همه چیز درباره چربی سوزی ال کارنیتین و نقش آن در لاغری

چربی سوزی ال کارنیتین
زمان مطالعه: ۹ دقیقه

ال کارنیتین یک آمینو اسید حیاتی برای ماست که نقش های مهمی را در بدن به عهده دارد. اگر کمبود ال کارنیتین داشته باشیم، انواع مکمل و قرص ال کارنیتین می‌توانند به کمک ما آیند. البته این مکمل ها به خاطر خواص بالقوه دیگری هم در بین افراد محبوبیت پیدا کرده است. در این بین، سال‌هاست که خاصیت چربی سوزی ال کارنیتین و اثرات آن در لاغری بسیار مورد توجه و تحقیقات بوده است. در این مقاله از مجله سلامت مفیدطب بررسی می‌کنیم که چگونه ال کارنیتین چربی سوز بوده و خاصیت بالقوه آن را در مسیر لاغری را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

ال کارنیتین چیست؟

قبل از پرداختن به خاصیت چربی سوزی ال کارنیتین، خوب است کمی درباره این ماده مهم و نقش آن در بدن توضیح دهیم. ال کارنیتین یک ماده شیمیایی است که در مغز، کبد و کلیه‌های انسان تولید می‌شود. این ماده به بدن کمک می‌کند چربی را به انرژی تبدیل کند.

ال کارنیتین برای عملکرد قلب و مغز، حرکت عضلات و بسیاری از فرآیندهای دیگر بدن مهم است.

این ماده در بدن، با استفاده از دو آمینو اسید لیزین و متیونین ساخته می‌شود. هنگامی که بدن نتواند به میزان کافی از این ماده بسازد، می‌توان از مکمل‌های ال کارنیتین مصرف کرد.

نقش اصلی ال کارنیتین در بدن، تولید انرژی از طریق انتقال اسیدهای چرب به درون میتوکندری سلول‌هاست. در واقع میتوکندری به عنوان موتوری در درون سلول‌ها عمل می‌کند؛ به عبارتی، چربی‌ها را می‌سوزاند تا به انرژی قابل استفاده تبدیل شوند. برای این که بدن بتواند به میزان کافی ال کارنیتین بسازد، به مقدار زیادی ویتامین C احتیاج دارد.

در کنار ال کارنیتینی که درون بدن تولید می‌شود، مقدار کمی از این آمینو اسید را می‌توان از منابع غذایی حیوانی (گوشت و لبنیات) دریافت کرد. از آن جایی که افراد دارای برخی از مشکلات ژنتیکی یا کسانی که وگان هستند، نمی‌توانند میزان کافی از ال کارنیتین را تولید یا دریافت کنند، این ماده مغذی یک آمینو اسید «بعضاً ضروری» (ضروری در بعضی از شرایط) محسوب می‌شود.

مکمل ال کارنیتین
هنگامی که بدن نتواند به میزان کافی ال کارنیتین بسازد، می‌توان از مکمل‌های آن مصرف کرد.

فواید ال کارنیتین

از مهمترین فواید ال کارنیتین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سلامت مغز: ال کارنیتین اثرات مثبتی بر عملکرد شناختی و سلامت روان دارد. همچنین ممکن است به مقابله با افسردگی و اضطراب کمک کند.
  • مدیریت دیابت: مطالعات نشان داده‌اند که ال کارنیتین می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند که برای افراد مبتلا به دیابت مفید است.
  • سلامت قلب: ال کارنیتین می‌تواند سلامت قلبی و عروقی را با کاهش سطح کلسترول و افزایش گردش خون بهبود بخشد.

مشاهده و خرید انواع مکمل ال کارنیتین

آیا ال کارنیتین چربی سوزی به همراه دارد؟

به دلیل این که ال کارنیتین کمک می‌کند که اسیدهای چرب بیشتری به سلول ها منتقل شود و برای تولید انرژی سوزانده گردد، این ماده گاهی به عنوان مکملی برای چربی سوزی و کاهش وزن استفاده می‌شود.

مکانیسم اثری که برای چربی‌سوزی ال کارنیتین متصور می‌شوند، در توانایی این ماده در انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری‌ها (که در آنها اسیدهای چرب به عنوان منبع انرژی استفاده می‌شوند) نهفته است. ال کارنیتین نقش مهمی در فرایند متابولیسم چربی‌ها ایفا می‌کند و به این طریق باعث افزایش سوزاندن چربی‌ها و تولید انرژی می‌شود.

در ادامه به توضیح مکانیسم دقیق‌تر می‌پردازیم:

  1. انتقال اسیدهای چرب به داخل میتوکندری: ال کارنیتین به عنوان یک حام لاسیدهای چرب بلند زنجیر، عمل می‌کند. این اسیدهای چرب به کمک ال کارنیتین از سیتوپلاسم سلول به داخل میتوکندری منتقل می‌شوند.
  2. فرایند بتا اکسیداسیون: در داخل میتوکندری، اسیدهای چرب طی فرایندی به نام بتا اکسیداسیون تجزیه می‌شوند و به عنوان منبع انرژی استفاده می‌شوند. این فرایند باعث تولید ATP (آدنوزین تری‌فسفات) می‌شود که منبع اصلی انرژی سلولی است.
  3. کاهش ذخایر گلیکوژن: با افزایش استفاده از چربی‌ها به عنوان منبع انرژی، مصرف گلیکوژن کاهش می‌یابد. این موضوع به بهبود استقامت فیزیکی و کاهش خستگی عضلانی کمک می‌کند، زیرا بدن از منابع چربی بیشتری برای تولید انرژی استفاده می‌کند.

در دو بخش بعدی، خلاصه‌ای از چند تحقیق مهم را که در رابطه با چربی سوزی ال کارنیتین و موارد مرتبط با آن از جمله متابولیسم، BMI و… انجام شده است، جمع آوری کرده‌ایم:

تحقیقات مهم درباره اثر چربی‌سوزی ال کارنیتین

چند تحقیق مهم درابره چربی سوزی ال کارنیتین به همراه موارد دیگر که در دو دهه گذشته انجام شده است را در ادامه می‌‌خوانید:

بررسی متاآنالیز اثر ال کارنیتین بر کاهش وزن، ترکیب بدن و عملکرد ورزشی

این مطالعه در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و به بررسی ۹ مطالعه تصادفی کنترل شده در مورد اثر ال کارنیتین بر کاهش وزن، ترکیب بدن و عملکرد ورزشی پرداخت. نتایج نشان داد که ال کارنیتین به طور قابل‌توجهی باعث کاهش وزن بدن، شاخص توده بدنی (BMI) و چربی بدن شد، اما تاثیری بر دور کمر و درصد چربی بدن نداشت.

تاثیر مکمل ال کارنیتین بر ترکیب بدن و عملکرد ورزشی در زنان مبتلا به چاقی

این مطالعه در سال ۲۰۱۳ منتشر شد و به بررسی اثر ۸ هفته مصرف مکمل ال کارنیتین بر ترکیب بدن و عملکرد ورزشی در زنان مبتلا به چاقی پرداخت. نتایج نشان داد که ال کارنیتین باعث کاهش قابل توجهی در توده چربی بدن و افزایش توده عضلانی شد و همچنین عملکرد ورزشی را بهبود بخشید.

ال کارنیتین برای کاهش توده چربی بدن و بهبود عملکرد ورزشی
در مطالعه‌ای، ال کارنیتین کاهش قابل توجه در توده چربی بدن، ارتقای توده عضلانی و عملکرد ورزشی را نتیجه داد.

تاثیر مکمل ال کارنیتین بر کاهش وزن و ترکیب بدن در افراد چاق و دارای اضافه وزن

این مطالعه در سال ۲۰۱۰ منتشر شد و به بررسی اثر ۱۲ هفته مصرف مکمل ال کارنیتین بر کاهش وزن و ترکیب بدن در افراد مبتلا به چاقی و دارای اضافه وزن پرداخت. نتایج نشان داد که ال کارنیتین به طور قابل‌توجهی باعث کاهش وزن بدن و چربی سوزی در بدن شد، اما تاثیری بر توده عضلانی نداشت.

تاثیر مکمل ال کارنیتین بر عملکرد ورزشی و متابولیسم در مردان مسن

این مطالعه در سال ۲۰۰۷ منتشر شد و به بررسی اثر ۸ هفته مصرف مکمل ال کارنیتین بر عملکرد ورزشی و متابولیسم در مردان مسن پرداخت. نتایج نشان داد که ال کارنیتین باعث بهبود عملکرد ورزشی و افزایش متابولیسم در مردان مسن شد.

تاثیر مکمل ال کارنیتین بر کاهش وزن و ترکیب بدن در افراد سالم و فعال

این مطالعه در سال ۲۰۰۴ منتشر شد و به بررسی اثر ۸ هفته مصرف مکمل ال کارنیتین بر کاهش وزن و ترکیب بدن در افراد سالم و فعال پرداخت. نتایج نشان داد که ال کارنیتین تاثیری بر کاهش وزن یا ترکیب بدن در افراد سالم و فعال نداشت.

جدیدترین تحقیقات چربی سوزی ال کارنیتین

در ادامه چند مورد از آخرین تحقیقات بر روی خاصیت چربی سوزی ال کارنیتین و اثرات آن بر کاهش وزن و موارد مربوطه مشاهده می‌کنید:

ال کارنیتین برای کاهش وزن و ترکیب بدن در افراد چاق

یک متاآنالیز  در سال ۲۰۲۳، ۱۴ مطالعه را تجزیه و تحلیل کرد و نشان داد که ال کارنیتین به طور متوسط ​​باعث کاهش ۰.۹ کیلوگرم وزن بدن در طول ۱۲ هفته شد. با این حال، تاثیری بر شاخص توده بدنی (BMI) یا درصد چربی بدن مشاهده نشد.

تاثیر مکمل ال کارنیتین بر عملکرد ورزشی و ریکاوری در ورزشکاران

تحقیقی در سال ۲۰۲۲، ۱۰ مطالعه را بررسی کرد و نشان داد که ال کارنیتین ممکن است عملکرد ورزشی را در برخی از ورزشکاران، به ویژه در ورزش های استقامتی، به طور جزئی بهبود بخشد. با این حال، تاثیری بر ریکاوری عضلانی مشاهده نشد.

ال کارنیتین برای کاهش وزن و ترکیب بدن در افراد سالم و مبتلا به چاقی

این مطالعه که در مارس ۲۰۲۱ منتشر شد، به بررسی اثر ۱۶ هفته مصرف مکمل ال کارنیتین بر کاهش وزن و ترکیب بدن در افراد سالم و چاق پرداخت. نتایج نشان داد که ال کارنیتین به طور قابل توجهی باعث کاهش وزن بدن و چربی بدن در افراد چاق شد، اما هیچ تاثیری بر افراد سالم نداشت.

تاثیر مکمل ال کارنیتین بر سلامت قلب و عروق در افراد مبتلا به چاقی

این مطالعه که در سپتامبر ۲۰۲۰ منتشر شد، به بررسی اثر ۱۲ هفته مصرف مکمل ال کارنیتین بر سلامت قلب و عروق در افراد چاق پرداخت. نتایج نشان داد که ال کارنیتین باعث بهبود عملکرد عروق و کاهش فشار خون در افراد چاق شد.

***

می‌توانیم مشاهده کنیم که اثر مثبت چربی سوزی ال کارنیتین عمدتا در افراد مبتلا به چاقی در مطالعات دیده شده است اما باید در نظر داشت که اگر از این اثر ال کارنیتین بخواهید بهره‌مند شوید، برای نتیجه حداکثری توصیه می‌شود در کنار مصرف مکمل (با مشورت پزشک یا متخصص تغذیه)، رژیم غذایی و برنامه ورزشی مناسب را نیز رعایت نمایید.

نحوه مصرف ال کارنیتین برای چربی سوزی و لاغری

مقدار دوز مصرفی ال کارنیتین بسته به هدف و نیاز فرد می‌تواند متفاوت باشد.

برای اهداف چربی سوزی، معمولاً مصرف ال کارنیتین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم در روز توصیه می‌شود. برخی از تحقیقات نشان داده‌اند که دوزهای بالاتر از ۲۰۰۰ میلی‌گرم نیز می‌تواند مؤثر باشد، اما ممکن است با عوارض جانبی همراه باشد.

زمان مصرف ال کارنیتین برای چربی سوزی

زمان مصرف ال کارنیتین می‌تواند تأثیر زیادی بر کارایی آن داشته باشد. بهترین زمان‌های مصرف عبارتند از:

همراه با غذا یا بعد از غذا:

این دارو بهتر است همراه یا بلافاصله پس از غذا مصرف شود تا از ناراحتی معده جلوگیری شده یا این مشکل کمتر بروز پیدا کند. اگر بیش از یک دوز در روز مصرف می‌کنید، دوزها را در فواصل زمانی منظم در طول روز مصرف کنید (معمولاً حداقل ۳ تا ۴ ساعت فاصله بین دوزها باشد).

اگر ال کارنیتین مایع مصرف می‌کنید، از وسیله اندازه‌گیری دارو برای اندازه‌گیری دقیق دوز تجویز شده استفاده کنید. از قاشق خانگی استفاده نکنید. شکل مایع دارو می‌تواند به تنهایی یا با نوشیدنی یا غذای مایع دیگر مصرف شود. برای جلوگیری از ناراحتی معده، دوز ال کارنیتین خود را به آرامی بنوشید یا شکل مایع دارو را با مایعات بیشتر یا غذای مایع مخلوط کنید.

قبل یا بعد از تمرین:

برخی متخصصین پیشنهاد می‌کنند که اگر ال کارنیتین را حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه قبل از تمرین مصرف کنید، این مکمل می‌تواند به افزایش اکسیداسیون چربی‌ها در طول فعالیت بدنی کمک کند و در نتیجه عملکرد ورزشی را بهبود بخشد.

اما اگر می‌خواهید از خواص دیگر ال کارنیتین، مثلا بهبود ریکاوری از ورزش، بهره‌مند شوید، بهتر است آن را بعد از تمرینات ورشی خود مصرف کنید.

از بهترین زمان های مصرف ال کارنیتین قبل یا بعد از ورزش
بر اساس هدف مصرف ال کارنیتین، می‌توانید این مکمل را قبل یا بعد از ورزش (ترجیحا به همراه یا بعد از غذا) استفاده کنید.

***

به عنوان یک قاعده کلی نیز می‌توان گفت که برای زمان مصرف ال کارنیتین برای چربی سوزی، اولویت دستور پزشک و سپس بروشور محصولِ تهیه‌شده است.

جمع بندی

در این مقاله درباره اثر چربی سوزی ال کارنیتین و تاثیرات آن در کمک به لاغری صحبت کردیم. تحقیقات مهم و جدیدی را که در این زمینه انجام شده است نیز بررسی کردیم تا با نتایج علمی این اثر آشنا شوید. جهت تهیه انواع مکمل و قرص ال کارنیتین میتوانید به داروخانه آنلاین مفیدطب مراجعه کرده و به صورت اینترنتی سفارش خود را ثبت نمایید. مفیدطب در سریعترین زمان ممکن سفارشات را به سراسر کشور ارسال می‌کند.

مشاهده و خرید انواع مکمل ال کارنیتین

توجه: مقالات مرتبط با پزشکی و سلامت داروخانه مفید طب از منابع معتبر داخلی و خارجی تهیه شده‌اند و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند، بنابراین توصیه درمانی و پزشکی محسوب نمی‌شوند. در صورتی که مشکل پزشکی دارید، لازم است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید.

بیشتر بخوانید

به اشتراک گذاری این مقاله :

Telegram
WhatsApp
LinkedIn

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب مرتبط