوند.

برای دستیابی به بارداری، چندین عامل باید فراهم باشد. این عوامل شامل اسپرم سالم، تخمک سالم، لوله‌های فالوپ بدون انسداد، هورمون‌های کافی و توانایی جنین برای کاشت در رحم است.

عوامل سبک زندگی و ژنتیک می‌توانند باروری زنان و مردان را تقویت کرده و یا کاهش دهند. وزن بدن، برخی مشکلات سلامتی و بیماری‌ها، برنامه‌های ورزشی و مصرف الکل می‌توانند بر باروری تأثیر بگذارند. آنچه در رژیم غذایی خود می‌خورید نیز در این مسئله نقش دارد.

عوامل زیادی در بارداری موثرند
برای وقوع لقاح، تعدادی مرحله باید به درستی انجام شوند.

برای تقویت باروری جهت بارداری چه باید بخوریم؟

یک رژیم غذایی متعادل که شامل غلات کامل، چربی‌های سالم، میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین بدون چربی باشد، برای هر کسی که قصد بارداری دارد، توصیه می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که رژیم غذایی مطابق با این توصیه‌ها دارند، کمتر نیاز به کمک‌های مربوط به تقویت باروری پیدا می‌کنند. علاوه بر این، مردانی که توصیه‌های رژیم غذایی سالم را دنبال می‌کنند، کیفیت مایع منی بهتری نسبت به کسانی که این توصیه‌ها را نادیده می‌گیرند، دارند.

یک رژیم غذایی متعادل هم درشت‌مغذی‌ها (کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی) و هم ریزمغذی‌ها (ویتامین‌ها و مواد معدنی) را فراهم می‌کند که برای باروری ضروری هستند.

ریزمغذی‌ها در طول بارداری و لقاح نقش‌های حیاتی ایفا می‌کنند. به همین دلیل، کمبود ریزمغذی‌ها ممکن است قدرت باروری را کاهش دهد. در زنان، سطوح پایین ویتامین B12، ویتامین B6، ویتامین D و سایر ریزمغذی‌ها با ناباروری مرتبط بوده‌اند.

اهمیت تغذیه باعث شده برخی محققان به استفاده از مکمل‌های غذایی و و قرص های تقویت باروری زنان توجه کنند.

با این حال، هنوز توافقی بر سر اثربخشی مکمل‌های باروری وجود ندارد. برخی مکمل‌ها مانند کوآنزیم Q10 (CoQ10)، اسید فولیک و ویتامین D امیدوارکننده هستند، اما نیاز به تحقیقات بیشتری است تا دستورالعمل‌های واضحی در رابطه با آن‌ها ارائه شود.

مهمترین ترکیبات مکمل‌های تقویت باروری زنان

به نظر می‌رسد برخی از مواد مغذی ممکن است شانس بارداری را افزایش دهند. با این حال، این احتمال بیشتر زمانی وجود دارد که مکمل‌ها برای رفع کمبودهای غذایی که مانع لقاح می‌شوند، استفاده شوند.

وقتی صحبت از تحقیقات در مورد مکمل‌های باروری می‌شود، برخی از آن‌ها پشتوانه قوی‌تری نسبت به بقیه دارند. در حالی که استفاده از اسید فولیک و مولتی ویتامین‌های پیش از بارداری برای باروری به خوبی مستند شده است، سایر مکمل‌های باروری، به ویژه داروهای گیاهی، همچنان تحت بررسی هستند.

لازم به ذکر است که مکمل‌های غذایی نباید جایگزین مراقبت استاندارد برای تقویت باروری شوند (اگر نیاز به آن وجود داشته باشد).

در ادامه، علم پشت برخی از رایج‌ترین مکمل‌های باروری را توضیح می‌دهیم.

اسید فولیک

ویتامین B9 یا اسید فولیک یک ماده مغذی ضروری است که برای جلوگیری از نقص‌های مادرزادی نیاز است.

توصیه می‌شود زنان در سنین باروری روزانه حداقل ۴۰۰ میکروگرم (mcg) اسید فولیک مصرف کنند. نقص‌های لوله عصبی ممکن است در نوزادان افرادی که دچار کمبود اسید فولیک هستند رخ دهد. نقص‌های لوله عصبی، بر مغز و ستون فقرات نوزاد تأثیر می‌گذارند.

برخی تحقیقات اخیر نشان می‌دهند که زنانی که قصد بارداری دارند باید بیش از ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز مصرف کنند تا باروری افزایش یابد و تقویت باروری انجام شود.

در حداقل یک مطالعه، زنانی که روزانه ۸۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف کردند، نرخ بارداری بالاتری نسبت به کسانی که دارونما مصرف کردند داشتند. مصرف دوزهای بالاتر اسید فولیک از طریق مکمل‌ها یا غذاها نیز با کاهش خطر عدم تخمک‌گذاری و سرعت بیشتر وقوع بارداری مرتبط بوده است.

این اثرات به دلیل تأثیرات مفید اسید فولیک بر هورمون‌های مختلفی که بر باروری تأثیر می‌گذارند و همچنین توسعه فولیکول‌های سالم تخمدانی است. بر این اساس می‌توان مکمل فولیک اسید را حداقل جزء مهمی از انواع قرص تقویت باروری زنان در نظر گرفت.

ویتامین‌های دیگر گروه B

دو ویتامین B دیگر، یعنی ویتامین B12 و ویتامین B6 نیز ممکن است بر باروری تأثیر بگذارند.

همراه با اسید فولیک، ویتامین‌های B12 و B6 در فرایندی که سطح هوموسیستئین (یک آمینو اسید) را در سطح ایمن نگه می‌دارد، نقش دارند. تحقیقات نشان می‌دهند ارتباطی بین سطوح بالای هوموسیستئین به علاوه کمبود اسید فولیک و سقط جنین وجود دارد.

تحقیقات دیگر نشان داده‌اند که سطوح کافی ویتامین B12 ممکن است برای موفقیت درمان‌های ناباروری مانند لقاح مصنوعی (IVF) ضروری باشد. در یک مطالعه بر روی بیش از ۲۰۰ زن، وضعیت ویتامین B12 با کیفیت جنین به طور منفی مرتبط بود. این به آن معنی است که کمبود ویتامین B12 ممکن است منجر به کیفیت ضعیف جنین در افرادی که تحت IVF قرار دارند، شود.

رابطه بین باروری و ویتامین‌های B6 و B12 هنوز به خوبی درک نشده است و در این زمینه نیاز به تحقیقات بیشتری وجود دارد.

ویتامین ب6 و ب12 برای باروری زنان
علاوه بر فولیک اسید (ویتامین B9)، ویتامین B12 و ویتامین B6 نیز ممکن است بر باروری تأثیر بگذارند.

ویتامین D

اگرچه نتایج تحقیقات متفاوت است، اما شواهدی وجود دارد که مکمل ویتامین D ممکن است باروری را در زنان و مردان بهبود بخشد. بر این اساس، برخی از انواع قرص تقویت باروری زنان حاوی ویتامین D نیز می‌باشند.

یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز نشان داد که زنان نابارور که به مدت ۳۰ تا ۶۰ روز مکمل ویتامین D دریافت کردند، نسبت به زنان در گروه کنترل، احتمال بارداری بیشتری داشتند. با این حال، ویتامین D تأثیر قابل توجهی بر نرخ سقط جنین یا بارداری‌های چندقلویی نداشت.

در یک مرور دیگر، محققان تأثیرات ویتامین D بر باروری در زنان با سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) را بررسی کردند.

کمبود ویتامین D در PCOS (شرایطی که باروری را کاهش می‌دهد) شایع است. باور بر این است که ویتامین D سندرم تخمدان پلی‌کیستیک را بهبود می‌بخشد و در نتیجه باروری را افزایش می‌دهد.

استفاده از مکمل‌های ویتامین D ممکن است همچنین خطر عوارض برای مادر و نوزاد را صرف‌نظر از وضعیت PCOS کاهش دهد.

روغن ماهی

مکمل‌های روغن ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ٣ هستند که برای چندین جنبه از سلامتی ضروری هستند. امگا ٣ و روغن ماهی معمولاً برای سلامت قلب توصیه می‌شوند، اما ممکن است نقشی نیز در سلامت باروری داشته باشند.

یک مطالعه مصرف امگا ۳ را با نرخ‌های بالاتر لقاح در زنان مرتبط دانست. با این حال، محققان همچنان مطمئن نیستند که آیا امگا۳‌ ها به طور مستقیم بر باروری تأثیر دارند، زیرا بسیاری از زنان در مطالعه، یک مولتی ویتامین پیش از بارداری (مکمل پریناتال) که شامل اسیدهای چرب امگا ۳ علاوه بر سایر مواد مغذی بود، مصرف می‌کردند.

اگرچه تحقیقات کمی در مورد استفاده از اسیدهای چرب امگا۳ در زنان یا مردان بارور وجود دارد، تحقیقات نشان می‌دهد که این مکمل‌ها تأثیر مثبتی بر زنانی که نابارور تشخیص داده شده یا کسانی که تحت فناوری‌های تولید مثل کمکی، از جمله IVF، قرار دارند، به همراه دارند.

در حال حاضر، تحقیقات بیشتری برای تعیین چگونگی تاثیر مکمل‌های روغن ماهی از نظر باروری در افراد مختلف مورد نیاز است.

کوکیوتن (CoQ10)

کوآنزیم Q10 ماده‌ای است که به طور طبیعی توسط بدن تولید می‌شود. این ماده به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند و تصور می‌شود برای تعدادی از فرآیندهای بدن، از جمله تولید مثل، مهم است. کوکیوتن یکی از ترکیبات مهمی است که در بسیاری از نمونه های قرص تقویت باروری زنان در نظر گرفته می‌شود.

CoQ10 به عنوان یک آنتی‌اکسیدان کاهش استرس اکسیداتیوی را که ممکن است باروری را مختل کند، نشان داده است.

کوکیوتن گاهی اوقات در زنانی که قبل از تحت IVF قرار می‌گیرند، با امید بهبود کیفیت تخمک استفاده می‌شود. همچنین گاهی اوقات به زنانی با PCOS داده می‌شود تا به القای تخمک‌گذاری کمک کند. با این حال، برخی مطالعات فایده‌ای برای باروری زنان با استفاده از CoQ10 نیافته‌اند.

سلنیوم

سلنیوم یک ماده معدنی ضروری است که برای ساخت پروتئین‌ها استفاده می‌شود. همچنین یک آنتی‌اکسیدان است که ممکن است در تقویت باروری نقش داشته باشد.

شواهدی وجود دارد که کمبود سلنیوم ممکن است باعث سقط جنین، آسیب به جنین یا سایر عوارض بارداری شود. در مردان، کمبود سلنیوم ممکن است باعث ناباروری به دلیل کیفیت پایین مایع منی شود.

در یک مرور، مصرف مکمل سلنیوم نقش محافظتی در باروری زنان داشت. بر اساس این مرور، سلنیوم وضعیت آنتی‌اکسیدانی و تعداد فولیکول‌های سالم را در مطالعات افزایش می‌دهد. با این حال، مکمل سلنیوم ممکن است تنها در افراد دارای کمبود مفید باشد.

در حال حاضر، آزمایش‌های انسانی کمی درباره استفاده از سلنیوم برای تقویت باروری زنان وجود دارد و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

سلنیوم برای تقویت باروری زنان
سلنیوم اثری آنتی‌اکسیدانی دارد و ممکن است در تقویت باروری نقش داشته باشد.

مولتی‌ویتامین پریناتال (پیش از بارداری)

مولتی‌ویتامین‌های پیش از بارداری حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری برای باروری و داشتن یک بارداری سالم هستند.

در طول بارداری، ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف به دلیل رشد جنین کاهش می‌یابند. مولتی‌ویتامین‌های پیش از بارداری برای جایگزینی این مواد مغذی طراحی شده‌اند تا از وقوع کمبود جلوگیری شود.

شواهد قوی وجود ندارد که مولتی‌ویتامین‌های پیش از بارداری به طور قابل توجهی باروری را افزایش دهند، اما برخی تحقیقات نشان می‌دهند که بسیاری از زنان نابارور سطوح پایین ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلفی دارند. تصور می‌شود که مصرف مولتی‌ویتامین‌های پیش از بارداری سطوح کم مواد مغذی را اصلاح کرده و در نتیجه محیط تولید مثل کلی را بهبود می‌بخشد.

آیا کمبودهای ویتامینی بر باروری تأثیر دارند؟

کمبود ویتامین یا مواد معدنی ممکن است باروری را تحت تأثیر قرار دهد (آن را کاهش دهد)؛ کمبود مواد مغذی ممکن است از یک رژیم غذایی نامناسب، گوارش ضعیف، سوء جذب مواد مغذی یا بیماری‌های مزمن ناشی شود.

تحقیقات نشان می‌دهند که کمبود در ویتامین‌ها و یا مواد معدنی زیر ممکن است باروری را در زنان کاهش دهد:

  • ویتامین D
  •  ید
  • ویتامین B6
  • کلسیم
  • آهن
  • روی
  • منیزیم
  • سلنیوم
  • ویتامین B12
  • مس

در مردان، کمبود پروتئین یا آمینو اسیدها ممکن است باروری را کاهش دهد.

در بسیاری از موارد، کمبودهای مواد مغذی می‌توانند با تغییرات رژیم غذایی یا مکمل‌های غذایی اصلاح شوند. با این حال، افرادی با شرایط خاص ممکن است نیاز به درمان‌های جایگزین برای کمبود ویتامین یا مواد معدنی داشته باشند.

پزشک می‌تواند به شما در شناسایی کمبودهای مواد مغذی و انتخاب بهترین گزینه درمانی و بهترین قرص برای باردار شدن کمک کند.

چگونه قرص مناسب تقویت باروری زنان را انتخاب کنیم؟

هنگامی که به مکمل‌های باروری فکر می‌کنید، ممکن است بخواهید همه آن‌ها را به امید افزایش شانس بارداری امتحان کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که نیاز بدن هر فرد متفاوت است و همچنین تحقیقات درباره تأثیرات مکمل‌های باروری همچنان در حال پیشرفت است.

بسیاری از متخصصین توصیه می‌کنند زنانی که در تلاش برای بارداری هستند، یک مولتی‌ویتامین پیش از بارداری (پریناتال) مناسب مصرف کنند. به طور ایده‌آل، مولتی‌ویتامین پیش از بارداری شما باید حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک داشته باشد. اگر این مقدار را ندارد، ممکن است نیاز به مصرف مکمل اضافی اسید فولیک باشد.

مکمل‌های باروری دیگری که تصمیم به مصرف آن‌ها می‌گیرید، ممکن است بستگی به شرایط سلامتی یا کمبودهای مواد مغذی شما داشته باشد.

می‌توانید انواع مکمل تقویت باروری زنان را به صورت حضوری یا از مراکز آنلاین معتبر مثل داروخانه اینترنتی مفیدطب خریداری کنید. مانند سایر مکمل‌های غذایی، مکمل‌های باروری در اشکال مختلفی مانند کپسول، سافت ژل، پودر و آدامس‌های جویدنی موجود هستند.

هنگام انتخاب یک محصول مکمل، حتماً برچسب محصول را برای داشتن مجوز سازمان غذا و دارو بررسی کنید. در مفیدطب همگی محصولات مجاز و دارای برچسب اصالت می‌باشند.

مشاهده و خرید انواع مکمل تقویت باروری زنان

معرفی انواع بهترین مکمل و قرص تقویت باروری زنان

در ادامه بهترین نمونه های مکمل و قرص تقویت باروری زنان را با ویژگی‌های اصلی آنان معرفی می‌کنیم. جهت مشاهده و یا خرید هر کدام از این مکمل ها، روی لینک مربوط به آن محصول بزنید.

ساشه فرتی بیوتیک زنان فرتی فام

فرتی بیوتیک زنان یک مکمل پروبیوتیک است که به تقویت باروری زنان کمک می‌کند. این محصول به فرم ساشه بوده و حاوی مایو اینوزیتول، کارونوزیتول، دی چیرو اینوزیتول، اسید فولیک، ملاتونین، سلنیوم، ویتامین D و پروبیوتیک لاکتوباسیلوس می‌باشد.

مکمل فرتی بیوتیک زنان حاوی ماده شیرین کننده مناسب بیماران مبتلا به دیابت بوده و دارای آنتی اکسیدان‌ها و پروبیوتیک‌های موثر بر عملکرد سیستم تولید مثل زنان است.

ساشه فرتی بیوتیک تحت لیسانس کمپانی Fertypharm اسپانیا در ایران تولید می‌شود.

نحوه مصرف فرتی بیوتیک، روزانه یک ساشه است.

فرتی بیوتیک زنان
فرتی بیوتیک زنان فرتی فام، مکمل کمک به باروری زنان

کپسول فرتیل اید خانم ها فیرهون هلث

فرتیل اید خانم ها که از برند فیرهون هلث است یک نمونه عالی از انواع قرص تقویت باروری زنان است که با داشتن ویتامین‌های A، C، D3، E، B1، B2، B3، B6، B12، اسید فولیک، آهن، ید، منیزیم، زینک، سلنیوم، مس و ترکیبات گیاهی مانند شبدر قرمز، PABA، Eleutherococcus و ویتکس اگنوس کاستوس (پنج انگشت) به افزایش توان باروری زنان، بهبود عملکرد دستگاه تناسلی و تنظیم سیکل قاعدگی کمک می‌کند.

این کپسول تحت لیسانس کمپانی Fairhavenhealth آمریکا در ایران تولید می‌شود.

طریقه مصرف فرتیل اید خانم ها، روزانه ۳ کپسول همراه با غذا است. بعد از تایید بارداری، مصرف قرص باید قطع شود.

فرتیل اید خانم ها، قرص تقویت باروری زنان
فرتیل اید فیرهون هلث، از بهترین قرص های تقویت باروری زنان

کپسول فرتیل سی ام خانم ها فیرهون هلث

فرتیل سی ام خانم ها فیرهون هلث به بهبود تولید موکوس دهانه رحم و ضخامت آندومتر رحم کمک می‌کند.

این محصول حاوی ویتامین C، کلسیم، ال-آرژنین و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

کپسول فرتیل سی ام خانم ها تحت لیسانس کمپانی Fairhavenhealth آمریکا در ایران تولید می‌شود.

طریقه مصرف فرتیل سی ام خانم ها، روزانه ۳ کپسول همراه با غذا است. بعد از تایید بارداری، مصرف قرص باید قطع شود.

قرص فرتیل سی ام برای تقویت باروری زنان
فرتیل سی ام فیرهون هلث، مکمل جهت کمک به بهبود تولید موکوس دهانه رحم

پودر فرتو لید او پی دی فارما

پودر فرتو لید او پی دی فارما یک مکمل تقویتی برای خانم هاست که به بهبود قدرت باروری، تنظیم هورمون‌ها و بهبود عملکرد جنسی آن ها کمک می‌کند.

این محصول حاوی L-Arginine، کوآنزیم Q10، منیزیم، زینک، سلنیوم، ویتامین‌های D3، E، C، B1، B2، B6، B12، اسید فولیک، بیوتین، پانتوتنیک اسید و نیاسین است.

پودر فرتو لید در ایران توسط شرکت داروسازی امید پارسینا دماوند (او پی دی فارما) تولید می‌شود.

برای مصرف پودر فرتو لید روزانه یک عدد ساشه را درون ۱۵۰ میلی لیتر آب حل نموده و مصرف نمایید. اگر پزشک دستور متفاوتی توصیه کرده است، به آن عمل کنید.

ساشه فرتو لید
فرتو لید او پی دی فارما، مکمل تقویت باروری زنان

قرص پرگناسیف نوتراکس

قرص پرگناسیف از بهترین قرص های تقویت باروری زنان است که توسط برند نوتراکس تولید و عرضه می‌شود.

پرگناسیف نوتراکس حاوی ترکیبی از مواد مغذی ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به تقویت قدرت باروری بانوان و تأمین مواد مغذی ضروری قبل از بارداری کمک می‌کند.

این محصول حاوی ال آرژنین، اینوزیتول، ان استیل سیستئین، بتا کاروتن، ویتامین‌های D3، E، C، B1، B2، B3، B6، B12، اسید فولیک، بیوتین، پانتوتنیک اسید، منیزیم، آهن، زینک، مس، سلنیوم و ید است.

قرص پرگناسیف در ایران توسط شرکت داروسازی پارس حیان تولید می‌شود.

برای استفاده از پرگناسیف، روزانه ۱ عدد قرص یا طبق دستور پزشک، همراه با غذا و یک لیوان آب مصرف گردد.

قرص پرگناسیف برای تقویت باروری زنان جهت بارداری
قرص پرگناسیف جهت کمک به تقویت باروری زنان برای بارداری

کپسول اوابوست خانم ها فیرهون هلث

کپسول اوا بوست فیرهون هلث یک مکمل غذایی است که به بهبود کیفیت تخمک و تقویت عملکرد تخمدان در خانم‌ها کمک می‌کند.

این قرص حاوی مایو اینوزیتول، آنتی‌اکسیدان‌ها و متیل فولات است که با این ترکیبات به تقویت باروری زنان کمک می‌کند.

این کپسول تحت لیسانس کمپانی Fairhavenhealth آمریکا در ایران تولید می‌شود.

نحوه مصرف اوابوست، روزانه ۴ عدد کپسول است.

قرص اوابوست فیرهون هلث برای تقویت باروری زنان
کپسول اوابوست فیرهون هلث، قرص تقویت تخمدان برای بارداری

کپسول اوا پلاس یورو ویتال

کپسول اوا پلاس یوروویتال یک نمونه دیگر قرص تقویت باروری زنان است که به بهبود عملکرد تخمدان و کیفیت تخمک در بانوان کمک می‌کند. اوا پلاس یوروویتال برای کاهش علائم سندروم پلی‌کیستیک تخمدان و تقویت قدرت باروری استفاده می‌شود.

این محصول حاوی مایو اینوزیتول، فولیک اسید و ویتامین E است و تحت لیسانس Euro OTC Pharma UK Ltd در ایران تولید می‌شود.

بزرگسالان روزانه ۴ عدد کپسول ترجیحاً همراه غذا و با آب کافی میل کنند.

کپسول اواپلاس مکمل برای تقویت باروری زنان
اواپلاس، مکمل تقویت کیفیت تخمک

کی برای تقویت باروری زنان به پزشک مراجعه کنیم؟

بهتر است قبل از شروع فرایند تلاش برای بارداری و مصرف قرص تقویت باروری زنان با پزشک خود مشورت کنید.

پزشک شما می‌تواند درباره هر شرایط مربوط به سلامتی که ممکن است بر باروری شما تأثیر بگذارد برایتان توضیح دهد. او ممکن است آزمایش‌ها یا تست‌هایی را که گاهی قبل از لقاح لازم است، توصیه کند.

اگر مدتی است که برای بارداری تلاش می‌کنید و موفق نشده‌اید، ممکن است زمان آن باشد که به پزشک مراجعه کنید.

برای زنان، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC) توصیه می‌کنند که در صورت داشتن شرایط زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • کمتر از ۳۵ سال دارید و به مدت یک سال تلاش برای بارداری کرده‌اید
  • ۳۵ سال یا بیشتر دارید و به مدت شش ماه تلاش برای بارداری کرده‌اید
  • قاعدگی نامنظم دارید
  • دچار اندومتریوز یا بیماری التهابی لگن (PID) هستید
  • سابقه سقط جنین دارید

برای مردان، CDC توصیه می‌کند که در صورت داشتن شرایط زیر به پزشک مراجعه کنند:

  • سابقه آسیب به بیضه دارند
  • جراحی فتق داشته‌اند
  • تحت درمان شیمی‌درمانی قرار گرفته‌اند
  • سابقه ناباروری دارند
  • دچار اختلالات جنسی هستند

برخی زوج‌ها ممکن است نیاز به درمان‌های باروری برای باردار شدن داشته باشند. گزینه‌های درمانی ممکن است شامل داروها، جراحی، تلقیح داخل رحمی (IUI) یا IVF باشد.

جمع بندی

برای بسیاری از خانمها تلاش برای باردار شدن پیچیده است و در این شرایط افراد نیاز به کمک در این زمینه دارند. بسیاری از افراد و پزشکان به قرص تقویت باروری زنان روی می‌آورند تا باروری را تقویت کنند.

اگر قصد بارداری دارید با پزشک مشورت کنید و درباره مکمل‌های تقویت باروری مناسب خودتان سوال کنید.

شما می‌توانید برای تهیه انواع مکمل تقویت باروری و همچنین بهترین قرص افزایش میل زنان در داروخانه در مفیدطب به صورت اینترنتی اقدام کنید. داروخانه آنلاین مفیدطب یکی از بهترین مراجع برای خرید اینترنتی دارو است.

مشاهده و خرید انواع مکمل تقویت جنسی زنان

منبع: verywellhealth

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط