آیا برای کنترل چربی پوست می‌توانم از کپسول لاکتوزینک استفاده کنم؟

لاکتوزینک برای پوست چرب
زمان مطالعه: ۴ دقیقه

راکوتان، دارویی شناخته‌شده برای بسیاری از افراد مبتلا به آکنه شدید است. با این حال، پس از اتمام دوره مصرف، برخی از این افراد با مشکل جدیدی مواجه می‌شوند، بازگشت چربی بیش از حد به پوست. این امر می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد و اعتماد به نفس فرد را تحت تاثیر قرار دهد. چربی پوست، ناشی از فعالیت غدد چربی است که در لایه‌های زیرین پوست قرار دارند. این غدد، ماده‌ای به نام سبوم تولید می‌کنند که وظیفه‌ی آن مرطوب نگه داشتن پوست است. در افراد با پوست چرب، این غدد بیش از حد فعال هستند و سبوم اضافی تولید می‌کنند. سبوم اضافی، در منافذ پوست جمع شده و منجر به ایجاد جوش، آکنه و در نهایت، ظاهری چرب و براق در پوست می‌شود. راکوتان با مهار فعالیت غدد چربی، به طور موقت مشکل آکنه را حل می‌کند. اما پس از قطع مصرف، این غدد دوباره فعال می‌شوند و ممکن است حتی بیش از حد قبل، سبوم تولید کنند. این امر می‌تواند منجر به بازگشت آکنه و همچنین چربی بیش از حد پوست شود. در ادامه به سوال یکی از کاربران داروخانه آنلاین مفیدطب در این رابطه پاسخ خواهیم داد.

سوال کاربر

من قبلاً راکوتان مصرف می‌کردم، اما هنوز پوستم چرب است. هر روز باید حمام بروم و از این موضوع خسته شده‌ام. آیا کپسول لاکتوزینک می‌تواند به من کمک کند؟

پاسخ دکتر داروساز

سلام دوست عزیز

اگر بیش از یک ماه از قطع مصرف راکوتان (ایزوترتینوئین) می‌گذرد، می‌توانید از لاکتوزینک برای کمک به سلامت و پاکسازی پوست، کاهش آکنه و التهاب ناشی از آن استفاده کنید. مکمل درمکس لاکتوزینک ترکیبی از مخلوط ویتامین‌ها، لاکتوفرین، روی، بتاکاروتن و عصاره‌های گیاهی بوده و جهت کمک به سلامت و پاکسازی پوست و بهبود التهابات ناشی از آکنه، تاثیر بسزایی دارد. این فرآورده فاقد سویا، شیر، گندم، گلوتن، تخم مرغ، هرگونه شیرین کننده و نگهدارنده می‌باشد.

لاکتوزینک
کپسول لاکتوزینک

نحوه مصرف لاکتوزینک:

طبق دستورالعمل شرکت سازنده، روزانه یک کپسول را با آب فراوان به مدت ۳۰ روز مصرف کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

نکات تکمیلی برای کنترل چربی پوست:

علاوه بر مصرف لاکتوزینک، رعایت موارد زیر نیز برای کاهش چربی پوست در افراد با پوست چرب بسیار مؤثر است:

  1. استفاده از شوینده مناسب: از شوینده مخصوص پوست چرب مانند شوینده پوست چرب ژیناژن برای شستشوی روزانه صورت خود استفاده کنید.

  2. مرطوب‌کننده و کرم‌های مخصوص: از مرطوب‌کننده و کرم‌های مخصوص پوست چرب برای حفظ طراوت پوست خود استفاده کنید.

  3. کنترل ترشح چربی: کرم‌های کنترل کننده و متعادل کننده ترشح چربی پوست مانند ژل سبولیفت را در برنامه مراقبتی پوست خود قرار دهید.

  4. حوله مخصوص: حوله مخصوص پوست صورت داشته باشید و هر دو روز یکبار آن را بشویید و فقط از آن برای خشک کردن صورت خود استفاده کنید.

این نکات را به خاطر داشته باشید:

  • در صورت عدم مشاهده بهبودی پس از مصرف لاکتوزینک یا بروز هرگونه عوارض جانبی، حتماً با پزشک یا داروساز خود مشورت کنید.
  • به یاد داشته باشید که رژیم غذایی سالم و نوشیدن آب کافی نیز به سلامت پوست شما کمک می‌کند.
  • از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید خودداری کنید و از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

ترکیبات تشکیل‌دهنده کپسول لاکتوزینک:

لاکتوفرین (Lactoferrin) 

این پروتئین طبیعی به مقادیر مختلف در شیر پستانداران از جمله گاو و همچنین ترشحات خارجی و تراوش شده از بدن همانند اشک، بزاق، صفرا و گرانول های نوتروفیلی یافت می گردد. خواص ضد میکروبی بر علیه طیف گسترده ای از باکتری های گرم منفی و مثبت از جمله باکتری تولید کننده آکنه پروپیونی باکتریوم آکنس و یا سودوموناس آئروژینوزا و اشرشیاکلی، خواص ضد التهابی و اثرات آنتی اکسیدانی را می توان ازخصوصیات این پروتئین محسوب کرد. لاکتوفرین با کمک به مهار رشد باکتری های مضر به حفظ سلامت پوست های دارای آکنه، پاکسازی پوست و کاهش آکنه کمک شایانی می نماید.

روی (Zinc) 

با دارا بودن خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و کنترل کننده ترشح چربی از غدد سباسه پوست، سبب کمک به ترمیم و بازسازی ساختار پوست آسیب دیده، کمک به تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به کنترل و کاهش التهاب گردیده و به کاهش آکنه، پاکسازی و رفع چربی اضافی پوست و جلوگیری از تولید بیش از حد سبوم کمک شایانی می نماید.

بتاکاروتن (Beta Carotene)

از دسته کارتنوئید های پیش ساز ویتامین A می باشد و علاوه بر کمک به حفظ سلامت غشای سلولی پوست، به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک شایانی می نماید.

عصاره بنفشه سه رنگ (Pansy Dry Extract)

با دارا بودن مواد موثر سبب کاهش التهابات پوستی، کمک به رفع آکنه و حفظ سلامت پوست می گردد. این گیاه دارای اثر مهار کنندگی بر روی رشد باکتری و قارچ های پوستی بوده و به دلیل دارا بودن ترکیبات فنولی و فلاونوئیدی دارای خواص آنتی اکسیدانی است که در کمک به محافظت سلول های پوستی از آسیب رادیکال های آزاد موثر می باشد.

گیاه گزنه (Nettle Extract) 

با دارا بودن خاصیت ضد آندروژنی، سبب مهار آنزیم ۵- آلفا ردوکتاز و کمک به پیشگیری و رفع آکنه می گردد.

عصاره دانه گیاه دم اسب (Horsetail Herb Seed Extract)

دارای عملکرد ضد التهابی بوده و با تحریک فعالیت سلول های استئوبلاست، سبب کمک به تحریک سنتز کلاژن از یک سو و کمک به ترمیم و بازسازی پوست از سوی دیگر می‌گردد.

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط