فواید ال کارنیتین برای زنان ورزشکار و غیر ورزشکار

مکمل ال کارنیتین برای زنان
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

ال کارنیتین یکی از اصلی‌ترین مکمل‌های مصرفی توسط ورزشکاران و بدنسازان است که موجب افزایش بازدهی و عملکرد ورزشی آن‌ها می‎شود. اما این اسید آمینه مهم در موارد دیگری نیز کاربرد دارد و مهم‌ترین کارایی آن تبدیل چربی به انرژی است. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب قصد داریم در مورد خواص ال کارنیتین برای زنان صحبت کنیم. اگر شما هم قصد دارید از مکمل‌های ال-کارنیتین استفاده کنید و بیشتر درباره آن بدانید، مطالعه این مطلب می‌‌تواند اطلاعات کاملی را در اختیارتان قرار دهد.

ال کارنیتین چیست؟

خب قبل از هر چیز بیایید ببینیم ال کارنیتین چیست و چرا تا این اندازه در بین ورزشکاران محبوبیت دارد. برای اینکه بهتر متوجه شویم ال کارنیتین برای زنان چه فوایدی دارد، باید بدانید ال کارنیتین یک ماده شیمیایی است که در مغز، کبد و کلیه انسان ساخته می‌شود. این ماده به بدن کمک می‌کند تا چربی را به انرژی تبدیل کند.

در واقع L-carnitine یک ماده مغذی است که در بدن با استفاده از دو آمینو اسید لیزین و متیونین ساخته می‌شود. این آمینو اسید را می‌توان به مقدار کمی از منابع غذایی حیوانی از جمله گوشت و لبنیات دریافت کرد.

ال کارنیتین برای عملکرد قلب و مغز، حرکت عضلات و بسیاری از فرآیندهای دیگر بدن مهم است. بدن می‌تواند ال کارنیتین را به مواد شیمیایی دیگری به نام استیل ال کارنیتین و پروپیونیل ال کارنیتین تبدیل کند. اما مشخص نیست که آیا مزایای این کارنیتین‌های دیگر یکسان است یا خیر.

گیاه‌خواران و افرادی که سطح طبیعی ال کارنیتین آن‌ها بسیار پایین است، می‌توانند از مکمل‌های ال کارنیتین مانند قرص ال کارنیتین استفاده کنند. همچنین برخی از افراد از مکمل‌های ال-کارنیتین در جهت کنترل و بهبود بیماری‌های قلب و عروق خونی، بیماری‌های جدی کلیوی و بسیاری از بیماری‌های دیگر استفاده می‌کنند، البته لازم به ذکر است که هیچ مدرک علمی خوبی برای حمایت از این موارد وجود ندارد. در بخش بعد به طور مفصل بررسی می‌کنیم که خواص ال کارنیتین در چه مواردی به اثبات رسیده است.

اثرات اثبات شده ال کارنیتین چیست؟

پزشکان ال کارنیتین را در موارد زیر تجویز می‌کنند:

  • کمبود ال کارنیتین: مصرف ال-کارنیتین برای درمان کمبود ال-کارنیتین ناشی از بیماری‌های ژنتیکی خاص یا سایر اختلالات موثر است. این مسئله توسط FDA تایید شده است.

علاوه بر این مورد، ال کارنیتین احتمالا برای موارد زیر نیز می‌تواند مفید واقع شود:

  • درد قفسه سینه (آنژین): به نظر می‌رسد مصرف ال-کارنیتین باعث بهبود تحمل تمرینات ورزشی در افراد مبتلا به درد قفسه سینه می‌شود. مصرف ال-کارنیتین همراه با درمان استاندارد نیز درد قفسه سینه را کاهش می‌دهد و توانایی ورزش را در افراد مبتلا به سندرم X قلبی بهبود می‌بخشد. افراد مبتلا به این بیماری درد قفسه سینه دارند، اما شریان‌های مسدود شده ندارند.
  • نارسایی قلبی و تجمع مایعات در بدن: به نظر می‌رسد مصرف ال-کارنیتین باعث بهبود علائم و افزایش توانایی ورزش در افراد مبتلا به نارسایی قلبی می‌شود.
  • سطوح بالای کلسترول یا چربی در خون: مصرف ال-کارنیتین می‌تواند سطح کلسترول و تری گلیسیرید را به مقدار کمی بهبود بخشد.
  • نارسایی کلیه: FDA تجویز L-کارنیتین به صورت IV، اما نه از راه خوراکی، برای نارسایی کلیه را تایید کرده است.
  • ناباروری مردان: مصرف خوراکی ال کارنیتین، به تنهایی یا همراه با استیل ال کارنیتین، باعث افزایش تعداد اسپرم و حرکت اسپرم در مردان مبتلا به مشکلات باروری می‌شود. برخی تحقیقات نشان می‌دهد که این امر شانس بارداری را افزایش می‌دهد.
  • تورم (التهاب) قلب: برخی از کودکانی که دیفتری داشته‌اند ممکن است به میوکاردیت (تورم قلب) مبتلا شوند. به نظر می‌رسد مصرف خوراکی DL-carnitine خطر ابتلا به میوکاردیت و مرگ را در این کودکان کاهش می‌دهد.

مکمل ال کارنیتین برای چیست؟

مکمل ال کارنیتین چه فوایدی می‌تواند داشته باشد؟

در بخش قبل با مواردی آشنا شدیم که می‌توان با مصرف ال کارنیتین به آن‌ها دست یافت. اما مکمل‌های ال کارنیتن که شامل انواع قرص، کپسول، پودر، ویال خوراکی و تزریقی هستند، در موارد زیادی می‌توانند کمک‌کننده و تاثیرگذار باشند. مصرف یک مکمل ال کارنیتین برای زنان و مردان می‌تواند فواید زیر را به دنبال داشته باشد:

  • تسریع کاهش وزن و کمک به درمان چاقی
  • کمک به کاهش BMI (شاخص توده چربی)
  • افزایش عملکرد ورزشی و بهبود قدرت بدن
  • کاهش خستگی ذهن و تقویت حافظه
  • بهبود خلق و خو و کاهش استرس
  • کمک به سلامت قلب و عروق
  • کاهش دردهای عضلانی و جلوگیری از آسیب مفاصل (خصوصا در هنگام ورزش)
  • کاهش فشار خون و قند خون
  • تقویت اسپرم و بهبود حرکت اسپرم‌ها
  • کمک به درمان افسردگی

خواص ال کارنیتین برای زنان چیست؟

خب در بخش‌های قبلی مقاله با فوایدی که مصرف یک مکمل ال کارنیتین می‌تواند داشته باشد، آشنا شدیم. در این قسمت می‌خواهیم به قولمان عمل کنیم و به طور مفصل در مورد خواص ال کارنیتین برای زنان صحبت کنیم.

ال کارنیتین و لاغری

به جرات می‌توان گفت اصلی‌ترین علت محبوبیت مکمل‌ها و انواع قرص ال کارنیتین برای زنان، تاثیر آن در کاهش وزن و لاغری است. این اسید آمینه دارای خاصیت چربی سوزی بوده و می‌تواند به عنوان مکملی برای کاهش وزن مورد استفاده قرار بگیرد. در واقع ال کارنیتین کمک می‌کند که اسیدهای چرب بیشتری به سلول‌ها منتقل شده و برای تولید انرژی سوزانده شوند.

البته برای تاثیر ال کارنیتین برای لاغری و کاهش وزن در طولانی مدت، به تحقیقات بیشتری نیاز است. در نظر داشته باشید که هرچند از لحاظ علمی و تکنیکی، ال کارنیتین در سوختن چربی‌ها و تبدیل آن به انرژی نقش دارد، اما مصرف مکمل آن به تنهایی باعث افزایش چربی سوزی و کاهش توده چربی در بدن نمی‌شود. برای اینکه بتوانید از مکمل و قرص ال کارنیتین برای لاغری استفاده کنید، باید علاوه بر رژیم لاغری، از یک برنامه ورزشی منظم نیز پیروی کنید.

در نهایت، یکی از موارد اصلی مصرف ال کارنیتین برای زنان را می‌توان افزایش بازده ورزشی و تولید انرژی بیشتر از چربی‌ها برای ورزش و فعالیت بیشتر در نظر گرفت، که می‌تواند به روند کاهش وزن و چربی سوزی آن‌ها کمک کند.

ال کارنیتین برای زنان ورزشکار

در گذشته برخی افراد تصور می‌کردند که فقط مردان از مکمل‌های ورزشی استفاده می‌کنند و خانم‌ها به ندرت به ورزش‌های تناسب اندام و بدنسازی علاقه نشان می‌دهند. اما امروزه این باور منسوخ شده و همه می‌دانند که خانم‌ها نیز هم پای مردان در باشگاه‌های ورزشی حضور دارند و به مصرف مکمل‌های بدنسازی روی می‌آورند. ال کارنیتین نیز یکی از پرکاربردترین مکمل‌ها برای بانوان ورزشکار است.

می‌توان مهم‌ترین نقش ال-کارنیتین برای زنان در ورزش را افزایش بازدهی و کمک به عملکرد ورزشی آن‌ها دانست. این آمینو اسید، با تولید انرژی پایدارتر از چربی‌ها و جایگزین کردن آن‌ها با گلیکوژن ماهیچه‌ای، سوخت و انرژی مورد نیاز سلول‌های عضلانی برای فعالیت‌های بدنی سنگین را فراهم می‌کند. این فرایند به تقویت عضلات و سلول‌های ماهیچه‌ای در بدنسازان کمک کرده و از سوختن ماهیچه‌ها (مصرف پروتئین ماهیچه) جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، مصرف مکمل و قرص ال کارنیتین به کاهش دردهای عضلانی در هنگام ورزش و جلوگیری از آسیب به مفصل‌ها نیز کمک می‌کند. از آنجا که ورزشکاران حرفه‌ای با تمرینات سنگین ممکن است دچار آسیب‌های شدید شوند، مصرف ال کارنیتین می‌تواند برای آن‌ها بسیار مفید باشد.

ال کارنیتین برای زنان ورزشکار
خانم‌های ورزشکار می‌توانند از مکمل‌های ال کارنیتین برای کاهش وزن، افزایش بازدهی و کاهش دردهای عضلانی استفاده کنند.

ال کارنیتین برای بهبود کیفیت تخمک

تحقیقات نشان داده‌اند که ال-کارنیتین می‌تواند کیفیت تخمک‌ها را در زنان بهبود بخشد. یک مطالعه انجام‌شده در دانشگاه ایالتی اوهایو نشان داد که مصرف مکمل ال-کارنیتین به مدت سه ماه باعث بهبود کیفیت تخمک‌ها و افزایش احتمال باروری در زنان با مشکلات باروری شد.

ال کارنیتین برای تنظیم هورمون‌ها

ال-کارنیتین می‌تواند به تنظیم هورمون‌های مرتبط با باروری کمک کند. تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف ال کارنیتین برای زنان می‌تواند سطح هورمون‌های جنسی مانند استروژن و پروژسترون را تنظیم کند. در نتیجه برخی از مشکلات ناشی از اختلال هورمونی در خانم‌ها را برطرف کرده و به بهبود وضعیت باروری زنان کمک می‌نماید.

کاهش استرس اکسیداتیو

مطالعات نشان داده‌اند که مصرف ال-کارنیتین می‌تواند سطح آنتی‌اکسیدان‌ها را در بدن افزایش دهد و از بدن در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت کند. شاید بدانید که استرس اکسیداتیو می‌تواند تاثیرات منفی بر بدن داشته باشد. به طور مثال این مسئله می‌تواند تاثیر بدی روی تخمک‌ها و باروری خانم‌ها داشته باشد. از همین رو مصرف مکمل ال-کارنیتین برای زنان با داشتن خواص آنتی‌اکسیدانی می‌تواند از تخمک‌ها در برابر آسیب‌های اکسیداتیو محافظت کند.

ال کارنیتین و عملکرد مغز

اسید آمینه ال کارنیتین با ورود به بدن در بخش‌های مختلفی ذخیره می‌شود که یکی از آن‌ها مغز است. ال کارنیتین توانایی عبور از سد خونی محافظ مغز و ورود به سلول‌های مغزی را دارد. این ماده به سلول‌های مغز کمک می‌کند تا علاوه بر گلوکز، از اسیدهای چرب نیز به عنوان منبع انرژی استفاده کنند.

انرژی تولید شده توسط اسیدهای چرب (اجزاء زیستی چربی‌ها) پایدارتر بوده و بازدهی فعالیت نورون‌ها را افزایش می‌دهد. در نتیجه مصرف ال کارنیتین برای زنان و مردان به کاهش خستگی ذهن، بهبود خلق و خو، کاهش استرس، بهبود قوای شناختی و تقویت حافظه، به خصوص در سالمندان کمک می‌کند.

ال کارنیتین و سلامت قلب

یکی دیگر از فواید قرص ال کارنیتین برای زنان، کمک به سلامت قلب و عروق آن‌ها است. این ماده با آزاد شدن در رگ‌ها، به تولید نیتریک اکسید بیشتری می‌انجامد و به گشادی رگ‌های اطراف قلب کمک می‌کند. این فرایند فشار خون را کاهش داده و به افزایش سلامت قلب هم کمک می‌کند.

ال کارنیتین برای افسردگی

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که ال کارنیتین برای درمان افسردگی می‌تواند مفید باشد. طبق یک مرور بر ۱۲ مطالعه، استیل ال کارنیتین به طور خاص، برای کاهش علائم افسردگی در مقایسه با دارونما، اثرات مثبتی از خود نشان داده است.

نکته جالب توجه دیگر آن است که چندین مطالعه در این مرور، همچنین دریافتند که استیل ال کارنیتین به اندازه داروهای ضد افسردگی موثر بودند اما عوارض ناخواسته کمتری را ایجاد کردند. اگرچه در نظر داشته باشید که به تحقیقات بیشتری برای اثبات اثر درمانی ال کارنیتین در افسردگی نیاز است.

عوارض ال کارنیتین برای زنان

در بخش قبل با تمامی فوایدی که ممکن است مصرف یک مکمل ال کارنیتین مانند قرص ال کارنیتین برای زنان داشته باشد، آشنا شدیم. اما سوالی که پیش می‌آید این است که آیا مصرف ال کارنیتین، عوارضی را نیز به دنبال دارد. در پاسخ به این پرسش باید گفت برای بیشتر افراد، مصرف ال کارنیتین تا ۲ گرم در روز نسبتاً ایمن است و عوارض جانبی جدی برای آن ذکر نشده است. برخی تحقیقات از دوزهای تا ۴۵۰۰ میلی‌گرم در روز نیز استفاده کرده‌اند.

در یک بررسی از ایمنی ال-کارنیتین برای زنان و مردان، دوزهای تقریباً ۲ گرم در روز برای استفاده طولانی‌مدت ایمن به نظر می‌رسید. با این حال، برخی عوارض جانبی خفیف مانند سوزش معده و سوء هاضمه وجود داشت.

عوارض ال کارنیتین برای زنان
خوشبختانه در صورت مصرف ال کارنیتین مطابق با مقدار توصیه شده، مکمل‌های این اسید آمینه عوارض جانبی قابل توجهی ایجاد نمی‌کنند.

خرید مکمل ال کارنیتین

این مقاله از مجله سلامت مفیدطب به بررسی خواص ال کارنیتین برای زنان اختصاص یافت. توجه داشته باشید که قبل از مصرف هر مکمل یا قرصی لازم است با پزشک مشورت داشته باشید. خصوصا اگر در شرایط خاصی هستید، بیماری زمینه‌ای دارید و یا از داروهای خاصی استفاده می‌کنید، لازم است حتما جهت جلوگیری از هر مشکلی تحت نظر پزشک خود باشید. در مورد دوران بارداری و شیردهی نیز تاکید می‌کنیم که مصرف ال کارنیتین در این زمان باید با مشورت پزشک انجام بگیرد.

شما می‌توانید جهت خرید انواع مکمل‌های ال کارنیتین شامل انواع کپسول، پودر، ویال و قرص ال کارنیتین به لینک دسته‌بندی زیر مراجعه کنید. داروخانه آنلاین مفیدطب این امکان را برای شما فراهم آورده که بتوانید، مکمل‌های گران‌قیمت ورزشی را به صورت اقساطی خریداری کنید. همچنین می‌توانید از تخفیفات ویژه این فروشگاه اینترنتی بهره ببرید:

خرید قرص ال کارنیتین

هر سوال دیگری در مورد مکمل‌های ال کارنیتین و نحوه مصرف آن‌ها داشتید می‌توانید پایین این مقاله و یا در صفحه محصول در سایت داروخانه آنلاین مفیدطب کامنت بگذارید، متخصصین داروساز ما به شما پاسخ خواهند داد.


  توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است تا برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید

بیشتر بخوانید:

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط