آیا می‌توان از پروتئین وی برای افزایش وزن استفاده کرد؟

مصرف پروتئین وی برای افزایش وزن
زمان مطالعه: ۸ دقیقه

پروتئین وی محبوب‌ترین مکمل ورزشی است که توسط بسیاری از بدنسازان و ورزشکاران حرفه‌ای جهت تقویت عضله سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همه ما می‌دانیم که مصرف پروتئین وی به سبب افزایش احساس سیری، می‌تواند به کاهش مصرف کالری در طول روز کمک کرده و از همین رو منجر به کاهش وزن شود. اما از آنجا که این مکمل موجب افزایش حجم عضلات می‌گردد، برخی کاربران این سوال را می‌پرسند که آیا می‌توان از پروتئین وی برای افزایش وزن استفاده کرد؟ و یا برخی افراد اعتقاد دارند که اگر ورزش نکنند و از مکمل‌های پروتئین وی مصرف کنند، ممکن است دچار اضافه وزن شوند. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب قصد داریم به تمامی سوالات درمورد ارتباط بین پروتئین وی و افزایش وزن پاسخ دهیم. با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا ابهامات شما در این زمینه برطرف شود.

آیا پروتئین وی برای افزایش وزن موثر است؟

امروزه تصورات غلط زیادی در مورد افزایش وزن و کاهش وزن وجود دارد. برخی افراد احساس می‌کنند که می‌توانند غذاهای خاصی را تقریباً به طور نامحدود بدون افزایش وزن بخورند، در حالی که فقط چند لقمه از انواع غذاهای نامناسب فوراً باعث افزایش وزن می‌شود.

خوشبختانه برای علاقه‌مندان به تناسب اندام، فیزیک پشت افزایش یا کاهش وزن به یک فرمول ساده خلاصه می‌شود: کالری دریافتی در مقابل کالری مصرفی. تا زمانی که کالری بیشتری نسبت به کالری که می‌سوزانید، دریافت کنید، تقریبا همیشه اضافه وزن خواهید داشت. پس باید با مقدار کالری روزانه مصرفی خود آشنا باشیم، اما این مسئله خیلی راحت نیست. حتی با یک درک قوی از علم تغذیه، انتخاب مداوم مواد غذایی سالم می‌تواند دشوار باشد. یک فرد منضبط با بهترین اهداف هم می‌تواند در روند کاهش وزن یا افزایش وزن خود به دلیل عدم درک کالری غذاهایی که می‌خورند گیر کند.

پروتئین یکی از مواد مغذی است که گاهی اوقات اشتباه گرفته می‌شود. به دلیل ارتباط پروتئین وی با عضله سازی، بسیاری از افراد بر این باورند که مصرف پودر پروتئین وی یا مکمل‌های آن باعث افزایش وزن می‌شود.

حقیقت این است که پروتئین – یا هر نوع خاص دیگری از درشت‌مغذی‌ها از جمله چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها – به تنهایی باعث اضافه وزن شما نمی‌شود. شما فقط در صورتی وزن اضافه می‌کنید که مصرف کالری شما بیشتر از آنچه می‌سوزانید باشد.

اگر بخواهیم به طور خلاصه این موضوع را مشخص کنیم که آیا مصرف پروتئین وی برای افزایش وزن موثر است، باید دو مورد زیر را در نظر بگیریم:

  • اگر شما پروتئین وی مصرف می‌کنید و در کنار آن با تمرینات ورزشی یا هر طریق دیگری، میزان کالری که می‌سوزانید از کالری دریافتی شما بیشتر باشد، دچار افزایش وزن نمی‌شوید.
  • اما اگر پروتئین وی مصرف می‌کنید و مقدار کالری دریافتی شما از میزان کالری که در طول روز می‌سوزانید، بیشتر می‌شود، ممکن است وزن اضافه کنید.

به طور کلی آیا پروتئین‌ها باعث افزایش وزن می‌شوند؟

پاسخ این سوال به ترکیبی که مصرف می‌کنید و دفعات مصرف آن بستگی دارد. در اغلب موارد برای افرادی که در تلاش برای افزایش وزن هستند، مخلوطی از کربوهیدرات و پروتئین به همراه کالری بیشتر توصیه می‌شود. از سوی دیگر برای کسانی که به دنبال کاهش وزن هستند، باز هم ترکیبی از پودر پروتئین به همراه مواد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین در هر دو مورد کاهش یا افزایش وزن، زمان و مقدار مصرف پروتئین به اندازه مواد تشکیل‌دهنده مهم است.

در پایان روز، کاهش وزن یا افزایش وزن به کالری دریافتی بستگی دارد. اگر در طول روز از وعده‌های بیشتر از حد پروتئین (یا هر نوع غذا و مکمل‌های دیگر پروتئین وی) استفاده کنید، ممکن است کالری دریافتی شما افزایش پیدا کند که به نوبه خود باعث افزایش وزن شما می‌شود. اما اگر به دنبال حفظ یا کاهش وزن هستید، به وعده‌های روزانه توصیه‌شده برای ترکیب خود پایبند باشید.

مهم‌تر از همه این است که وزن شما در درجه اول به کمیت و کیفیت غذاهای کاملی که در طول روز می‌خورید، در کنار پروتئین باکیفیت بالا بستگی دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد غذاهای فرآوری شده و زمان‌بندی نامناسب وعده‌های غذایی می‌تواند منجر به افزایش وزن شود. با نظارت دقیق بر برنامه غذایی روزانه خود، می‌توانید مطمئن شوید که پروتئین دریافتی شما برای کمک به عضله‌سازی کافی بوده و منجر به اضافه شدن چربی نمی‌شود.

مصرف مکملهای ورزشی برای عضله سازی
یک برنامه مشخص غذایی و ورزشی به همراه مصرف مکمل‌هایی مانند پروتئین وی می‌تواند شما را در هدف رسیدن به عضله سازی کمک کند.

آیا پروتئین وی باعث افزایش چربی شکم می‌شود؟

همانطور که در بخش‌های قبل اشاره شد، مصرف پروتئین وی برای افزایش وزن تاثیری ندارد. در واقع پروتئین وی، چه از طریق منابع غذایی و چه در ترکیب پودر پروتئین سالم مصرف شود، باعث افزایش وزن یا چربی نمی‌شود، مگر اینکه تمرینات مکمل بیشتر از نیازهای کالری کلی روزانه باشد. همانطور که قبلا ذکر شد، اگر کالری دریافتی شما بیشتر از کالری که می‌سوزانید باشد – چه این کالری‌ها از شیک‌های پروتئین وی یا هر نوع دیگری از پروتئین وی باشد – بدن شما انرژی اضافی را ذخیره می‌کند. اما اینکه این کالری اضافی در کجای بدن ذخیره شود و آیا موجب بزرگ شدن شکم می‌شود یا خیر، مشخص نیست.

توزیع منطقه‌ای چربی هنگام افزایش وزن به عوامل مختلفی از جمله سن، جنسیت و ژنتیک بستگی دارد. معمولا در اکثر افراد ناحیه میانی بدن مانند شکم، پهلو و باسن، سریع‌تر از سایر جاها دچار چربی اضافی می‌شود و به هنگام لاغر کردن نیز این مناطق، دیرتر از سایر نواحی بدن کاهش پیدا می‌کند.

آیا مصرف پروتئین وی بدون ورزش باعث افزایش وزن می‌شود؟

ورزش کردن، چه از طریق تمرینات مقاومتی یا ورزش‌های هوازی، بخش مهمی از کنترل وزن شما را تشکیل می‌دهد. تمرینات مقاومتی نه تنها به شما در سوزاندن کالری کمک می‌کند، بلکه مزایای متعددی برای سلامتی مانند افزایش استقامت و قدرت و همچنین افزایش توده عضلانی به همراه دارد. از آنجایی که ورزش برای رشد ماهیچه‌های بدون چربی و سلامت کلی ارزشمند است، ما به همه توصیه می‌کنیم که یک برنامه ورزشی منظم داشته باشند.

با این حال، حتی اگر ورزش نمی‌کنید و از شیک‌های پروتئینی یا مکمل‌های پروتئین وی استفاده می‌کنید، به این معنی نیست که وزن اضافه خواهید کرد. در صورتی که میزان کالری دریافتی شما کمتر از کالری که می‌سوزانید باشد، وزنتان کمتر خواهد شد. از سوی دیگر مصرف مکمل‌های پروتئین وی باعث افزایش احساس سیری شده که همین مسئله نیز در کاهش وزن تاثیرگذار خواهد بود.

برای خرید انواع مکمل بدنسازی و ورزشی با قیمت‌های مناسب و تخفیفات ویژه می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید. از طریق اپلیکیشن یا سایت داروخانه آنلاین مفیدطب می‌توانید مکمل‌های بدنسازی مورد نظر خود را به صورت اقساطی نیز خریداری کنید:

خرید مکمل بدنسازی

پروتئین وی برای افزایش وزن بهتر است یا پودر گینر؟

باز هم تاکید می‌کنیم، به زبان ساده، برای افزایش وزن بدن شما به کالری دریافتی بیشتری نسبت به کالری که می‌سوزانید، احتیاج دارد. همچنین یک افزایش وزن ایمن، به افزایش توده عضلانی و چربی نیاز دارد.

از سوی دیگر، چربی بیش از حد می‌تواند ناسالم باشد. به همین دلیل است که انتخاب منابع پروتئینی باکیفیت، بسیار مهم است. برای افزایش وزن، توصیه می‌شود با مصرف بیش از ۵۰۰ کالری اضافی در روز، نیم تا یک کیلو در ماه اضافه کنید. اما اینکه این کالری اضافی را از طریق یک مکمل پروتئین وی ایزوله یا مکمل‌های گینر و یا کراتین بدنسازی دریافت کنید، به ترجیحات و سبک زندگی شما بستگی دارد.

برای افزایش وزن چقدر پروتئین وی باید مصرف کنیم؟

پروتئین بخش مهمی از هر استراتژی تناسب اندام است زیرا ماده مغذی کلیدی در عضله سازی می‌باشد. بدن شما به آمینو اسیدهای شاخه‌دار (BCAAs) – بلوک‌های سازنده پروتئین – به عنوان سوخت برای فرآیند سنتز پروتئین ماهیچه‌ای نیاز دارد. از همین رو مهم است که به دنبال منابع پروتئینی کاملی باشید که دارای اسیدهای آمینه ضروری هستند و بدن به تنهایی قادر به ساخت آنها نیست.

یکی از اشکالات بالقوه افزایش مصرف پروتئین، سیری بیشتر (احساس سیری) است که می‌تواند رسیدن به اهداف کالری روزانه را برای افرادی که دنبال افزایش وزن هستند، دشوار کند. برای افزایش وزن، توصیه می‌شود به ازای هر ۵۰۰ گرم از وزن بدن، حدود ۰.۷ گرم پروتئین مصرف کنید، اگرچه بسته به برنامه کالری کلی روزانه خود می‌توانید این میزان را افزایش دهید. توصیه می‌کنیم جهت حصول اطمینان از مقدار مصرف مناسب پروتئین وی برای خود، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

مقدار مصرف پروتئین وی
پروتئین وی را می‌توانید به صورت مخلوط با آب، شیر، آبمیوه و دیگر نوشیدنی‌ها مانند شیک و اسموتی مصرف کنید.

نظر نهایی در مورد پروتئین وی برای افزایش وزن

کنترل مصرف پروتئین برای رسیدن به اهداف تناسب اندام بسیار مهم است. بدنسازان، ورزشکاران و علاقه مندان به تناسب اندام از تمام طبقات زندگی که می‌خواهند عضله سازی کنند، معمولاً روی یک رژیم غذایی با پروتئین بالا تمرکز می‌کنند. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید وزن کم کنید، یک شیک پروتئینی جایگزین وعده غذایی به موقع می‌تواند به شما کمک کند در طول روز سیر بمانید تا کالری زیادی مصرف نکنید.

اما همانطور که در طول مقاله هم گفتیم، مصرف غذاهای پر پروتئین و یا مکمل‌های پروتئین وی برای افزایش وزن یا کاهش وزن، به تنهایی موثر نیستند. تنها چیزی که تعیین می‌کند به بدن شما وزن (به شکل ماهیچه یا چربی) اضافه شود، کالری دریافتی روزانه شماست. اگر کالری بیشتری نسبت به کالری که می‌سوزانید دریافت کنید، وزن شما افزایش می‌یابد. اگر بیشتر از کالری دریافتی، کالری بسوزنید، وزن کم خواهید کرد.

در نهایت اگر می‌خواهید از پروتئین وی برای افزایش وزن یا کاهش وزن خود استفاده کنید تا بتوانید انرژی خود را حفظ کرده و بدن خود را در طول روز تغذیه کنید، مطمئن شوید که پروتئین با کیفیتی از تولیدکنندگان قابل اعتماد مصرف می‌کنید. مکمل‌های پروتئین مناسب به شما کمک می‌کنند تا تناسب اندام را به بخشی آسان و لذت بخش از سبک زندگی خود تبدیل کنید.

جهت جلوگیری از هرگونه عوارض جانبی از اصل بودن مکمل‌های خود اطمینان حاصل کنید. برای خرید پروتئین وی و دیگر مکمل‌های ورزشی حتما از داروخانه‌ها و مراکز معتبر خرید خود را انجام دهید. شما می‌توانید جهت خرید پروتئین وی از معتبرترین برندها می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید. مکمل‌های پروتئین وی در این لیست جزو پرفروش‌ترین و باکیفیت‌ترین محصولات ورزشی هستند که می‌توانید به صورت اقساطی و با قیمت‌های مناسب به همراه تخفیفات ویژه خریداری کنید:

خرید پروتئین وی


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط